Recomandarea: 2.4. Cancelariei de Stat și Oficiului teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat, pentru informare și revizuirea cadrului normativ, în scopul reglementării modului de calculare și stabilire aleșilor locali a limitelor cuantumului indemnizațiilor zilnice pentru participarea la ședințele ordinare și extraordinare ale consiliilor locale;
OFICIUL TERITORIAL CHIŞINĂU (CHIŞINĂU, RAIOANELE: CRIULENI, DUBĂSARI, IALOVENI, STRĂŞENI)
Termen implementare:
Recomandarea: 2.4. Cancelariei de Stat și Oficiului teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat, pentru informare și revizuirea cadrului normativ, în scopul reglementării modului de calculare și stabilire aleșilor locali a limitelor cuantumului indemnizațiilor zilnice pentru participarea la ședințele ordinare și extraordinare ale consiliilor locale;
CANCELARIA DE STAT
Termen implementare:
Recomandarea: 2.5.1. elaborarea și aprobarea metodei de determinare de către angajații autorităților publice locale și ai Serviciului Fiscal de Stat a gradului de finalizare a construcției pentru impozitare, precum și evaluarea în scopuri fiscale a acestor bunuri imobiliare;
MINISTERUL FINANŢELOR
Termen implementare:
Recomandarea: 2.5.2. în comun cu Serviciul Fiscal de Stat, modificarea Ordinului ministrului finanțelor nr. 103 din 09.12.2005 și ajustarea Sistemelor informaționale automatizate „Contul curent al contribuabilului” și „Cadastrul Fiscal 2.0”, în scopul eliminării deficiențelor ce țin de imposibilitatea generării Raportului privind veniturile UAT, divizat pe nivelul I și nivelul II, și, respectiv, de denaturarea creanțelor contribuabilului, modului de calcul al scutirilor etc., aferente impozitării bunurilor imobile;
MINISTERUL FINANŢELOR
Termen implementare:
Recomandarea: 2.6. Serviciului Fiscal de Stat, pentru informare și:
2.6.1. asigurarea accesului Serviciilor de Colectare a Impozitelor și Taxelor Locale la informațiile aferente impozitării bunurilor imobile proprietate a persoanelor juridice și aferente creanțelor și datoriilor contribuabililor pentru impozitele și taxele încasate în bugetul local;
Serviciul Fiscal de Stat
Termen implementare:
Recomandarea: 2.6.2. se reiterează recomandările 11.2. și 11.4. din Raportul misiunii de follow-up , aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr.68 din 26.11.2019;
Serviciul Fiscal de Stat
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
SFS nr. 26-07/2-08/17186 din 03.02.2023, nr 26-07/2-08/47429 din 05.04.2023
Serviciul Fiscal de Stat, cu referire la executarea cerinţei nr.2.6.2. din Hotărârea Curţii de Conturi nr.53 din 19 septembrie 2022 cu privire la Raportul auditului conformităţii asupra procesului bugetar şi gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la unitatea administrativ- teritorială mun. Chişinău (UAT/bugetul de nivelul II), comunică că informaţia a fost prezentată prin scrisoarea nr.26-07/2-08/12153 din 27.01.2023.
scrisoarea nr.26-07/2-08/12153 din 27.01.2023.
Cu referire la recomandarea nr.11.2 din Raportul misiunii de follow-up, aprobat prin Hotărârea Curţii de Conturi nr.68 din 26.11.2019, „identificarea unor soluţii pentru asigurarea impozitării bunurilor imobile proprietate publică date în arendă/locaţiune”, au fost remise în adresa AAPL scrisori de atenționare privind evidența şi plenitudinea impozitării bunurilor imobile proprietate publică date în arendă/locaţiune.
Totodată, în scopul asigurării plenitudinii impozitării bunurilor imobile, au fost înaintate Ministerului Finanţelor, prin scrisoarea nr.26-08/3-02-2582 din 06.01.2023, propuneri de completare a art.285 din Codul fiscal, care va asigura posibilitatea realizării unui monitoring exhaustiv asupra informațiilor înscrise în registrul bunurilor imobile.
Cu referire la recomandarea nr.11.4 din Raportul misiunii de follow-up, aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr.68 din 26.11.2019, „întreprinderea măsurilor de monitorizare a tuturor subiecților şi obiectelor impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare, analiza permanentă a corectitudinii informațiilor înregistrate în Cadastrul fiscal, cu desemnarea persoanelor responsabile”, au fost întreprinse măsuri de monitorizare a subiecților şi obiectelor impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare, după cum urmează:
- au fost organizate şi desfășurate seminare cu perceptorii fiscali şi alte persoane din cadrul primăriilor (896 primării), delegate cu funcții de calculare şi percepere a impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2022;
- a fost popularizată legislaţia fiscală cu referinţă la termenele de stingere a obligației fiscale aferente impozitului pe proprietate şi modalităților de plată disponibile şi a serviciului electronic „Achitarea online a impozitelor şi taxelor de către persoanele fizice cetățeni”, prin intermediul comunicatului informativ diseminat autorităților publice locale şi contribuabililor, precum şi publicat pe panourile din incinta Direcţiilor deservire fiscală;
- au fost generate şi înmânate, la nivel de 100%, avize de plată la impozitul pe bunurile imobiliare/impozitul funciar persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător şi gospodăriilor țărănești (de fermier) - în cazul impozitului funciar;
- au fost supuse verificări cu privire la respectarea legislaţiei fiscale - 896 primării. SFS din 03.02.2023.pdf SFS aprilie 2023.pdf
SFS nr. 26-07/2-08/17186 din 03.02.2023, nr 26-07/2-08/47429 din 05.04.2023
Serviciul Fiscal de Stat, cu referire la executarea cerinţei nr.2.6.2. din Hotărârea Curţii de Conturi nr.53 din 19 septembrie 2022 cu privire la Raportul auditului conformităţii asupra procesului bugetar şi gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la unitatea administrativ- teritorială mun. Chişinău (UAT/bugetul de nivelul II), comunică că informaţia a fost prezentată prin scrisoarea nr.26-07/2-08/12153 din 27.01.2023.
scrisoarea nr.26-07/2-08/12153 din 27.01.2023.
Cu referire la recomandarea nr.11.2 din Raportul misiunii de follow-up, aprobat prin Hotărârea Curţii de Conturi nr.68 din 26.11.2019, „identificarea unor soluţii pentru asigurarea impozitării bunurilor imobile proprietate publică date în arendă/locaţiune”, au fost remise în adresa AAPL scrisori de atenționare privind evidența şi plenitudinea impozitării bunurilor imobile proprietate publică date în arendă/locaţiune.
Totodată, în scopul asigurării plenitudinii impozitării bunurilor imobile, au fost înaintate Ministerului Finanţelor, prin scrisoarea nr.26-08/3-02-2582 din 06.01.2023, propuneri de completare a art.285 din Codul fiscal, care va asigura posibilitatea realizării unui monitoring exhaustiv asupra informațiilor înscrise în registrul bunurilor imobile.
Cu referire la recomandarea nr.11.4 din Raportul misiunii de follow-up, aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr.68 din 26.11.2019, „întreprinderea măsurilor de monitorizare a tuturor subiecților şi obiectelor impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare, analiza permanentă a corectitudinii informațiilor înregistrate în Cadastrul fiscal, cu desemnarea persoanelor responsabile”, au fost întreprinse măsuri de monitorizare a subiecților şi obiectelor impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare, după cum urmează:
- au fost organizate şi desfășurate seminare cu perceptorii fiscali şi alte persoane din cadrul primăriilor (896 primării), delegate cu funcții de calculare şi percepere a impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2022;
- a fost popularizată legislaţia fiscală cu referinţă la termenele de stingere a obligației fiscale aferente impozitului pe proprietate şi modalităților de plată disponibile şi a serviciului electronic „Achitarea online a impozitelor şi taxelor de către persoanele fizice cetățeni”, prin intermediul comunicatului informativ diseminat autorităților publice locale şi contribuabililor, precum şi publicat pe panourile din incinta Direcţiilor deservire fiscală;
- au fost generate şi înmânate, la nivel de 100%, avize de plată la impozitul pe bunurile imobiliare/impozitul funciar persoanelor fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător şi gospodăriilor țărănești (de fermier) - în cazul impozitului funciar;
- au fost supuse verificări cu privire la respectarea legislaţiei fiscale - 896 primării. SFS din 03.02.2023.pdf SFS aprilie 2023.pdf
Recomandarea: 2.6.3. se reiterează recomandarea 2.5., înaintată prin Hotărârea Curții de Conturi nr.12 din 31.03.2022, privind necesitatea revizuirii Regulamentului cu privire la modul de administrare a impozitului pe bunurile imobile prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Cadastrul Fiscal 2.0”;
Serviciul Fiscal de Stat
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
SFS nr. 26-07/2-08/47429 din 05.04.2023
Cu referire la cerința nr.2.6.3, prin care se reiterează recomandarea nr.2.5, înaintată prin Hotărârea Curţii de Conturi nr. 12 din 31.03.2022, privind necesitatea revizuirii Regulamentului cu privire la modul de administrare a impozitului pe bunurile imobile prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Cadastrul Fiscal 2.0”, prin Ordinul SFS nr. 72 din 17.03.2023 a fost modificat şi completat Regulamentul cu privire la modul de administrare a impozitului pe bunurile imobiliare prin intermediul SIA „Cadastru Fiscal 2.0”. SFS aprilie 2023.pdf
SFS nr. 26-07/2-08/47429 din 05.04.2023
Cu referire la cerința nr.2.6.3, prin care se reiterează recomandarea nr.2.5, înaintată prin Hotărârea Curţii de Conturi nr. 12 din 31.03.2022, privind necesitatea revizuirii Regulamentului cu privire la modul de administrare a impozitului pe bunurile imobile prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Cadastrul Fiscal 2.0”, prin Ordinul SFS nr. 72 din 17.03.2023 a fost modificat şi completat Regulamentul cu privire la modul de administrare a impozitului pe bunurile imobiliare prin intermediul SIA „Cadastru Fiscal 2.0”. SFS aprilie 2023.pdf
Recomandarea: 2.7. Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Ministerului Mediului, pentru informare și modificarea cadrului normativ aferent serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare, eliminarea diferenței de volum de apă livrată între datele contoarelor la bloc și datele contoarelor individuale din apartamente, prin stabilirea punctului de delimitare a rețelelor în blocul locativ similar prestării serviciilor de livrare a gazelor naturale, precum și pentru reglementarea prestării serviciului și deservirii contoarelor aferente alimentării cu apă caldă;
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
MIDR nr. 10-5656 din 03.11.2022
Actele normative care reglementează modul de funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă sunt Legea nr. 303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare și Hotărârea Guvernului nr.191/2002 despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul de prestare și achitare a serviciilor locative, comunale și necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor şi condiţiile deconectării acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire şi alimentare cu apă Totodată, menţionăm că punctele de delimitare a rețelelor şi instalaţiilor interne din condominiu și a reţelelor și instalaţilor publice sunt prevăzute atât în Legea nr.913/2000 condominiului în fondul locativ, abrogată prin Legea nr. 187/2022 cu privire la condominiu, în vigoare din
29.01.2023, cât și în Legea nr.187/2022 conform cărora punctele de delimitare la retelele de alimentare cu apă sunt ieşirea din echipamentul de măsurare (contorul) instalat în subsolul/etajul tehnic al blocului locativ, conform avizului de branșare eliberat de către operatorul de serviciu. Subsecvent evocăm faptul că pct. 7.3.4. din Planul de acţiuni al Guvernului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.235/2021, prevede elaborarea şi aprobarea Regulamentului cu privire la prestarea servicilor comunale și necomunale, folosirea exploatarea și administrarea locuintelor. De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 1 04 alin.(1) lit.f) din Legea nr.187/2022, Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicări prezentei legi, va elabora regulamentul privind repartizarea îintre proprietarii din condominiu, tinând cont de diferitele situaţii de fapt în care se află condominiile, a unor categori de cheltuieli ale asociaţiei și a plăţilor pentru unele categorii de servicii intermediate inclusiv repartizarea diferenţelor dintre echipamentele de măsurare ale clădiri si cele individuale ale unităţilor. În contextul celor expuse și având în vedere faptul că Hotărârea Guvernului nr, 191/2002 conține multiple lacune și norme ce urmează a fi ajustate cu noile prevederi ale legislatiei in vigoare, precum și urmare a examinarii subiectnlui in comun cu Ministerul Mediului și Ministerul Economiei, s-a decis elaborarea unui regulament nou cu privire la prestarea §i plata pentru serviciile comunale și necomunale, care va abroga Regulamentul aprobat prin Hotararea Guvernului 191/2002.
Astfel, mentionam ca la elaborarea noului regulament vor fi considerate statuările expuse in Hotărârea Curții de Conturi nr. 53 din 19 septembrie 2022.
midr.pdf
MIDR nr. 10-5656 din 03.11.2022
Actele normative care reglementează modul de funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă sunt Legea nr. 303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare și Hotărârea Guvernului nr.191/2002 despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul de prestare și achitare a serviciilor locative, comunale și necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor şi condiţiile deconectării acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire şi alimentare cu apă Totodată, menţionăm că punctele de delimitare a rețelelor şi instalaţiilor interne din condominiu și a reţelelor și instalaţilor publice sunt prevăzute atât în Legea nr.913/2000 condominiului în fondul locativ, abrogată prin Legea nr. 187/2022 cu privire la condominiu, în vigoare din
29.01.2023, cât și în Legea nr.187/2022 conform cărora punctele de delimitare la retelele de alimentare cu apă sunt ieşirea din echipamentul de măsurare (contorul) instalat în subsolul/etajul tehnic al blocului locativ, conform avizului de branșare eliberat de către operatorul de serviciu. Subsecvent evocăm faptul că pct. 7.3.4. din Planul de acţiuni al Guvernului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.235/2021, prevede elaborarea şi aprobarea Regulamentului cu privire la prestarea servicilor comunale și necomunale, folosirea exploatarea și administrarea locuintelor. De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 1 04 alin.(1) lit.f) din Legea nr.187/2022, Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicări prezentei legi, va elabora regulamentul privind repartizarea îintre proprietarii din condominiu, tinând cont de diferitele situaţii de fapt în care se află condominiile, a unor categori de cheltuieli ale asociaţiei și a plăţilor pentru unele categorii de servicii intermediate inclusiv repartizarea diferenţelor dintre echipamentele de măsurare ale clădiri si cele individuale ale unităţilor. În contextul celor expuse și având în vedere faptul că Hotărârea Guvernului nr, 191/2002 conține multiple lacune și norme ce urmează a fi ajustate cu noile prevederi ale legislatiei in vigoare, precum și urmare a examinarii subiectnlui in comun cu Ministerul Mediului și Ministerul Economiei, s-a decis elaborarea unui regulament nou cu privire la prestarea §i plata pentru serviciile comunale și necomunale, care va abroga Regulamentul aprobat prin Hotararea Guvernului 191/2002.
Astfel, mentionam ca la elaborarea noului regulament vor fi considerate statuările expuse in Hotărârea Curții de Conturi nr. 53 din 19 septembrie 2022.
midr.pdf
Recomandarea: 2.7. Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Ministerului Mediului, pentru informare și modificarea cadrului normativ aferent serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare, eliminarea diferenței de volum de apă livrată între datele contoarelor la bloc și datele contoarelor individuale din apartamente, prin stabilirea punctului de delimitare a rețelelor în blocul locativ similar prestării serviciilor de livrare a gazelor naturale, precum și pentru reglementarea prestării serviciului și deservirii contoarelor aferente alimentării cu apă caldă;
MINISTERUL MEDIULUI
Termen implementare:
Recomandarea: 2.8.1. audierea în ședința Consiliului municipal Chișinău a rezultatelor auditului, potrivit prevederilor art.14 alin.(2) lit.n4) și art.30 din Legea nr. 436 din 28.12.2006;
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
A fost aprobată decizia CMC nr. 21/3 din 13.12.2022 Cu privire la aprobarea măsurilor pentru soluționarea deficiențelor și implementarea recomandărilor Curții de Conturi din Raportul auditului conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la UAT mun. Chișinău (UAT/bugetul de nivelul II). Conform pct. 1 din decizia respectivă Consiliul Municipal Chișinău a luat act de rezultatele prezentate în Raportul menționat supra. De asemenea, s-au aprobat: Planul de acțiuni pentru implementarea recomandărilor Curții de Conturi și Planul de măsuri pentru soluționarea deficiențelor și neconformităților reflectate în Raportul auditului conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la UAT mun. Chișinău (UAT/bugetul de nivelul II).
Datele raportate de către subdiviziuni cu privire la acțiunile întreprinse în vederea eliminării deficiențelor, potrivit anexei nr. 2 la decizia menționată supra, sunt prezentate în Anexa B la prezenta anexă.
Decizia poate fi accesată, urmând linkul: https://actelocale.gov.md/ral/act/cu-privire-la-aprobarea-m%C4%83surilor-pentru-solu%C8%9Bionarea-deficien%C8%9Belor-%C8%99i-implementarea-recomand%C4%83rilor-cur%C8%9Bii-de-conturi-din-raportul-auditului-conformit%C4%83%C8%9Bii-procesului-bugetar-%C8%99i-gestion%C4%83rii-patrimoniului-public-%C3%AEn-anii-2018-2022-la-uat-mun-chi%C8%99in%C4%83u-uatbugetul-de-nivelul-ii-1149456.html scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
A fost aprobată decizia CMC nr. 21/3 din 13.12.2022 Cu privire la aprobarea măsurilor pentru soluționarea deficiențelor și implementarea recomandărilor Curții de Conturi din Raportul auditului conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la UAT mun. Chișinău (UAT/bugetul de nivelul II). Conform pct. 1 din decizia respectivă Consiliul Municipal Chișinău a luat act de rezultatele prezentate în Raportul menționat supra. De asemenea, s-au aprobat: Planul de acțiuni pentru implementarea recomandărilor Curții de Conturi și Planul de măsuri pentru soluționarea deficiențelor și neconformităților reflectate în Raportul auditului conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la UAT mun. Chișinău (UAT/bugetul de nivelul II).
Datele raportate de către subdiviziuni cu privire la acțiunile întreprinse în vederea eliminării deficiențelor, potrivit anexei nr. 2 la decizia menționată supra, sunt prezentate în Anexa B la prezenta anexă.
Decizia poate fi accesată, urmând linkul: https://actelocale.gov.md/ral/act/cu-privire-la-aprobarea-m%C4%83surilor-pentru-solu%C8%9Bionarea-deficien%C8%9Belor-%C8%99i-implementarea-recomand%C4%83rilor-cur%C8%9Bii-de-conturi-din-raportul-auditului-conformit%C4%83%C8%9Bii-procesului-bugetar-%C8%99i-gestion%C4%83rii-patrimoniului-public-%C3%AEn-anii-2018-2022-la-uat-mun-chi%C8%99in%C4%83u-uatbugetul-de-nivelul-ii-1149456.html scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 2.8.2. implementarea recomandărilor de audit din Raportul auditului conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la unitatea administrativ-teritorială mun. Chișinău;
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Termen de implementare – 31.12.2024 (a se vedea descrierea în compartimentul Conținutul recomandărilor din Raportul de audit Raportul de audit scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Termen de implementare – 31.12.2024 (a se vedea descrierea în compartimentul Conținutul recomandărilor din Raportul de audit Raportul de audit scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 2.8.3. asigurarea implementării recomandărilor aprobate prin Hotărârile Curții de Conturi anterioare ;
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
În conformitate cu pct. 28.1 din anexa nr. 1 la decizia CMC nr. 21/3 din 13 decembrie 2022 subdiviziunile municipale vizate în Hotărârile anterioare ale Curții de Conturi urmează să actualizeze Planurile de acțiuni privind implementarea recomandărilor aferente și să întreprindă acțiunile ce se impun privind implementarea acestora.
Astfel, având în vederea prevederile HCC nr. 21 din 08.04.2014” privind raportul auditului conformității administrării fondurilor publice în cadrul întreprinderilor municipale pe anul 2013”, ÎM RTEC efectuează majorarea capitalului social cu valoarea troleibuzelor asamblate/procurate în baza deciziilor CMC. În anul 2021 capitalul social al întreprinderii a fost majorat cu 13,9 mln. lei în conformitate cu decizia nr. 2/3 din 30.03.2021, fiind procurate 2 troleibuze din Italia de model Phileas Trolley. În anul 2022 în conformitate cu Decizia CMC 3/6 din 27.04.2022, capitalul social al întreprinderii a fost majorat cu 629,9 mii lei, valoarea troleibuzului de model Van Hool AG-300T procurat din Salsbourg Austria. În anul 2023, în urma adoptării capitalul social al întreprinderii se estimează a fi majorat cu circa 35 mln. lei. Cu referire la troleibuzele procurate anterior, odată cu adoptarea Deciziei fondatorului, întreprinderea va opera modificările de rigoare majorând capitalul social, prin diminuarea contului 342.
DGECT. În contextul realizării acțiunilor pct. 28.1 cu referire la implementarea recomandărilor expuse în HCC nr. 7 din 26.02.2021 ”Cu privire la Raportul auditului asupra conformității organizării, realizării și supravegherii parteneriatelor public-private încheiate de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Academia de Științe a Moldovei, UAT mun. Chișinău și entitățile din subordine”, a fost perfectată scrisoarea nr. 1-05/2-203 din 26.12.2022. (anexa 1)
Termen de implementare – 25.12.2023
scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
În conformitate cu pct. 28.1 din anexa nr. 1 la decizia CMC nr. 21/3 din 13 decembrie 2022 subdiviziunile municipale vizate în Hotărârile anterioare ale Curții de Conturi urmează să actualizeze Planurile de acțiuni privind implementarea recomandărilor aferente și să întreprindă acțiunile ce se impun privind implementarea acestora.
Astfel, având în vederea prevederile HCC nr. 21 din 08.04.2014” privind raportul auditului conformității administrării fondurilor publice în cadrul întreprinderilor municipale pe anul 2013”, ÎM RTEC efectuează majorarea capitalului social cu valoarea troleibuzelor asamblate/procurate în baza deciziilor CMC. În anul 2021 capitalul social al întreprinderii a fost majorat cu 13,9 mln. lei în conformitate cu decizia nr. 2/3 din 30.03.2021, fiind procurate 2 troleibuze din Italia de model Phileas Trolley. În anul 2022 în conformitate cu Decizia CMC 3/6 din 27.04.2022, capitalul social al întreprinderii a fost majorat cu 629,9 mii lei, valoarea troleibuzului de model Van Hool AG-300T procurat din Salsbourg Austria. În anul 2023, în urma adoptării capitalul social al întreprinderii se estimează a fi majorat cu circa 35 mln. lei. Cu referire la troleibuzele procurate anterior, odată cu adoptarea Deciziei fondatorului, întreprinderea va opera modificările de rigoare majorând capitalul social, prin diminuarea contului 342.
DGECT. În contextul realizării acțiunilor pct. 28.1 cu referire la implementarea recomandărilor expuse în HCC nr. 7 din 26.02.2021 ”Cu privire la Raportul auditului asupra conformității organizării, realizării și supravegherii parteneriatelor public-private încheiate de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Academia de Științe a Moldovei, UAT mun. Chișinău și entitățile din subordine”, a fost perfectată scrisoarea nr. 1-05/2-203 din 26.12.2022. (anexa 1)
Termen de implementare – 25.12.2023
scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 1. eliminarea deficiențelor indicate în prezentul Raport de audit, cu aprobarea unui plan de măsuri de implementare;
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Prin decizia CMC nr. 21/3 din 13.12.2022 a fost aprobat: Planul de acțiuni pentru implementarea recomandărilor Curții de Conturi și Planul de măsuri pentru soluționarea deficiențelor și neconformităților reflectate în Raportul auditului conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la UAT mun. Chișinău (UAT/bugetul de nivelul II).
Decizia poate fi accesată, urmând linkul: https://actelocale.gov.md/ral/act/cu-privire-la-aprobarea-m%C4%83surilor-pentru-solu%C8%9Bionarea-deficien%C8%9Belor-%C8%99i-implementarea-recomand%C4%83rilor-cur%C8%9Bii-de-conturi-din-raportul-auditului-conformit%C4%83%C8%9Bii-procesului-bugetar-%C8%99i-gestion%C4%83rii-patrimoniului-public-%C3%AEn-anii-2018-2022-la-uat-mun-chi%C8%99in%C4%83u-uatbugetul-de-nivelul-ii-1149456.html scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Prin decizia CMC nr. 21/3 din 13.12.2022 a fost aprobat: Planul de acțiuni pentru implementarea recomandărilor Curții de Conturi și Planul de măsuri pentru soluționarea deficiențelor și neconformităților reflectate în Raportul auditului conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la UAT mun. Chișinău (UAT/bugetul de nivelul II).
Decizia poate fi accesată, urmând linkul: https://actelocale.gov.md/ral/act/cu-privire-la-aprobarea-m%C4%83surilor-pentru-solu%C8%9Bionarea-deficien%C8%9Belor-%C8%99i-implementarea-recomand%C4%83rilor-cur%C8%9Bii-de-conturi-din-raportul-auditului-conformit%C4%83%C8%9Bii-procesului-bugetar-%C8%99i-gestion%C4%83rii-patrimoniului-public-%C3%AEn-anii-2018-2022-la-uat-mun-chi%C8%99in%C4%83u-uatbugetul-de-nivelul-ii-1149456.html scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 2. elaborarea unor proceduri în scopul asigurării implementării recomandărilor de audit (extern și intern), inclusiv prin completarea Dispoziției Primarului general al mun. Chișinău nr. 156-d din 09.04.2021;
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
A fost elaborat Regulamentul privind modalitatea de conlucrare în cadrul misiunilor de audit extern și mecanismul de executare și monitorizare a hotărârilor Curții de Conturi, aprobat prin dispoziția Primarului General nr. 629 din 26.12.2022.
Regulamentul aprobat a fost diseminat pentru informare și punere în aplicare către toate subdiviziunile municipale.
Regulamentul poate fi accesat, urmând linkul:
https://actelocale.gov.md/ral/act/cu-privire-la-aprobarea-regulamentului-privind-modalitatea-de-conlucrare-în-cadrul-misiunilor-de-audit-extern-și-mecanismul-de-executare-și-monitorizare-a-hotărârilor-curții-de-conturi-1160892.html scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
A fost elaborat Regulamentul privind modalitatea de conlucrare în cadrul misiunilor de audit extern și mecanismul de executare și monitorizare a hotărârilor Curții de Conturi, aprobat prin dispoziția Primarului General nr. 629 din 26.12.2022.
Regulamentul aprobat a fost diseminat pentru informare și punere în aplicare către toate subdiviziunile municipale.
Regulamentul poate fi accesat, urmând linkul:
https://actelocale.gov.md/ral/act/cu-privire-la-aprobarea-regulamentului-privind-modalitatea-de-conlucrare-în-cadrul-misiunilor-de-audit-extern-și-mecanismul-de-executare-și-monitorizare-a-hotărârilor-curții-de-conturi-1160892.html scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 3. descrierea și implementarea proceselor operaționale ce țin de elaborarea și fundamentarea prognozei bugetare pe toate tipurile de venituri și cheltuieli, cu indicarea corespunzătoare a responsabilităților (pct.4.1.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 4. identificarea tuturor bunurilor imobiliare (inclusiv a terenurilor și construcțiilor nefinisate), neevaluate în scopuri fiscale, cu informarea SFS și ASP, pentru evaluarea acestora, inclusiv a celor transmise în arendă/locațiune/folosință/gestiune economică, asigurând înregistrarea conformă a contractelor respective (pct.4.1.4.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
DCTIL - Conform planului de activitate al DCITL și DGECT, după semnarea contractelor de locațiune/comodat cu persoanele fizice se transmite lista către DCITL pentru verificare și calculare. (ultima listă transmisă de DGECT este prin scrisoarea 1-05/2-177 din 16.12.2022 – se anexează)
De asemenea, Primăria Municipiului Chișinău a înaintat solicitarea cu nr. 2 -04/2-2 din 11.11.2022 către Agenția Servicii Publice și Serviciul Cadastral Teritorial, prin care s-a solicitat furnizarea listei tuturor categoriilor de bunuri neevaluate în scopul impozitării. Răspunsul Agenției Servicii publice, recepționat de către Primăria Municipiului Chișinău se anexează.
DGAURF, DADC - termen de implementare – 31.09.2023
1. Scrisoarea nr. 1-05/2-177 din 16.12.2022 se anexează. Nr. de referință a anexei – 2.
2. Scrisoarea nr. 2-04/2-2 se anexează. Nr. de referință a anexei – 3.
3. Scrisoarea nr. 11/11c-06/2532 din 16.11.2022 se anexează. Nr. de referință a anexei – 4.
scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
DCTIL - Conform planului de activitate al DCITL și DGECT, după semnarea contractelor de locațiune/comodat cu persoanele fizice se transmite lista către DCITL pentru verificare și calculare. (ultima listă transmisă de DGECT este prin scrisoarea 1-05/2-177 din 16.12.2022 – se anexează)
De asemenea, Primăria Municipiului Chișinău a înaintat solicitarea cu nr. 2 -04/2-2 din 11.11.2022 către Agenția Servicii Publice și Serviciul Cadastral Teritorial, prin care s-a solicitat furnizarea listei tuturor categoriilor de bunuri neevaluate în scopul impozitării. Răspunsul Agenției Servicii publice, recepționat de către Primăria Municipiului Chișinău se anexează.
DGAURF, DADC - termen de implementare – 31.09.2023
1. Scrisoarea nr. 1-05/2-177 din 16.12.2022 se anexează. Nr. de referință a anexei – 2.
2. Scrisoarea nr. 2-04/2-2 se anexează. Nr. de referință a anexei – 3.
3. Scrisoarea nr. 11/11c-06/2532 din 16.11.2022 se anexează. Nr. de referință a anexei – 4.
scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 5. elaborarea unui mecanism funcțional în vederea evaluării exhaustive a bazei impozabile la planificarea taxelor locale (pct.4.1.5.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 6. elaborarea reglementărilor interne pentru asigurarea modalității de evidență/ monitorizare/ control periodic al prestatorilor serviciului public de transport auto de călători (pct.4.1.6.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Proiectul de decizie cu privire la aprobarea Regulamentului transporturilor auto de călători a fost înaintat spre examinare în Comisiile de specialitate ale CMC, având Avizul pozitiv al Comisiei pentru gospodărie locativ-comunală, energetică, servicii tehnice, transport comunicații și ecologie și Comisiei pentru buget, economie, finanțe, patrimoniu public local, agricultură și problemele suburbiilor. Proiectul a fost inclus pe Ordinea de zi a ședinței CMC din 16.06.2022, acesta fiind remis spre reexaminare. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Proiectul de decizie cu privire la aprobarea Regulamentului transporturilor auto de călători a fost înaintat spre examinare în Comisiile de specialitate ale CMC, având Avizul pozitiv al Comisiei pentru gospodărie locativ-comunală, energetică, servicii tehnice, transport comunicații și ecologie și Comisiei pentru buget, economie, finanțe, patrimoniu public local, agricultură și problemele suburbiilor. Proiectul a fost inclus pe Ordinea de zi a ședinței CMC din 16.06.2022, acesta fiind remis spre reexaminare. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 7. asigurarea inventarierii și evidenței veridice a suprafeței ocupate de parcări, garaje, terase de vară, vulcanizări, chioșcuri și gherete de comerț ambulant, a actelor permisive aferente activității în cauză, actualizării registrelor respective, cu asigurarea stabilirii și încasării plăților aferente pentru folosirea proprietății publice (pct.4.1.7. și pct.4.3.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 8. instituirea măsurilor de control intern, în vederea asigurării utilizării conform destinației a transferurilor cu destinație specială, în special pentru infrastructura drumului (pct.4.2.1.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
DGF - Anexa nr. 20 din decizia CMC nr. 23/2 din 27.12.2022 ”Cu privire la aprobarea bugetului municipal Chișinău în lectura a doua” prevede divizarea sumei transferurilor de la bugetul de stat în sumă totală de 252613,3 mii lei după cum urmează: i) venitul transferurilor cu destinație specială (fondul rutier), calculat în funcție de numărul kilometrilor echivalenți administrați -81317,3 mii lei, ii) volumul transferurilor calculat proporțional numărului de populație - 171299,0 mii lei.
Totodată, prin scrisoarea nr. 1-07/2-3 din 05.01.2023 a fost solicitată de la Direcția de resort informația privind distribuirea alocațiilor bugetare de la bugetul de stat pentru infrastructura drumurilor. Despre cele întreprinse se va informa la următoarea raportare, în termenele prevăzute - 31.05.2023.
Scrisoarea nr. 1-07/2-3 din 05.01.2023 se anexează. Nr. de referință a anexei – 5.
scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
DGF - Anexa nr. 20 din decizia CMC nr. 23/2 din 27.12.2022 ”Cu privire la aprobarea bugetului municipal Chișinău în lectura a doua” prevede divizarea sumei transferurilor de la bugetul de stat în sumă totală de 252613,3 mii lei după cum urmează: i) venitul transferurilor cu destinație specială (fondul rutier), calculat în funcție de numărul kilometrilor echivalenți administrați -81317,3 mii lei, ii) volumul transferurilor calculat proporțional numărului de populație - 171299,0 mii lei.
Totodată, prin scrisoarea nr. 1-07/2-3 din 05.01.2023 a fost solicitată de la Direcția de resort informația privind distribuirea alocațiilor bugetare de la bugetul de stat pentru infrastructura drumurilor. Despre cele întreprinse se va informa la următoarea raportare, în termenele prevăzute - 31.05.2023.
Scrisoarea nr. 1-07/2-3 din 05.01.2023 se anexează. Nr. de referință a anexei – 5.
scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 9. planificarea și executarea conformă a lucrărilor de reparație capitală a infrastructurii publice locale (drumuri, străzi, scuaruri, trotuare, etc.), cu excluderea practicii planificării și reflectării acestora ca cheltuieli curente (pct.4.2.2.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 10. asigurarea autorizării, recepției și documentării regulamentare și exhaustive a investițiilor efectuate în bunurile proprietate publică efectuate/transmise de persoane terțe (pct.4.2.2.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 11. elaborarea și aprobarea unui regulament aferent ajutoarelor acordate din bugetul municipal pentru reparația proprietății private sau din condominiu, precum și a criteriilor de selectare a beneficiarilor respectivi (pct.4.2.9.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 12. revizuirea și/sau aprobarea, conform cadrului normativ în vigoare, a Regulamentului privind constituirea și funcționarea Consiliului municipal Chișinău, a Primăriei mun. Chișinău, a subdiviziunilor administrației publice municipale și preturilor de sector, în vederea stabilirii exhaustive și delimitării clare a competențelor și responsabilităților acestora, în scopul excluderii dublării atribuțiilor (pct.4.2.11.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Proiectul de decizie "Despre aprobarea în redacție nouă a Regulamentului privind constituirea și funcționarea Consiliului municipal Chișinău” a fost elaborat, definitivat și transmis în comisiile consultative de specialitate ale CMC spre avizare (nr. de intrare al proiectului - CMC/403 din 04.11.2022). scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Proiectul de decizie "Despre aprobarea în redacție nouă a Regulamentului privind constituirea și funcționarea Consiliului municipal Chișinău” a fost elaborat, definitivat și transmis în comisiile consultative de specialitate ale CMC spre avizare (nr. de intrare al proiectului - CMC/403 din 04.11.2022). scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 13. revizuirea organigramei, statelor de personal și schemelor de încadrare ale PMC și entităților din subordine în strictă conformitate cu competențele și responsabilitățile acordate acestora de cadrul legal și actele normative interne, volumul de muncă existent și normele de muncă aprobate conform (art.167 din Codul muncii) (pct.4.2.11.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 14. suspendarea aplicării, până la revizuirea și corelarea cu cadrul legal existent, a Deciziei CMC nr. 8/32 din 19.06.2020 privind modul de calculare a indemnizațiilor de participare la ședințe a consilierilor locali (pct. 4.2.12.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Proiectul de decizie ”Cu privire la operarea de modificări în decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 8/32 din 19 iunie 2020 cu privire la stabilirea indemnizațiilor de ședință pentru aleșii locali a fost înaintat Comisiei pentru buget, economie, finanțe, patrimoniu public local, agricultură și problemele suburbiilor. Proiectul respectiv, cu avizul pozitiv al Comisiei a fost înaintat Consiliului municipal spre examinare și aprobare. La ședința din 27.12.2022. Decizia a fost aprobată cu amendamente, aceasta nu a fost contrasemnată de către secretarul CMC, urmând a fi remisă la reexaminare.
În anexă: Copiile proiectelor de decizii, cu Nr. de referință 6 și 7. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Proiectul de decizie ”Cu privire la operarea de modificări în decizia Consiliului Municipal Chișinău nr. 8/32 din 19 iunie 2020 cu privire la stabilirea indemnizațiilor de ședință pentru aleșii locali a fost înaintat Comisiei pentru buget, economie, finanțe, patrimoniu public local, agricultură și problemele suburbiilor. Proiectul respectiv, cu avizul pozitiv al Comisiei a fost înaintat Consiliului municipal spre examinare și aprobare. La ședința din 27.12.2022. Decizia a fost aprobată cu amendamente, aceasta nu a fost contrasemnată de către secretarul CMC, urmând a fi remisă la reexaminare.
În anexă: Copiile proiectelor de decizii, cu Nr. de referință 6 și 7. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 15. instituirea măsurilor de control intern, care vor asigura plenitudinea planificării, transparența, legalitatea și regularitatea în procesul achizițiilor publice, inclusiv la: planificarea achizițiilor (întocmirea planurilor anuale/trimestriale), achizițiile publice de valoare mică, raportarea achizițiilor, monitorizarea îndeplinirii prevederilor contractuale etc. (pct.4.2.13.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Potrivit pct. 15 din anexa nr. 1 la decizia nr. 21/3 din 13 decembrie 2022, toate entitățile /subdiviziunile municipale cu statut de autoritate contractantă urmează să asigure:
1. Revizuirea regulamentelor Grupurilor de Lucru pentru achiziții publice cu includerea tuturor responsabilităților prevăzute de cadrul normativ.
2. Elaborarea și aprobarea regulamentelor achizițiilor de valoare mică.
3. Asigurarea evidenței contractelor de valoare mică și prezentarea la AAP a dărilor de seamă privind achizițiile de valoare mică.
4. Responsabilizarea autorităților contractante cu privire la întocmirea și publicarea rapoartelor de monitorizare a contractelor de achiziții publice atribuite.
5. Fortificarea măsurilor de control aferente monitorizării executării contractelor de către autoritățile contractante.
6. Instituirea unor proceduri sistemice de: (i) verificare a conformității procesului de achiziții publice și (ii) neacceptare a plăților anticipate (avans) pentru achiziționarea mărfurilor, serviciilor și lucrărilor”.
Unele subdiviziuni municipale (DGECT; ÎM RTEC, DGETS; DETS Ciocana; DETS Râșcani; Pretura Buiucani; Pretura Centru și ÎM „Exdrupo” au raportat întreprinderea integrală sau parțială a acțiunilor menționate supra.
În principal, recomandarea se consideră în curs de implementare, fiecare conducător de subdiviziune purtând răspundere managerială în acest sens.
Primăria municipiului Chișinău, în limitele posibilităților și resurselor disponibile asigură auditarea procesului de achiziții publice, ca și măsură de control ex-post.
scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Potrivit pct. 15 din anexa nr. 1 la decizia nr. 21/3 din 13 decembrie 2022, toate entitățile /subdiviziunile municipale cu statut de autoritate contractantă urmează să asigure:
1. Revizuirea regulamentelor Grupurilor de Lucru pentru achiziții publice cu includerea tuturor responsabilităților prevăzute de cadrul normativ.
2. Elaborarea și aprobarea regulamentelor achizițiilor de valoare mică.
3. Asigurarea evidenței contractelor de valoare mică și prezentarea la AAP a dărilor de seamă privind achizițiile de valoare mică.
4. Responsabilizarea autorităților contractante cu privire la întocmirea și publicarea rapoartelor de monitorizare a contractelor de achiziții publice atribuite.
5. Fortificarea măsurilor de control aferente monitorizării executării contractelor de către autoritățile contractante.
6. Instituirea unor proceduri sistemice de: (i) verificare a conformității procesului de achiziții publice și (ii) neacceptare a plăților anticipate (avans) pentru achiziționarea mărfurilor, serviciilor și lucrărilor”.
Unele subdiviziuni municipale (DGECT; ÎM RTEC, DGETS; DETS Ciocana; DETS Râșcani; Pretura Buiucani; Pretura Centru și ÎM „Exdrupo” au raportat întreprinderea integrală sau parțială a acțiunilor menționate supra.
În principal, recomandarea se consideră în curs de implementare, fiecare conducător de subdiviziune purtând răspundere managerială în acest sens.
Primăria municipiului Chișinău, în limitele posibilităților și resurselor disponibile asigură auditarea procesului de achiziții publice, ca și măsură de control ex-post.
scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 16. întreprinderea măsurilor de rigoare privind înregistrarea integrală în RBI a drepturilor patrimoniale ale UAT asupra bunurilor imobile proprietate publică (pct.4.3.1 și pct. 4.3.2.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Î.M ”RTEC”. În conformitate cu decizia CMC nr. 6/30 din 04 octombrie 2018 ”Cu privire la aprobarea actelor de inventariere a bunurilor imobile aflate în proprietatea Consiliului municipal Chișinău” și regulamentului privind modul de delimitare a bunurilor imobile proprietate publică are loc standardizarea metodologiei de predarea/transmiterea în locațiune a bunurilor imobile și prolongarea termenului de locațiune prin intermediul licitațiilor publice, cu ajustarea periodică a plăților pentru locațiune conjuncturii de piață: întocmirea și aprobarea conformă a contractelor de locațiune; recuperarea datoriilor formate din locațiunea bunurilor imobile; asigurarea întocmirii actelor necesare privind folosința bunurilor imobile. În conformitate cu Legea nr. 150/2017 cu privire la Registrul obiectivelor de infrastructură tehnico-edilitară, către PMC a fost transmisă Lista obiectivelor de infrastructură tehnico-edilitară pentru crearea Registrului obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară. Din umărul total de 62 imobile ce se află în gestiunea Î.M ”RTEC: -46 imobile sunt înregistrate la ASP, - 10 imobile urmează a fi înregistrate la ASP, - 6 imobile vor fi înregistrate în urma adoptării deciziei CMC (din diferite motive lipsesc actele, stabilirea hotarelor). Toate imobile ce sunt în gestiunea întreprinderii se țin la evidență strictă.
DGETS a înaintat la ASP demers cu nr. 01-18/5 din 04.01.2022 prin care s-a solicitat informația cu privire la valoarea bunurilor imobiliare. În anul 2022 a fost încheiat contract cu agent economic licențiat, care a evaluat costul terenurilor adiacente clădirilor și costul imobilelor. În bugetul anului 2023 se vor prevedea mijloace pentru organizarea procedurii de înregistrare a imobilelor la ASP, care se află la balanța DGETS, IP cu autonomie financiară. Demersul nr. 01-18/5 din 04.01.22 se anexează. Nr. de referință a anexei - 8.
DAJ. A fost depusă cererea de chemare în judecată privind obligarea ASP să recepționeze și să înregistreze terenurile domeniu privat cu destinație locativă, precum și a bunurilor accesorii acestora, inclusiv garajelor cetățenilor, terenuri aprobate prin decizia CMC nr. 3/26 din 02.04.2013; nr. 2/18-1 din 27.02.2014; nr.4/15 din 13.05.2014 și 11/52 din 23.12.2014. Prin hotărârea din 25.11.2022, judecător T. Avasiloaie, dosar nr. 3-3031/2021, acțiunea a fost respinsă; La data de 05.12.2022 a fost depusă cererea de apel;
2. A fost depusă cererea de chemare în judecată privind obligarea ASP să recepționeze dosarele tehnice de delimitare, elaborate de către ÎS „INGEOCAD” și înregistrarea proprietății publice în RBI după mun. Chișinău în temeiul deciziilor CMC nr. 3/26 din 02.04.2013, nr.. 2/18-1 din 27.02.2014, nr. 2/18-2 din 27.02.2014, nr. 4/15 din 13.05.2015, nr. 11/520 din 23.12.2014 scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
Î.M ”RTEC”. În conformitate cu decizia CMC nr. 6/30 din 04 octombrie 2018 ”Cu privire la aprobarea actelor de inventariere a bunurilor imobile aflate în proprietatea Consiliului municipal Chișinău” și regulamentului privind modul de delimitare a bunurilor imobile proprietate publică are loc standardizarea metodologiei de predarea/transmiterea în locațiune a bunurilor imobile și prolongarea termenului de locațiune prin intermediul licitațiilor publice, cu ajustarea periodică a plăților pentru locațiune conjuncturii de piață: întocmirea și aprobarea conformă a contractelor de locațiune; recuperarea datoriilor formate din locațiunea bunurilor imobile; asigurarea întocmirii actelor necesare privind folosința bunurilor imobile. În conformitate cu Legea nr. 150/2017 cu privire la Registrul obiectivelor de infrastructură tehnico-edilitară, către PMC a fost transmisă Lista obiectivelor de infrastructură tehnico-edilitară pentru crearea Registrului obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară. Din umărul total de 62 imobile ce se află în gestiunea Î.M ”RTEC: -46 imobile sunt înregistrate la ASP, - 10 imobile urmează a fi înregistrate la ASP, - 6 imobile vor fi înregistrate în urma adoptării deciziei CMC (din diferite motive lipsesc actele, stabilirea hotarelor). Toate imobile ce sunt în gestiunea întreprinderii se țin la evidență strictă.
DGETS a înaintat la ASP demers cu nr. 01-18/5 din 04.01.2022 prin care s-a solicitat informația cu privire la valoarea bunurilor imobiliare. În anul 2022 a fost încheiat contract cu agent economic licențiat, care a evaluat costul terenurilor adiacente clădirilor și costul imobilelor. În bugetul anului 2023 se vor prevedea mijloace pentru organizarea procedurii de înregistrare a imobilelor la ASP, care se află la balanța DGETS, IP cu autonomie financiară. Demersul nr. 01-18/5 din 04.01.22 se anexează. Nr. de referință a anexei - 8.
DAJ. A fost depusă cererea de chemare în judecată privind obligarea ASP să recepționeze și să înregistreze terenurile domeniu privat cu destinație locativă, precum și a bunurilor accesorii acestora, inclusiv garajelor cetățenilor, terenuri aprobate prin decizia CMC nr. 3/26 din 02.04.2013; nr. 2/18-1 din 27.02.2014; nr.4/15 din 13.05.2014 și 11/52 din 23.12.2014. Prin hotărârea din 25.11.2022, judecător T. Avasiloaie, dosar nr. 3-3031/2021, acțiunea a fost respinsă; La data de 05.12.2022 a fost depusă cererea de apel;
2. A fost depusă cererea de chemare în judecată privind obligarea ASP să recepționeze dosarele tehnice de delimitare, elaborate de către ÎS „INGEOCAD” și înregistrarea proprietății publice în RBI după mun. Chișinău în temeiul deciziilor CMC nr. 3/26 din 02.04.2013, nr.. 2/18-1 din 27.02.2014, nr. 2/18-2 din 27.02.2014, nr. 4/15 din 13.05.2015, nr. 11/520 din 23.12.2014 scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 17. revizuirea modului de întocmire și aprobare a registrului patrimoniului municipal (inclusiv a celui dat în locațiune/folosință/arendă/superficie), asigurând plenitudinea și veridicitatea datelor incluse în acesta, reconcilierea datelor acestuia cu datele evidenței contabile, desemnând în acest sens subdiviziunile responsabile (pct.4.3.1. și pct. 4.3.2.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 18. identificarea tuturor terenurilor proprietate publică a UAT mun. Chișinău aferente obiectivelor private, cu ulterioara stabilire de către CMC, calculare și încasare, conform prevederilor legale, a plății pentru folosirea terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor private (pct.4.3.3.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 19. indicarea expresă a subdiviziunilor structurale care vor îndeplini funcțiile administratorilor de venituri aferente plăților de folosire a terenurilor, bunurilor imobile, redevenței în cadrul PPP, vânzării-procurării terenurilor și bunurilor imobile, și care vor fi responsabile de evidența conformă a calculelor, achitărilor, datoriilor și creanțelor aferente acestor plăți (pct.4.3.3. și pct. 4.3.5.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 20. inventarierea tuturor notificărilor și obiectelor de comerț, asigurând evidența unităților comerciale pe tipuri de activitate și condiții speciale de autorizare, cu întocmirea/ajustarea unei baze de date care ar conține informații necesare aferente urmăririi și achitării taxei locale respective (pct.4.3.4);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
20.1 Registrul de evidență a unităților de comerț active al or. Chișinău e-Autorizație este actualizat zilnic și conține informația referitoare la toate notificările în comerț privind inițierea/modificarea datelor/încetarea activității conforme depuse.
20.2 A fost realizată interconectarea SI e-Autorizație cu SIA GEAP prin platforma de interoperabilitate MConnect. Sistemul este funcțional, la moment procesul de extragere a informației din SIA GEAP este monitorizat pe mediu de testare de către operatorii DGECT.
20.3 SI e-Autorizație permite selectarea și extragerea informației pe diverse criterii, inclusiv: tipul unității comerciale, adresă, suprafața comercială etc. care sunt utilizate la elaborarea proiectului deciziei privind stabilirea și aprobarea taxelor locale și prognoza încasărilor la bugetul local pentru anii de referință. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
20.1 Registrul de evidență a unităților de comerț active al or. Chișinău e-Autorizație este actualizat zilnic și conține informația referitoare la toate notificările în comerț privind inițierea/modificarea datelor/încetarea activității conforme depuse.
20.2 A fost realizată interconectarea SI e-Autorizație cu SIA GEAP prin platforma de interoperabilitate MConnect. Sistemul este funcțional, la moment procesul de extragere a informației din SIA GEAP este monitorizat pe mediu de testare de către operatorii DGECT.
20.3 SI e-Autorizație permite selectarea și extragerea informației pe diverse criterii, inclusiv: tipul unității comerciale, adresă, suprafața comercială etc. care sunt utilizate la elaborarea proiectului deciziei privind stabilirea și aprobarea taxelor locale și prognoza încasărilor la bugetul local pentru anii de referință. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 21. întocmirea unui plan individual de acțiuni juridice (inclusiv solicitarea explicării unor decizii judecătorești neclare), pentru fiecare bun imobil aflat în litigiu, cu desemnarea persoanelor responsabile de realizarea acestora și de recuperarea prejudiciilor aduse patrimoniului municipal (pct. 4.3.6.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 22. întocmirea unui plan individual de acțiuni juridice necesare recuperării creanțelor pentru folosința și vânzarea patrimoniului municipal, aferente recuperării mijloacelor achitate în contul garanțiilor emise de CMC, precum și desemnarea entităților/persoanelor responsabile de realizarea acestora (pct.4.3.8.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
DGECT perfectează reclamații în adresa locatarilor care au restanță la plata de chirie. În cazul în care locatarul nu îndeplinește cerințele expuse în reclamații DGECT prin nota informativă înaintează pachetul de documente cu reclamația respectivă către DAJ pentru perfectarea cererii de chemare în judecată, în scopul inițierii acțiunii în instanța de judecată. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
DGECT perfectează reclamații în adresa locatarilor care au restanță la plata de chirie. În cazul în care locatarul nu îndeplinește cerințele expuse în reclamații DGECT prin nota informativă înaintează pachetul de documente cu reclamația respectivă către DAJ pentru perfectarea cererii de chemare în judecată, în scopul inițierii acțiunii în instanța de judecată. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 23. indicarea expresă în Politica de contabilitate unică a Direcțiilor responsabile de evidența patrimoniului municipal din domeniul public (terenuri, bunuri imobile) transmise în gestiune IMSP și ÎM și a celor prin care se vor face alocările bugetare pentru modernizarea acestor entități (pct.4.3.10.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 24. finalizarea reorganizării ÎM DCC și preluarea la balanța APL a patrimoniului municipal din domeniul public aflat în evidența ÎM (pct. 4.3.11.);
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 25. modificarea Regulamentului de organizare și funcționare a serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare, aprobat prin Decizia CMC nr. 14/11 din 11.08.2020, în scopul asigurării contractării directe a serviciilor de apă și de canalizare de către locatarii din blocurile locative pentru ambele tipuri de apă livrată (apă rece și apă menajeră), precum și pentru eliminarea facturării ineficiente a volumelor de apă aferente diferenței de volum între datele contorului la apă pe bloc și datele contoarelor individuale din apartamente (pct.4.4.2.).
CONSILIUL MUNICIPAL CHIŞINĂU
Termen implementare:
Recomandarea: 26. să respecte cadrul legal existent în vederea excluderii acordării neregulamentare a ajutoarelor de stat;
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI CHIŞINĂU
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
26.1 La data de 19.10.22, DGECT, împreună cu Consiliul Concurenței a organizat și desfășurat ședința de lucru, în vederea aplicării corecte și respectării prevederilor legislației în domeniul ajutorului de stat, privind procedurile de identificare, notificare și raportare a ajutorului de stat și a celui de minimis, cu participarea reprezentanților subdiviziunilor CMC, întreprinderilor municipale și societăților pe acțiuni, în capitalul social al cărora CMC deține cotă-parte. În luna ianuarie 2023, DGECT urmează să expedieze tuturor părților implicate în procesul de gestionare/raportare a ajutoarelor de stat o circulară cu reamintirea despre importanța respectării prevederilor Legii nr. 139/2012 cu privire la ajutorul de stat și raportarea acestuia în termen, cu anexarea materialelor informative.
26.2 La 24.10.2022, DGECT a înaintat scrisorile nr. 09-14/03-1163 către viceprimarii municipiului Chișinău, direcțiile generale ale Consiliului municipal Chișinău și DMF din cadrul Primăriei municipiului Chișinău, privind necesitatea respectării procedurii de notificare a ajutorului de stat în conformitate cu prevederile cadrului legal, prin care a fost solicitată transmiterea către DGECT a proiectelor actelor administrative ce vizează măsuri de sprijin acordate din fondul autorității publice întreprinderilor municipale sau societăților pe acțiuni ce cad sub incidența Legii nr. 139/2012, în vederea notificării la Consiliul Concurenței și respectarea legislației din domeniu. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Primăria mun. Chișinău nr. 2-01/2-23 din 17.01.2023
26.1 La data de 19.10.22, DGECT, împreună cu Consiliul Concurenței a organizat și desfășurat ședința de lucru, în vederea aplicării corecte și respectării prevederilor legislației în domeniul ajutorului de stat, privind procedurile de identificare, notificare și raportare a ajutorului de stat și a celui de minimis, cu participarea reprezentanților subdiviziunilor CMC, întreprinderilor municipale și societăților pe acțiuni, în capitalul social al cărora CMC deține cotă-parte. În luna ianuarie 2023, DGECT urmează să expedieze tuturor părților implicate în procesul de gestionare/raportare a ajutoarelor de stat o circulară cu reamintirea despre importanța respectării prevederilor Legii nr. 139/2012 cu privire la ajutorul de stat și raportarea acestuia în termen, cu anexarea materialelor informative.
26.2 La 24.10.2022, DGECT a înaintat scrisorile nr. 09-14/03-1163 către viceprimarii municipiului Chișinău, direcțiile generale ale Consiliului municipal Chișinău și DMF din cadrul Primăriei municipiului Chișinău, privind necesitatea respectării procedurii de notificare a ajutorului de stat în conformitate cu prevederile cadrului legal, prin care a fost solicitată transmiterea către DGECT a proiectelor actelor administrative ce vizează măsuri de sprijin acordate din fondul autorității publice întreprinderilor municipale sau societăților pe acțiuni ce cad sub incidența Legii nr. 139/2012, în vederea notificării la Consiliul Concurenței și respectarea legislației din domeniu. scrisoare Primaria Mun. Chisinau.pdf
Recomandarea: 27. să asigure evidența separată a cheltuielilor după tipul activităților prestate, în special în cadrul instituțiilor de învățământ școlar din mun. Chișinău, în vederea reflectării corecte a cheltuielilor aferente procesului educațional și determinării exacte a cheltuielilor pentru alte activități, în special alimentarea elevilor.
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI CHIŞINĂU
Termen implementare: