Actualizat: Sîmbătă, 04 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotararea nr.33 din 30 iunie 2021 cu privire la auditul asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Apărării încheiate la 31 decembrie 2020

Nr. 33 din 30.06.2021
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Misiunea de audit public extern a fost realizată conform Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 20211, având drept scop oferirea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Apărării încheiate la 31 decembrie 2020 nu conțin, în ansamblul lor, denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori, precum și emiterea unei opinii.
Auditul public extern s-a desfășurat în conformitate cu Standardele Internaționale ale Instituțiilor Supreme de Audit aplicate de Curtea de Conturi2.
Examinând Raportul de audit, Curtea de Conturi

A CONSTATAT:
Rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Apărării încheiate la 31 decembrie 2020, cu excepția posibilelor efecte asupra aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia cu rezerve, sub toate aspectele semnificative, oferă o imagine corectă și fidelă în conformitate cu cerințele normelor de contabilitate și de raportare în sistemul bugetar din Republica Moldova3.

1Hotărârea Curții de Conturi nr.77 din 27.12.2019 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2020”.
2 Hotărârea Curții de Conturi nr.2 din 24.01.2020 „Cu privire la Cadrul Declarațiilor Profesionale ale INTOSAI”.
3 Legea contabilității nr.113-XVI din 27.04.2007; Planul de conturi contabile în sistemul bugetar și Normele metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.216 din 28.12.2015 (in continuare - Ordinul ministrului finanțelor nr.216 din 28.12.2015).
Recomandarea: 2.4. pentru luare de atitudine, și se recomandă, conform competențelor delegate, examinarea rezultatelor auditului, cu aprobarea unui plan de măsuri în vederea întreprinderii acțiunilor de rigoare pentru implementarea recomandărilor

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 30.03.2022
Răspunsul autorității:
Scrisorea MA nr.11/459 din 30.03.2022 : MA la data de 19.08.2021 a convocat о ședinta de lucru cu șefii subdiviziunilor din cadrul aparatului central al MA și MSM al AN, șefii AARAP, (etc.), privind examinarea rezultatelor auditului rapoartelor financiare ale Curții de Conturi, la situația din 31 decembrie 2020, fiind:
1) elaborat ordinul Ministrului Aparării nr.395 din 07.09.2921 cu privirea la apobarea Planului de acțiuni privind realizarea recomandărilor Curții de Conturi, reflectate în Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Aparării încheiate la 31 decembrie 2020 (se anexează).
2) Direcțiile aparatului central al MA si MSM al AN, șefii AARAP și unele instituții/unități militare, în baza scrisorii nr.14/196 din 23.08.2021, au comunicat datele despre persoanele responsabile, care vor generaliza și prezenta în Direcția planificare resurse financiare și tehnico-materiale informații relevante privind realizarea/mersul realizării recomandărilor Curții de Conturi, cu anexarea actelor confirmative.
3) Pe data de 17.12.2021 a fost desfășurat un atelier de lucru privind mersul realizării recomandărilor CC pe problemele ce țin de activitatea întreprinderilor de stat, al caror fondator este Ministerul Aparării. La ședinta au participat persoanele cu funcții de răspundere din cadrul subdiviziunilor structural ale aparatului central al Ministerului Aparării, Marelui Stat Major al Armatei Naționale, autorităților administrative și instituțiilor subordonate. Au fost puse în discuții mai multe probleme ce țin de realizarea recomandărilor CC privind activitatea financiar-contabilă și gospodarești a întreprinderilor de stat ale Ministerului Aparării, cât și activitățile întreprinse în scopul definitivării reorganizarii prin absorbție și respectiv transformare a întreprinderilor de stat, în Instituția Publică „Centrul de pregătire a specialiștilor și de suport al Armatei Naționale”, întru executarea Hotărâririi Guvernului nr.698/2018. Administratorii întreprinderilor de stat au raportat despre mersul realizării recomandărilor CC pe acest subiect. Secretarul de stat a stabilit sarcini concrete, și a obligat administratorii întreprinderilor de stat să fie mai pregătiți, cu acte confirmative, pentru a raporta pe data de 27.01.2022. În urma atelierului de lucru a fost întocmit Procesul Verbal nr.6 din 17.12.2021.
Pe data de 16.02.2022, a fost desfășurată ședința de lucru privind măsurile întreprinse și mersul realizării recomandărilor CC, condusă de secretarul de stat domnul Sergiu Plop, la care șefii de direcții/instituții au raportat despre mersul realizării recomandarilor CC și problemele existente care impiedică realizarea în termenii stabiliți a acestor recomandări (scrisoarea nr. 14/56 din 14.02.2022 se anexează).

Recomandarea: 2.4.1. Să asigure evidența contabilă corespunzătoare a cotelor în capitalul social al întreprinderilor de stat în care-și exercită funcția de fondator, prin: 2.4.1.1. restabilirea și revizuirea componenței listei bunurilor transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat, ținând cont de prevederile Legii nr.29 din 05.04.2018 și Legii nr.246 din 22.11.2017 , cu evaluarea periodică a bunurilor transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat și ajustarea valorii lor în concordanță cu rezultatele evaluării; 2.4.1.2. desemnarea unei persoane care să clarifice situația privind înscrisurile din Registrul persoanelor juridice, potrivit cărora ministerul este fondator al Î.S. „CCM VICHI”, cu ajustarea, după caz, sau a înscrisurilor din Registru, sau a soldului grupei de conturi 415 „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării”

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisorea MA nr.11/130 din 28.01.2022: În baza scrisorii nr. 14/199 din 01.09.2021, Directia J4 logistică , Direcția J6 comunicații și sisteme informaționale și Regimentul de stat major au prezentat Lista bunurilor (mobile, imobile) predate gratuit întreprinderilor de stat al carui fondator este Ministerul Aparării.
A fost expediata о scrisoare (nr.11/190 din 17.08.2021) în adresa întreprinderilor de stat în vederea prezentării informației privind:
- rapoartele cu privire la activitatea economico-financiară la situația din 31.12.2020;
- lista bunurilor transmise de către Ministerul Apararii, ect. Pe parcurs, Întreprinderea de stat Centru de pregatire a specialiștilor pentru Armata Natională a prezentat о parte din rapoartele solicitate.
Realizari Trimestru IV: Prin ordinul Ministrului apararii nr.517 din 28.10.2021 cu privire la realizarea unor recomandări ale Curții de Conturi (se anexeaza) a fost instituită о comisie care sa inventarieze și să evalueze lista bunurilor transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat, fondate de Ministerul Aparării. Prin același ordin al Ministrului Apararii a fost pusa sarcina Presedinților consiliilor de administrare a întreprinderilor de stat în comun cu administratorii acestor întreprinderi, să initieze concursul de selectare a entității de audit extern în vederea auditării situațiilor financiare, iar comisia de inventariere și evaluare instituită, să inventarieze bunurile imobile transmise întreprinderilor de stat și a contractelor de dare în locațiune a încăperilor, inclusiv și mersul achitării arendei pe aceste contracte.
Totodată, Direcția J8 managementul financiar al MSM al AN a fost desemnată, prin acest, ordin responsabila de generalizarea și evaluarea listei bunuriior transmise întreprinderilor de stat.
Prin acelasi ordin a fost instituită о comisie care sa inventarieze și să evalueze lista bunuriior transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat, fondate de Ministerul Aparării.
Prin ordinul Ministrului Aparării nr. 517 din 28.10.2021 a fost desemnata о persoana din cadrul Direcției planificare resurse financiare și tehnico-materiale responsabilă de elaborarea și întocmirea actelor necesare, care sa clarifice situațiile cu înscrisurile din Registrul unităților de drept privitor la înscrisurile din acesta, conform carora MA este fondator al Î.S. „ССМ VICHI”, și firma „TRILOG”.
2. A fost expediată о scrisoare (11/813 din 22.07.2021) către Agenda Servicii Publice, în copie Agenției Proprietății Publice, prin care se solicită informații suplimentare referitor la aceste întreprinderi.
Prin scrisoarea (nr.01/6506 din 09.08.2021) Agenția Servicii Publice a comunicat ca, Î.S. „ССМ VICHI”, nu se regăsește în lista persoanelor juridice inactive și firma până în prezent se află în proces de reorganizare.
Totodată, Ministerul Aparării a elaborat un proiect de hotarire a Guvernului, prin care se
prevede abrogarea Hotărârii Guvernului nr.1303 din 27.12.2000 ”Cu privire la reorganizarea Centrului de Cercetări Știinffice al Ministerului Aparării în Întreprinderea de stat "Centrul de Cercetari Științifice "TRILOG””. În prezent, proiectul de hotărâre este în proces de avizare de către ministerele și autoritățile interesate. Prin Hotărârea Guvernului nr.355/2021 a fost abrogată Hotărârea Guvernului nr.1303/2000.

Recomandarea: 2.4.2. Să intensifice activitățile în scopul definitivării reorganizării prin absorbție și, respectiv, transformare a Î.S. „Combinatul de deservire socială” şi Î.S. „Centrul de pregătire a specialiştilor pentru Armata Naţională” în Instituția Publică „Centrul de pregătire a specialiştilor şi de suport al Armatei Naţionale”, în modul stabilit prin Hotărârea Guvernului nr.698 din 11.07.2018, cu ajustarea înscrisurilor în Registrul de stat al persoanelor juridice

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisorea MA nr.11/130 din 28.01.2022: Întru realizarea Hotărârii Guvernului nr.698/2018, prin ordinul Ministrului Apararii nr.517 din 28.10.2021 a fost instituită о Comisie de supraveghere și monitorizare a reorganizării prin absorbție a întreprinderilor de stat ale Ministerului Aparării.
În acest context, conform ordinului menționat a fost instituită о comisie, care sa inventarieze și să evalueze lista bunurilor transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat, fondate de Ministerul Aparării. Prin același ordin al Ministrului Aparării a fost pusă sarcina Presedinților consiliilor de administrare a întreprinderilor de stat, în comun cu administratorii acestor întreprinderi, să inițieze concursul de selectare a entității de audit extern în vederea auditării situațiilor financiare, iar comisia de inventariere și evaluare instituită, să inventarieze bunurile imobile transmise întreprinderilor de stat și a contractelor de dare în locațiune a încăperilor, inclusiv și mersul achitării arendei pe aceste contracte.
Prin Dispozitia administratorului Întreprinderii de Stat „Centru de pregatire a specialiștilor pentru Armata Natională nr.311 din 13.09.2021 au fost date indicații directorilor de sucursale în vederea identificării saptamanal, a mijloacelor financiare pentru achitarea datoriei către bugetul public național. Aceste măsuri au drept scop identificarea unor noi posibilități de acumularea a surselor financiare (locaționarea bunurilor imobile temporar neutilizate în procesul de instruire, casarea și comercializare bunurilor mobile prin licitație cu strigarea).
Prin Dispoziția nr.321 din 17.09.2021 au fost numiți responsabili în vederea colectării datoriilor de la debitori. În urma acțiunilor întreprinse au fost acumulate circa un milion de lei.
Înaintarea notificarilor în adresa debitorilor, precum și a acțiunilor în instanța de judecată, privind încasarea forțată a datoriilor.
Conlucrarea cu Serviciul Fiscal de Stat în vederea identificării soluțiilor optimale privind reducerea datoriei la bugetul public național.

Recomandarea: 2.4.3. Să evalueze și să înregistreze în evidența contabilă valoarea a 30 de clădiri conform regulilor de recunoaștere și evaluare stabilite în Ordinul ministrului finanțelor nr.216 din 28.12.2015, cu contabilizarea rezultatului în soldul grupei de conturi 311 „Clădiri”

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisorea MA nr.11/130 din 28.01.2022: Prin ordinul Ministrului Aparării nr. 437 din 23 septembrie 2021 a fost instituită comisia pentru stabilirea valorilor contabile provizorii pentru unele construcții neevaluate.
După întocmirea proceselor-verbale acestea vor fi expediate în adresa instituțiilor și unitaților militare care gestionează imobilele respective cu scopul includerii acestora în evidența contabilă.
Au fost elaborate 6 procese-verbale de determinare a valorilor contabile provizorii (de recunoaștere) a construcțiilor necontabilizate și au fost expediate în adresa gestionarilor imobilelor pentru înregistrarea acestora în evidența contabilă;
Pentru 24 de construcții au fost reconfirmate valorile financiare reflectate în evidența contabilă a gestionarilor.

Recomandarea: 2.4.4. Să desemneze o persoană care să clarifice situația privind înscrisurile din Registrul bunurilor imobile referitor la apartenența bunurilor imobile contabilizate, care, potrivit înscrisurilor din Registrul bunurilor imobile, aparțin terților, cu ajustarea, după caz, sau a înscrisurilor în Registrul bunurilor imobile, sau a soldului grupei de conturi 311 „Clădiri”

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MA nr.11/459 din 30.03.2022: Prin ordinul nr.35 din 30.09.2021 al directorului Agenției Asigurare Resurse și Administrare Patrimoniu a Ministerului Aparării a fost desemnată persoana responsabilă care să clarifice cu inscrisurile din RBI.
Au fost expediate în adresa APL si ACC solicitari cu privire la examinarea posibilităților de preluare în proprietate a construcțiilor în care încăperile izolate au fost transmise în proprietate privată (11/1104 din 16.09.2021; nr.11/1214-11/1216 din 04.10.2021).
A fost recepționat acordul prealabil al APL laloveni privind primirea în proprietate a 3 constructii si a terenului aferent, și răspunsul APL Bălți prin care se informeaza că subiectul abordat de către MA va fi examinat în cadrul ședinței consiliului municipal. După expirarea termenului legal de intrunire a consiliului în ședință a mai fost expediată о solicitare privind examinarea subiectului în speță.
A fost instituită comisia cu privire la divizarea valorilor imobilelor locative neprivatizate la 100% care, în cazul refuzului APL-lor de a le prelua în proprietate bunurile, va efectua divizarea valorilor acestora.
A fost elaborat proiectul hotărârii de Guvern privind transmiterea în proprietatea primariei laloveni a 3 construcții și a terenului aferent (se anexează). Proiectul se afla la APP pentru examinare și emiterea avizului prealabil.
Dat fiind faptul ca APL Chișinau a refuzat primirea în proprietate a imobilelor în care incăperile izolate au fost transmise în proprietate privată, a fost întocmită о altă solicitare către Direcția Generală Economie, Comerț și Turism a Primariei municipiului Chișinău privind eliberarea informației relevante referitor la valoarea de privatizare a apartamentelor necesară pentru excluderea acestora din evidența contabilă a gestionarilor.
Au fost elaborate procesele-verbale (se anexează) de divizarea valorilor imobilelor locative neprivatizate la 100% și expediate în adresa gestionarilor pentru ajustarea contului de evidență 311. Unitățile/instituțiile militare au luat aceste imobile la evidență.

Recomandarea: 2.4.5. Să înregistreze la organele cadastrale, pe măsura obținerii documentelor care certifică/justifică delimitarea proprietății publice, drepturile patrimoniale asupra bunurilor imobile și terenurilor gestionate

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 30.03.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MA nr.11/459 din 30.03.2022: Au fost contractate servicii cadastrale de delimitare în mod selectiv a 7 loturi gestionate de Ministerul Aparării.
Materialele cadastrale pentru 2 loturi de teren (teren cu suprafața de 4,24 ha, situat în extravilanul sat. Suruceni, r-nul Ialoveni și terenul cu suprafața de 3,5 ha situat în extravilanul sat. Serpeni, r-nul Anenii Noi) au fost expediate în adresa APP pentru includerea acestora în Anexa 3 a Hotărârii Guvernului nr. 161/2019, care constituie baza legală pentru înregistrarea terenurilor în RBI.
A fost desfășurata ședința de lucru cu reprezentanții APP și IS „IРОТ” privind examinarea legalității refuzului administrațiilor publice locale (com. Balabanești, sat. Cimișeni și sat. Corjova r-nul Criuleni, comuna Cobușca Veche, sat. Șerpeni r-nul Anenii Noi) de a coordona materialele de delimitare. În rezultatul ședinței, materialele au fost coordonate de APP și depuse pentru recepție la SCT corespunzătoare.
Dat fiind faptul că serviciile cadastrale teritoriale au respins recepția lucrărilor cadastrale, au fost depuse contestații la Agenția Servicii Publice vizavi de avizul negativ al serviciilor cadastrale teritoriale privind respingerea lucrărilor cadastrale (se anexeaza).
Din cauza că ASP a menținut deciziile serviciilor cadastrale teritoriale expuse în avizele de recepție, materialele de delimitare au fost expediate în adresa APP în vederea luării unei decizii vizavi de procesul de înregistrare a terenurilor proprietate a statului gestionate de Ministerul Apărării. În rezultatul desfășurării unei ședinte comune între ASP și APP pe subiectul abordat de Ministerul Apărării s-a luat decizia de modificare a cadrului normativ de specialitate. Ministerul Apararii a solicitat de la APP о informare oficială în acest sens. Până la prezent informarea nu a parvenit (se anexeaza).
A fost desfășurat procesul de inventariere tehnică pentru 32 de imobile gestionate de Batalionul de instruire - Baza de instruire militară a Armatei Naționale.


Recomandarea: 2.4.6. Să asigure respectarea cadrului regulator privind darea în arendă/comodat a terenurilor gestionate, cu încasarea la bugetul de stat a veniturilor de la darea în arendă, inclusiv subarendă, de către entitățile subordonate sau întreprinderile de stat al căror fondator este ministerul, cu stabilirea unei persoane responsabile de monitorizarea și controlul periodic asupra conformității dării în arendă/comodat a terenurilor și de încasarea regulamentară la bugetul de stat, la venituri generale, a veniturilor de la darea în arendă

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisorea MA nr.11/130 din 28.01.2022: Prin ordinui Ministrului apararii nr.517 din 28.10.2021 cu privire la realizarea unor recomandari ale Curtii de Conturi (punctul 9) a fost desemnati:
- Locotenent-colonel Alexandru Stratilă, șef adjunct Directie-șef secție juridică, Direcția management instituțional, responsabil de monitorizarea și controlul periodic asupra conformității dării în arenda/comodat a terenuriior și activelor neutilizate ale întreprinderilor de stat;
- funcționar public Anna Tripac, consultant principal Direcție planificare resurse financiare și tehnico-materiale, responsabilă de monitorizarea trimestrială a veniturilor de la darea în locațiune/comodat a terenuriior.
Contractele sa fie coordonate cu persoanele desemnate în vederea expertizei juridice și economice.
Urmare a acestor măsuri, cât și pentru monitorizarea și controlul periodic asupra conformității dării în arendă/comodat a terenurilor și încasarea veniturilor de la dare în arendă la bugetul de stat la venituri generale, Direcția planificare resurse financiare și tehnico-materiale, prin scrisoarea nr.302 din 01.12.2021 a solicitat de la întreprinderile de stat ale Ministerului Aparării să prezinte trimestrial informații cu privire la situația veniturilor acumulate din darea în locațiune/comodat a terenuriior conform unui tabel.

Recomandarea: 2.4.7. Să excludă practica de comercializare a metalului uzat prin intermediul Î.S. „Centrul de pregătire a specialiştilor pentru Armata Naţională”, al cărei fondator este, cu asigurarea încasării veniturilor de la comercializarea metalului uzat în bugetul de stat și cu desemnarea unei persoane responsabile de monitorizarea și controlul periodic asupra conformității încasării acestor venituri

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisorea MA nr.11/130 din 28.01.2022: Prin ordinul Ministrului Aparării nr.517 din 28.10.2021 cu privire la realizarea unor recomandări ale Curții de Conturi (punctul 1) a fost interzis predarea și comercializarea metalului uzat prin intermediul Întreprinderii de Stat „Centru de pregatire a specialiștilor pentru Armata Natională. Astfel, pe parcursul anului 2021 Ministerul Aparării nu a transmis întreprinderilor de stat, al carui fondator este Ministerul Aparării, deșeuri sub formă de metal uzat. Totodată, au fost efectuate modificări în actele normative privind colectarea și comercializarea metalului uzat.

Recomandarea: 2.4.8. Să opereze modificări/ajustări în Ordinul ministrului apărării nr.290 din 07.05.2019 , cu aducerea prevederilor acestuia referitoare la regulile de casare a mijloacelor fixe în concordanță cu Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe, aprobat de Guvern

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisorea MA nr.11/130 din 28.01.2022: Informația va fi prezentată după restructurarea MSM al AN.

Recomandarea: 2.5. pentru luare de atitudine, și se recomandă să elaboreze reguli clare privind calcularea sau necalcularea uzurii pentru mijloacele fixe cu dublă destinație, cu includerea lor în Ordinul ministrului finanțelor nr.216 din 28.12.2015

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea Ministerul Finanțelor nr.05-10/06/110 din 25.01.2022: Prin scr. nr. 12/3-4/223 din 19.11.2021 (copia scrisorii se anexeaza pe 1 fila), Ministerul Finanțelor a solicitat Ministerului Apărării (în continuare - MA) să prezinte propuneri de completare a Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 216/2015 cu norme privind calculul uzurii pentru mijloacele fixe cu destinație dublă.
Ca urmare a recepționarii raspunsului MA, parvenit prin scr. nr. 11/1573 din 10.12.2021 (copia scrisorii se anexează pe 2 file), urmează să fie organizate ședințe lucrative cu MA, pentru a analiza oportunitatea includerii normelor pentru mijloacele fixe cu dubla destinație, având în vedere ca mijloacele fixe respective cad sub incidența Legii cu privire la secretul de stat.
Cu informații suplimentare se va reveni la termenul ulterior de raportare.
Scrisoarea MF nr.05-10/26/493 din 07.04.2022: MF comunică lipsă de actualizări la informația raportată anterior. Până în prezent nu a auvut loc sedințe lucrative cu MA.
Scrisorea MA nr.11/130 din 28.01.2022: Includerea în Politica de contabilitate pentru anul 2021 a regulilor specifice de calculare a uzurii pentru mijloacele fixe cu destinație militară se va efectua după ce Ministerul Finanțelor va elabora reguli clare privitor la calcularea sau necalcularea uzurii pentru mijloacele fixe cu dubla destinație, cu includerea lor în ordinul MF nr.216 din 28.12.2015. În prezent, Ministerul Aparării a prezentat Ministerului Finanțelor propuneri privind calcularea uzurii pentru mijloacele fixe cu dubla destinație.
Ministerul Finanțelor a solicitat de la Ministerul Aparării propuneri de implementare a recomandării (scrisoarea MF nr. 12/3-4/223 din 19.11.2021). Ministerul Aparării a prezentat Ministerului Finanțelor propuneri privind calcularea uzurii pentru mijloacele fixe cu dubla destinație.

RO_8313_Scris_minfin_nr.05-10_75_1048 din 2021.pdf RO_8636_MF HCC nr.29_33_2021_25.01.2022.pdf MF din 07.04.2022.pdf MA din 30.03.2022.pdf

Recomandarea: 2.6.1. în comun cu Ministerul Apărării să desfășoare inventarierea totală a terenurilor gestionate, în scopul asigurării plenitudinii și exhaustivității datelor incluse în Anexele la Hotărârea Guvernului nr.161 din 07.03.2019 cu privire la aprobarea listei terenurilor proprietate publică a statului din administrarea Agenției Proprietății Publice, precum și stabilirii corespunzătoare a destinației terenurilor, cu completarea, după caz, a Listei unităților ale căror terenuri destinate agriculturii rămân în proprietatea statului

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MA nr.11/130 din 28.01.2022: A fost expediată о solicitare către Agenția Proprietății Publice privind operarea modificărilor la HG 161/2019 cu privire la aprobarea listei terenurilor proprietate publică a statului din administrarea Agenției Proprietății Publice, cu scopul reexaminării hotărârii în speță și reflectarea corectă a terenurilor gestionate de Ministerul Aparării în anexele corespunzătoare, conform destinației și apartenenței.
A fost finalizată inventarierea totală a terenurilor gestionate de Ministerul Aparării, iar actele intocmite în acest sens au fost expediate în adresa APP.
MA din 30.03.2022.pdf

Recomandarea: 2.6.2. în comun cu Ministerul Apărării să revizuiască legalitatea contractelor de dare în comodat/arendă/subarendă a terenurilor cu destinație specială, încheiate de către structurile subordonate ministerului, inclusiv a celor încheiate cu întreprinderile de stat al căror fondator este ministerul

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 28.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris APP nr.03-04-7021 din 15.11.2021: APP a solicitat de la Ministerul Apărării, în limita competențelor funcționale, remiterea, în termeni restrânși, a copiilor certificate ale contractelor de comodat/ arenda/ subarenda/ locațiune, etc. a terenurilor cu destinație specială încheiate de către structurile subordonate ministerului, inclusiv a celor încheiate cu întreprinderile de stat al caror fondator este ministerul, inclusiv a actelor ce au stat la baza semnării acestora.
Scrisoarea MA nr.11/459 din 30.03.2022: Prin Ordinul ministrului apararii nr.502 din 21 octombrie 2021 au fost operate modificări în Ordinul ministrului apararii nr.282/2004 „Cu privire la aproarea Regulamentului cu privire la serviciul financiar (contabilitate) în marile unități, unitățile militare ale Armatei Naționale și instituțiile Ministerului Aparării al Republicii Moldova” (se anexeaza), prin care au fost stabilite noi reguli de dare în locațiune a activelor neutilizate și valorificarea terenurilor, în strictă conformitate cu HG nr.483/2008 ).
Întreprinderea de stat Centru de pregătire a specialiștilor pentru Armata Natională a trimis notificări în adresa agenților economici, cu care au încheiate contracte de conlucrare în comun cu întreprinderea a terenurilor arabile din cadrul Centrelor de instruire, în vederea încetării raporturilor contractuale la data expirării contractelor, (notificările nr.194; 195, 196 din 22.09.2021 pentru agenții economici SKL "CirnCazac"; SA "Avicola", SRL "NSV Cereal"). Rezilierea contractului de locațiune încheiat cu SRL "AutoPlusGrup" pentru bunurile imobile amplasate pe adresa mun. Chișinău, str. Vasile Lupu, 37/1 (acord de reziliere nr. 14/731/2021 la contractul de locațiune nr. 14/633/2020.
În acest context, Agenția Proprietății Publice, prin scrisoarea nr.03-04-7021 din 15.11.2021 a solicitat de la Ministerul Aparării prezentarea copiilor contractelor de comodat/arenda/subarenda, locațiune, a terenurilor cu destinație specială, încheiate de către subunitățile Ministerului Aparării.
Prin scrisoarea nr.342 din 16.12.2021, Întreprinderea de Stat „Centrul de pregatire a specialistilor pentru Armata Natională” a informat despre rezilierea contractelor de dare în comodat/arenda/subarenda a terenurilor cu destinație specială, încheiate între structurile subordonate MA, încheiate de Î.S. cu agenții economici SKL "CirnCazac"; SA "Avicola", SRL "NSV Cereal"), inclusiv si a contractului de locațiune încheiat cu SRL "AutoPlusGrup" pentru bunurile imobile amplasate pe adresa mun. Chisinau, str. Vasile Lupu, 37/1 (materialele se anexeaza). Din 01.01.2022, MA nu mai înregistrează contarcte de dare în comodat/arendă/subarendă a terenurilor cu destinație specială. RO_8381_774-21.pdf

Recomandarea: 2.7. în comun cu Primăria mun. Chisinău și Agenția Proprietății Publice, și se recomandă să clarifice situația privind înscrisurile din Registrul cadastral al bunurilor imobile și, după caz, să corecteze înscrisurile sau să excludă din evidenţa contabilă lotul de teren care, potrivit înscrisurilor, aparține Primăriei mun. Chişinău

Autoritatea:MINISTERUL APĂRĂRII

Termen implementare: 30.03.2022
Data implementării: 30.03.2022
Răspunsul autorității:
Scris.Prim.mun.Chișinău nr 02-109/4916 din 24.08.2021: Având în vedere ca Hotărârea și Raportul nu fac referire pentru identificarea lotulului de teren, solicitam precizările corespunzatoare.
Scrisoarea MA nr.11/459 din 30.03.2022: A fost elaborate și expediată о solicitare către Primaria mun. Chisinau cu privire la primirea în proprietatea APL a lotului de teren situat pe str. P. Halipa, 5, mun. Chisinau (nr.11/1104 din 16.09.2021).
APL Chisinau a informat ca subiectul va fi examinat în cadrul ședintei consiliului municipal cu informarea ulterioară a MA despre decizia aprobată.
Au fost pregătite și expediate 2 demersuri către Ministerul Culturii privind intenția MA de a transmite memorialul la balanța mun.Chișinău. Ministerul Culturii a informat ca subiectul abordat nu ține de competențele acestuia.
Prin urmare, s-a expediat о noua adresare către APL Chișinau prin care s-a solicitat decizia Consiliului municipal Chișinău privind luarea în gestiune a complexului memorial Eternitate. Până în prezent răspunsul APL Chișinau nu a parvenit.

RO_8236_prim. mun. chisinau h3307102021.pdf MA din 30.03.2022.pdf

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY