Actualizat: Luni, 06 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Rezultatele auditului asupra utilizării mijloacelor publice în cadrul Programului de cooperare economică între Moldova și Rusia

  • 07.06.2012
  • 953

Plenul Curții de Conturi a Republicii Moldova, întrunit în ședință, a examinat la 7 iunie 2012 Raportul auditului paralel al Curții de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) și al Curții de Conturi a Federației Ruse (CCFR) asupra utilizării mijloacelor publice alocate pentru realizarea în anii 2009-2011 a Programului de cooperare economică între Federația Rusă și Republica Moldova, inclusiv asupra livrărilor de produse alimentare în Federația Rusă din Republica Moldova.

În cadrul ședinței, Serafim Urechean, Președintele Curții de Conturi, a remarcat importanța colaborării instituției supreme de audit din Moldova cu instituțiile similare din alte state în domeniul auditului paralel. Dl Președinte a declarat, că în timpul ședinței comune a Plenului CCRM și a Colegiului CCFR, care a avut loc la 21 mai 2012, părțile au convenit să inițieze un audit paralel în domeniul livrării de gaze din Federația Rusă în Republica Moldova, misiune posibilă în cazul promovării inițiativei legislative de a acorda Curții de Conturi dreptul de a verifica și întreprinderile în care statul deține o cotă mai mare de 5 mil lei, și nu doar cele în care statul are mai mult de 50% din acțiuni. O altă misiune de audit paralel, despre efectuarea căreia au convenit instituțiile supreme de audit din Moldova și Rusia, este utilizarea granturilor, resurselor alocate pentru neutralizarea munițiilor depozitate în regiunea transnistreană. Aceasta este o problemă foarte importantă pentru Republica Moldova, a remarcat Serafim Urechean.

La ședință au participat, de asemenea, persoane cu funcții de răspundere din Republica Moldova: Valeriu Lazăr, viceprim-ministru, ministru al economiei, copreședinte a Comisiei interguvernamentale de colaborare economică dintre Republica Moldova și Federația Rusă, Ștefan Chitoroagă, vice-ministrul agriculturii și industriei alimentare, Mihai Magdei, vice-ministrul sănătății, Andrei Conișescu, consultant principal al Comisiei parlamentare permanente economie, buget și finanțe, Andrei Gurin, șef al Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Producției Alcoolice, Corneliu Trofăilă, director al Departamentului venituri și tehnologii informaționale a Serviciului Vamal, Andrei Gurin, șeful Inspectoratului de stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice, Adrian Timotin, șef-adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Rodica Sturza, directorul Î.S. Centrul Național de verificare a calității Producției Alcoolice, Andrei Ganea, șef al Direcției analiza riscurilor și comerțul internațional a Agenției sanitar-veterinară și pentru siguranța produselor de origine animală, Mihail Suvac, șef al Direcției politici de producere și reglementări de calitate a producției vegetale a MAIM, Lilian Istrati, șef-adjunct al Inspectoratului General de Supraveghere Fitosanitară şi Control Semincer.

Programul de colaborare economică între Republica Moldova și Federația Rusă pe anii 2009-2020 a fost elaborat în scopul realizării de către cele două țări a unui complex de acțiuni pentru dezvoltarea relațiilor economice și tehnico-științifice reciproc avantajoase, pentru atingerea unor progrese în economia națională.

Misiunea de audit s-a efectuat conform Programului activităţilor de audit a Curţii de Conturi pe anul 2012, având ca scop evaluarea executării prevederilor Programului de cooperare economică între Federația Rusă și Republica Moldova pe anii 2009-2020, eficacității actelor legislative și normative ale Republicii Moldova, care reglementează livrările de produse alimentare în Federația Rusă, plenitudinii și eficacității activității organelor de control fitosanitare ale Republicii Moldova în domeniul reglementării livrărilor de produse alimentare, identificarea impedimentelor în cadrul procesului de export al produselor alimentare în Federația Rusă.

În urma efectuării auditului, Curtea de Conturi a constatat, că la capitolul realizării obiectivului principal al Programului creșterea schimbului de mărfuri între aceste două state, s-au obținut rezultate pozitive.

Federația Rusă rămâne a fi pe poziția întâi între țările-parteneri ale Republicii Moldova în domeniul comerțul exterior (urmată de România și Ucraina). În anul 2011 volumul schimbului comercial dintre cele două state a constituit 1448,5 mil. dolari SUA.

Exporturile efectuate de către agenţii economici din Republica Moldova în Federaţia Rusă în anul 2011 au însumat 625,5 mil. dolari SUA, sau de 1,5 ori mai mult în raport cu anul 2010 și de 2,2 ori în raport cu anul 2009. Ponderea exporturilor efectuate în Federaţia Rusă în anul 2011 în totalul exporturilor Republicii Moldova a constituit 28,2%.

Importurile din Federaţia Rusă în anul 2011 au consemnat o valoare de 823 mil. dolari SUA, reprezentând o pondere de 15,8% din totalul importurilor Republicii Moldova.

În contextul realizării obiectivelor Programului, se relevă și activitatea Comisiei interguvernamentale de colaborare economică dintre Republica Moldova și Federația Rusă, care în perioada anilor 2009-2011 a întrunit 3 ședințe în cadrul cărora au fost examinate chestiunile ce se referă la situația social-economică a statelor, în conformitate cu scopurile și sarcinile Programului.

În perioada supusă auditului, activitatea autorităților abilitate cu misiuni de executare a hotărârilor comisiei mixte moldo-ruse s-a soldat cu inspectarea și completarea Listei exportatorilor producției alcoolice în număr de 46 întreprinderi, întocmirea Registrului exportatorilor produselor pomi-legumicole în număr de 175 întreprinderi, acreditarea a 10 agenți economici exportatori a produselor de origine animală din Republica Moldova și obținerea de către aceștia a dreptului de export a produselor alimentare în Federația Rusă.

De asemenea, în ultimii ani a fost adoptat un cadru legal relevant, în vederea asigurării unui sistem efectiv de control al calității produselor alimentare.

Totodată, evaluarea realizării prevederilor Programului a identificat unele probleme și carențe.

Programul nu conține concretizarea acțiunilor, coordonarea direcțiilor, termenelor de executare, controlul și responsabilitatea autorităților de stat și a structurilor economice asupra realizării lui. Comisia interguvernamentală de colaborare economică dintre Republica Moldova și Federația Rusă nu a aprobat Planul de acțiuni coordonat privind realizarea Programului.

În perioada supusă auditului au fost identificate unele probleme din domeniul relațiilor comerciale dintre două state, care afectează exporturile de produselor alimentare din Republica Moldova în Federația Rusă, pe motiv de necorespundere a calității și inofensivității producției exportate din țara noastră.

Deși, în perioada anilor 2009-2011, volumul schimbului de mărfuri și exportului din Republica Moldova în Federația Rusă a crescut de 2,2 ori, acest fapt n-a avut impactul economic corespunzător asupra sectorului real al economiei republicii, fiind condiționat de creșterea reexporturilor din țările terțe prin Republica Moldova.

Cadrul legal existent nu soluționează toate problemele legate de controlul calității produselor alimentare, acesta urmând a fi perfecționat la următoarele segmente:

  • delimitarea strictă și exhaustivă a competențelor autorităților de resort pentru excluderea dublării acțiunilor între organele de stat;

  • consolidarea instituțională a organelor implicate în procesele de verificare a stabilirii și respectării cerințelor sanitar-epidemiologice, măsurilor sanitar-veterinare și fitosanitare la importul (exportul) produselor alimentare;

  • intensificarea controlului de stat asupra inofensivității produselor alimentare;

  • necesitatea armonizării cadrului legal al ambelor state în partea ce se referă la standardizarea calității, inofensivității și certificării produselor alimentare, etc.

Au fost identificate unele probleme și impedimente ce afectează exportul produselor vinicole din Moldova pe piața Federației Ruse. Aceste momente au fost examinate în cadrul ședințelor Comisiei interguvernamentale și nu au fost soluționate până în prezent:

  • nu au fost stabilite locurile suplimentare pentru vămuirea producției alcoolice;

  • nu a fost simplificat de livrări pentru întreprinderile moldovenești care furnizează în prezent producție alcoolică pe piața rusă în regim de „fereastră unică" și în ce privește procedurile de confirmare a calității și inofensivității producției;

  • nu a fost acreditat Centrul Naţional de Verificare a Calităţii Producţiei Alcoolice (CNVCPA) al Republicii Moldova în sistemul "Rospotrebnadzor"-ului;

  • nu s-a efectuat extinderea sortimentului de producție alcoolică;

  • nu s-a obținut mărirea numărului de întreprinderi vinicole moldovenești recomandate pentru exportul producției alcoolice pe piața rusă;

  • "Rospotrebnadzor" nu a fost prezentat informație suplimentară la datele prezentate anterior autorităților Moldovei, privind cerințele de evaluare a producției alcoolice aplicate în Federația Rusă.

Efectuând o analiză a proceselor existente de certificare, Curtea de Conturi remarcă existența unui mecanism anevoios, neunificat, în care sunt implicate diverse autorități și structuri pentru obținerea certificării fitosanitare și de inofensivitate, nefiind clar delimitate atribuțiile acestora. Acest fapt tergiversează procesul de obținere a documentelor ce atestă calitatea produselor pentru export.

Politica de stat în domeniul exportului producției alcoolice pe piața Federației Ruse, promovată de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare în perioada auditată, nu a atins obiectivul de creștere a exportului acestei producții și nu a contribuit la menținerea nivelului livrărilor din anul 2008.

Prezența în cadrul legislativ existent a neconcordanței competențelor în adoptarea și implementarea măsurilor privind calitatea și inofensivitatea produselor vinicole exportate au generat incertitudini privind certificarea obligatorie a fiecărui lot de marfă.

Nu și-a găsit abordarea cuvenită în cadrul ședințelor Comisiei interguvernamentale moldo-ruse examinarea subiectului respectării Acordurilor bilaterale în domeniul standardizării, metrologiei și certificării. Ca urmare nu este susținută informarea reciprocă despre momentele de necorespundere a cerințelor de inofensivitate la unele partide de vinuri importate din Republica Moldova în Federația Rusă. Avizele igienice nu sunt recunoscute reciproc, nu este efectuată expertiza independentă, precum și nu este stabilit un laborator arbitrar coordonat de către state.

Serviciul Vamal nu respectat prevederile legale la importul în țară a produselor alcoolice returnate din Federația Rusă, și anume nu a supus marfa returnată verificărilor Centrului Național de Verificare a Calității Producției Alcoolice, pentru a se stabili cauza reală a returnării și de a determina măsurile care urmează a fi luate.

Furnizorii de produse alimentare nu respectă regulile prestabilite de Organismele de Certificare privind înregistrarea tuturor reclamațiilor primite referitor la conformitatea produsului, precum și întreprinderea măsurilor adecvate aferente unor astfel de reclamații, cu documentarea acțiunilor întreprinse.

Distribuirea Centrelor de standardizare în subordinea mai multor autorități centrale de specialitate din diferite domenii (Ministerului Sănătății, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerului Economiei) complică procedurile de certificare a calității produselor de origine vegetală destinată exportului.

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, în comun cu Ministerul Sănătății și Ministerul Economiei, nu u asigurat crearea unui nou organism responsabil de siguranța alimentelor Agenția pentru Siguranța Alimentelor, conform Planului de acțiuni pentru implementarea Strategiei în domeniul siguranței alimentelor pentru anii 2011-2015, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.747 din 03.10.2011.

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, încălcând condițiile regulamentare, a inclus în Lista agenților economici potențialii exportatori ai producției pomi-legumicole, remisă autorităților ruse, unii agenți economici care nu sânt producători sau exportatori de produse autohtone.

Se atestă prezența cazurilor de reexport în Federația Rusă a producției pomi-legumicole în lipsa certificatului de inofensivitate, eliberat de autoritățile Republicii Moldova, act prevăzut în Memorandumul cu privire la inofensivitatea producției de origine vegetală exportată din Republica Moldova în Federația Rusă, ceea ce duce la denigrarea imaginii calității produselor autohtone.

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și Serviciul Vamal nu au executat cerințele regulamentare privind formarea posturilor de control sanitar-veterinar în cadrul posturilor vamale pentru supravegherea mărfurilor supuse controlului sanitar-veterinar de stat aflate în regim de import, tranzit sau export.

Actualmente în Republica Moldova lipsește un mecanism de evidenţă şi control al fabricării şi circulaţiei producţiei alcoolice şi alcoolului etilic, inclusiv a calităţii materiei prime utilizate şi producţiei fabricate. Deținătorul Sistemului Informațional Automatizat "Registrul de Stat al Circulației Alcoolului Etilic și a Producției Alcoolice" Agenţia Agroindustrială "Moldova-Vin", a fost dizolvată, iar funcțiile Inspectoratului Fiscal Principal de Stat s-au limitat la evidența mărcilor de acciz, fiind exclus sensul de formare a Registrului contracararea falsificării producţiei alcoolice și controlul calităţii producţiei puse în circulaţie, extinderii pieţelor de desfacere.

Reieșind din cele expuse se poate concluziona, că Programul de colaborare economică între Republica Moldova și Federația Rusă a marcat rezultate pozitive, cu unele rezerve, care au fost remarcate în raportul de audit. În cazul realizării recomandărilor înaintate, aceste probleme vor fi soluționate.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY