Actualizat: Marți, 07 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea patrimoniului public şi bugetului UTA Găgăuzia în anul 2011

  • 29.05.2012
  • 949

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat în cadrul şedinţei Plenului din 29 mai 2012 Raportul auditului bugetului UTA Găgăuzia pe anul 2011 şi gestionării patrimoniului public. Scopul misiunii de audit a fost verificarea respectării de către autorităţile administraţiei publice locale (AAPL) a prevederilor regulamentare în exerciţiul bugetar; corespunderea cadrului normativ a procedurilor de evaluare, planificare şi colectare a impozitelor şi taxelor locale, precum şi de planificare, executare şi raportare a cheltuielilor bugetare; administrarea şi integritatea patrimoniului public.

Conform rezultatelor auditului, în pofida măsurilor întreprinse de autorităţile executive din UTA Găgăuzia privind îmbunătăţirea managementului execuţiei bugetare, acestea nu au corespuns în măsură deplină rigorilor. S-au depistat unele nereguli şi abateri pe întreg procesul şi exerciţiul bugetar, o parte din acestea fiind menţionate şi în cadrul auditului precedent al CCRM, ceea ce denotă un nivel scăzut de implementare a cerinţelor înaintate de auditul precedent. Se atestă ineficienţă şi la gestionarea patrimoniului proprietate publică a Găgăuziei. Aceste deficienţe, în final, influenţează negativ asupra realizării priorităţilor economice şi sociale ale UTA Găgăuzia.

Contrar prevederilor legale şi atribuţiilor stipulate în Regulamentul Direcţiei Generale Finanţe (DGF), aceasta nu a organizat elaborarea proiectului bugetului UTA Găgăuzia şi estimarea la justa valoare a bazei de impozitare, inclusiv prin analizarea surselor de venituri ale unităţilor administrativ-teritoriale (UAT) de nivelul I.

În procesul de formare a bugetelor de toate nivelurile, Comitetul Executiv al Găgăuziei nu are un program de activitate şi stabilire a obiectivelor pentru autorităţile din teritoriu (Direcţia Generală Finanţe, Direcţia Generală Dezvoltare Economică, Comerţ, Servicii şi Relaţii Economice Externe; Serviciul fiscal; Serviciul cadastral; alte instituţii), în scopul evaluării potenţialului economic şi estimării veridice a bazei de impozitare.

DGF a micşorat, în unele cazuri, prognozele propuse de UAT de nivelul I, în lipsa unor justificări relevante. Disfuncţionalitatea acestui proces denotă diferenţele semnificative între veniturile planificate şi încasările efective înregistrate pe parcursul anului, ceea ce a determinat autorităţile reprezentative şi deliberative din UTA Găgăuzia să rectifice toate cele 55 categorii de venituri pe parcursul anului bugetar. În acest context, s-a constatat necesitatea stringentă ca Comitetul Executiv al Găgăuziei, Direcţia Generală Finanţe, în comun cu Inspectoratul Fiscal, Serviciul Statistică, să demareze un program de formare a datelor analitice pentru evaluarea bazei de impozitare pe toate categoriile de taxe şi impozite formate pe teritoriul raionului.

Auditul a relevat unele deficienţe la determinarea raporturilor între bugetul de stat şi bugetul central al UTA Găgăuzia, fapt cauzat de lipsa indicatorilor-cheie reglementaţi privind numărul personalului administrativ din cadrul AAPL de nivelul II din UTA Găgăuzia, acest indice fiind aprobat de Comitetul Executiv al Găgăuziei.

Există probleme la calcularea surselor destinate domeniului învăţământului, astfel din bugetul de stat au fost alocate transferuri pentru contingentul de copii în baza datelor Biroului Naţional de Statistică, pe când din bugetul central al UTA Găgăuzia s-au alocat transferuri bugetelor UAT de nivelul I în baza datelor privind numărul real al copiilor care frecventează instituţiile de învăţământ. În bugetul central al UTA Găgăuzia s-a format o rezervă semnificativă de mijloace în sumă de 18 mil.lei, alocate din bugetul de stat pentru întreţinerea copiilor şi elevilor în instituţiile preuniversitare. Din rezerva respectivă - 14,5 mil.lei au fost direcţionaţi drept sursă pentru echilibrarea bugetului central, ţinându-se cont de faptul că pe parcursul anului bugetar nu au fost realizate veniturile preconizate.

Deşi DGF a elaborat cadrul regulator departamental privind principiile de bază ale politicii în domeniul veniturilor şi cheltuielilor bugetare, acesta nu a fost respectat la distribuirea transferurilor alocate din bugetul de stat pentru nivelarea posibilităţilor financiare ale UAT de nivelul I. Conform notelor metodologice ale DGF, normativele de cheltuieli au fost stabilite în mărimi egale pentru toate UAT. Efectiv, DGF a distribuit transferurile în lipsa unor calcule argumentate, astfel formându-se o discrepanţă în sumă de 10,3 mil.lei între transferurile calculate potrivit normativelor prestabilite şi cele real alocate UAT de nivelul I. Analogic, s-au distribuit şi transferurile alocate suplimentar de la bugetul de stat în sumă de 6,2 mil.lei, ca urmare a rectificării bugetului de stat.

Verificările selective ale auditului denotă, că neîncasarea integrală a plăţilor pentru arenda terenurilor agricole şi terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate a impozitului funciar şi taxei pentru amplasarea publicităţii au determinat ratarea veniturilor în bugetele locale în sumă totală de până la 13,3 mil.lei, inclusiv:

  • plăţile pentru arenda terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate - 12,7mil.lei;
  • impozitul funciar - 0,5mil.lei;
  • taxa de publicitate - 0,1 mil.lei.

O rezervă semnificativă nevalorificată la acumularea veniturilor proprii în bugetele locale sânt şi restanţele contribuabililor, care la 31.12.2011 au atins cifra de 20,9 mil.lei, ceea ce denotă că organul fiscal, dar şi AAPL nu întreprind măsuri eficiente în vederea acumulării veniturilor.

AAPL din UTA Găgăuzia nu au întreprins măsuri în vederea optimizării numărului de unităţi de personal şi a cheltuielilor de personal în sectorul bugetar (nu s-a luat cont de Hotărârea Guvernului nr.589 din 29.07.2011). La finele anului de gestiune, numărul unităţilor de personal era majorat cu 209,9 unităţi faţă de numărul-limită stabilit (6871 unităţi). Acest fapt generează cheltuieli suplimentare la bugetele locale din UTA Găgăuzia în sumă de 6,9 mil.lei.

15 AAPL de nivelul I din UTA Găgăuzia nu au asigurat respectarea normelor financiare pentru alimentarea copiilor din instituţiile instructiv-educative, faţă de cele stabilite în mod legal. S-a identificat un caz, când se utilizau produse necalitative pentru alimentaţia copiilor.

S-au relevat încălcări şi la achiziţionarea bunurilor şi serviciilor. Direcţia generală învăţământ (DGÎ) n-a examinat şi n-a concretizat necesităţile de procurare a bunurilor şi serviciilor în sumă de 1,9 mil.lei (tehnică video şi de calcul), din care 0,5 mil.lei - fără acoperire financiară. O parte din tehnica procurată pentru instituţiile educaţionale, în sumă de 0,3 mil.lei, a fost repartizată de către DGÎ Comitetului Executiv şi unor entităţi din subordinea acestuia, astfel fiind utilizată nu după destinaţie.

Comitetul Executiv al Găgăuziei şi AAPL nu dispun de o politică investiţională bine determinată privind finalizarea celor 16 obiective în curs de execuţie. Unele obiective au fost iniţiate fără o previziune privind corespunderea lor utilităţilor, altele nu întrunesc scopul declarat.

În lipsa surselor financiare, pe parcursul anilor 2010-2011, au fost contractate, executate şi date în exploatare 6 obiecte de gazificare în valoare de 0,8 mil.lei. Se relevă că, deşi obiectivele date funcţionează, beneficiarul acestora - Î.S. „Sud-A-Con" nu a prezentat auditului procesele-verbale de recepţie a lucrărilor îndeplinite şi nu le-a înregistrat în evidenţa contabilă.

Fără a dispune de un plan general al taberei de odihnă „Olimpieţ", precum şi de un proiect expertizat şi verificat în modul stabilit, DGÎ a iniţiat construcţia unei case pentru odihna copiilor din panele „sandwich", în aceste scopuri fiind valorificate mijloace în sumă de 0,5 mil.lei. Potrivit estimărilor efectuate de o instituţie din domeniul dat, costul lucrărilor a fost exagerat cu suma de 140 mii lei.

O indisciplină generală s-a constatat la execuţia lucrărilor de reparaţie a grădiniţei din s.Chirsova. Nu a fost respectată procedura de planificare, achiziţionare, contractare şi documentare a lucrărilor respective, primăria s.Chirsova a executat lucrări de reparaţie, care, reieşind din explicaţiile primarului, constituie circa 140,0 mii lei.

Nu au fost estimate şi valorificate în mod regulamentar lucrările şi serviciile de amenajare a teritoriului, datorită lipsei unei metodologii exhaustive în domeniul dat. Unele AAPL au achiziţionat lucrările şi serviciile respective contrar prevederilor de liberă concurenţă şi transparenţă, concomitent raportând neregulamentar cheltuieli în sumă de 2,7 mil.lei. Din contul mijloacelor preconizate pentru amenajarea teritoriului, cu acordul Consiliului orăşenesc Ceadîr-Lunga, a fost utilizate în alte scopuri suma de 155,2 mii lei.

Acţiunile necoordonate între autorităţile centrale (Ministerul medului), Comitetul Executiv al UTA Găgăuzia, precum şi autorităţile locale, privind implementarea din mijloacele creditare a Programului de dezvoltare a serviciilor de aprovizionare cu apă potabilă, generează efectuarea cheltuielilor iraţionale, achitate sub formă de comision de angajament, comision unic, care în perioada anilor 2010-2011 au constituit suma de 0,6 mil.lei.

O disciplină financiară precară s-a constatat la utilizarea de către DGÎ a autoturismelor de serviciu. Au fost identificate suspiciuni de fraudă la casarea a 2,2 tone de combustibil în valoare de 32,5 mii lei.

Există deficienţe şi la administrarea proprietăţii publice a UTA Găgăuzia. Deşi, în temeiul recomandării Curţii de Conturi, Comitetul Executiv al UTA Găgăuzia a stabilit unele acţiuni de îmbunătăţire a situaţiei economico-financiare a entităţilor cu capital social de stat, măsurile întreprinse nu s-au soldat cu rezultate. Consiliile locale, în calitate de fondatori ai entităţilor respective, nu promovează un management performant, inclusiv prin stabilirea indicilor economici, aprobarea business-planurilor, planurilor de perspectivă a dezvoltării acestor întreprinderi. Prin urmare, la situaţia din 31.12.2011, în proces de insolvabilitate se aflau 3 societăţi pe acţiuni, din cele 13 cu capital majoritar de stat, iar 3 societăţi pe acţiuni au încheiat anul 2011 cu pierderi din activitatea economico-financiară. Înregistrează pierderi şi întreprinderile municipale, precum şi cele de stat din UTA Găgăuzia. 11 întreprinderi municipale şi 6 întreprinderi de stat au încheiat anul 2011 cu pierderi în sumă totală de 2,9 mil.lei.

Unele AAPL nu deţin o informaţie exhaustivă privind fondul funciar aflat în proprietate şi modul de utilizare a acestuia. Nu se contabilizează creanţele formate de la transmiterea în arendă a terenurilor proprietate publică, fapt cauzat de lipsa unor reglementări în domeniul dat. Nu au fost întreprinse măsuri privind recuperarea creanţelor de la neachitarea plăţilor pentru arendă în sumă totală de 0,3 mil.lei. Prezenţa conflictului de interese, precum şi ignorarea prevederilor legale de către consiliul local la stabilirea plăţii pentru arendă la un obiectiv acvatic, a determinat prejudicierea bugetului s. Chirsova cu suma de 211,6 mii lei.

O problemă nesoluţionată de mai mulţi ani este neînregistrarea la organul cadastral a patrimoniului public local - bunuri imobiliare în valoare totală de 172 mil.lei. De asemenea, nu au fost înregistrate la oficiile cadastrale şi bunurile întreprinderilor municipale şi ale întreprinderilor de stat din UTA Găgăuzia în valoare totală de 149,6 mil.lei.

Probleme şi deficienţe s-au constatat şi la recepţionarea şi contabilizarea ajutorului umanitar (5 mii tone motorină) acordat de Federaţia Rusă pentru lichidarea consecinţelor secetei. Ajutorul umanitar a fost recepţionat de către o Comisie formată de Comitetul Executiv, care a constatat lipsa de 80,9 tone motorină, faţă de cantitatea mărfii livrate de Federaţia Rusă şi vămuită la postul vamal de frontieră. Motorina respectivă a fost casată la pierderi, conform hotărârii Comitetului Executiv, concomitent fiind înaintată o pretenţie transportatorului responsabil de integritatea bunurilor, care a respins-o.

Atât Comitetul Executiv, cât şi unele primării, cărora li s-a transmis motorina spre distribuire către populaţie, au aplicat neregulamentar normele de perisabilitate, astfel casând 63 tone de motorină.

În pofida măsurilor întreprinse de către Comitetul Executiv, până în prezent nu s-a reuşit restituirea a 1011,5 tone de combustibil, cu valoare estimativă de 7,9 mil.lei, alocate agenţilor economici cu titlu de împrumut, deşi termenul de împrumut a expirat. Comitetul Executiv nu a calculat şi nu a aplicat sancţiunile pecuniare pentru nerespectarea termenelor de restituire a bunurilor, potrivit contractelor de împrumut, acestea la situaţia din 01.01.2012 constituind 3,1 mil.lei.

Contrar prevederilor legale, factorii de decizie ai UTA Găgăuzia nu au asigurat contabilizarea şi reflectarea în Bilanţul executării bugetului pe anul 2011 a soldului motorinei de 223,0 tone, în sumă de 1,7 mil.lei, şi a creanţelor agenţilor economici - 1128,5 tone, în sumă de 8,8 mil.lei.

Abaterile şi neregulile constatate sânt rezultatul lipsei unui sistem de control intern eficient în toate domeniile verificate, precum şi al responsabilităţii insuficiente de care au dat dovadă factorii de decizie la utilizarea banilor publici şi la gestionarea patrimoniului public.

Raportul Curţii de Conturi va fi dat publicităţii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM şi să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării raportului.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY