Actualizat: Vineri, 26 Aprilie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Executarea bugetului de stat și datoria de stat, examinate de Comisia parlamentară de profil

  • 30.03.2022
  • 1808

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a prezentat la data de 30 martie curent, în cadrul Comisiei de control al finanțelor publice (CCFP) a Parlamentului Republicii Moldova, Raportul auditului financiar asupra Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2020 și Raportul auditului conformității asupra managementului datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat în anul 2020.

O prezentare a rezultatelor rapoartelor menționate a fost făcută de către Petru Rotaru, membru al CCRM, precum și auditorii responsabili de misiunea de audit.

Astfel, auditorii CCRM au informat membrii Comisiei parlamentare că, parametrii precizați a bugetului de stat pe anul 2020 au fost realizați, potrivit Raportului Guvernului, în proporție de 103,3% la venituri, cu o depășire de circa 1,2 miliarde lei, iar cheltuielile și activele nefinanciare au fost executate în proporție de 93,2%, acestea fiind mai mici cu 3,6 miliarde lei.

În condițiile în  care bugetul de stat pe anul 2020 a fost precizat cu un deficit de circa 15,6 miliarde lei, exercițiul bugetar s-a încheiat cu un deficit de 11,1 miliarde lei, ceia ce constituie 69,6%. În comparație cu anul 2019, rezultatul exercițiului bugetar a înregistrat o creștere de 358,5%. Totodată, comparativ cu indicatorii aprobați inițial prin legea bugetară anuală, nivelul de executare la partea de venituri a atins proporția de              87,2 %, iar la partea de cheltuieli de 96,3 %, drept urmare, deficitul realizat constituind 150,2%.

Ca urmare a executării de casă a bugetului de stat, soldurile mijloacelor bănești, la 31 decembrie 2020, au constituit 4,1 miliarde lei, dintre care soldurile la componenta de bază – 2,6 miliarde lei, și soldurile proiectelor finanțate din surse externe – 1,5 miliarde lei, în creștere cu 41,7%, comparativ cu 31 decembrie 2019.

În acest context, analogic anilor precedenți, auditul denotă ccapacitatea slabă de absorbție a asistenței externe de către autorități, inclusiv cauzată de pandemia COVID-19 care a stopat unele activități din cadrul proiectelor, precum și nerealizarea integrală a condițiilor pentru debursarea tranșelor aferente programelor de suport bugetar.

Situația restanțelor majore față de bugetul de stat rămâne a fi una problematică, auditul relevă că, în anul 2020 doar 2 administratori de venituri (Serviciul Fiscal de Stat și Serviciul Vamal ) au prezentat Ministerului Finanțelor dările de seamă privind restanțele la bugetul de stat.

Conform datelor raportate de Ministerul Finanțelor, restanțele la plata obligațiunilor contribuabililor față de bugetul de stat au constituit 1,4 miliarde lei care, comparativ cu anul precedent s-au majorat cu 126,1 mil. lei (10,0%). În structura restanțelor, partea preponderentă revine impozitelor și taxelor administrate de către organele Serviciul Fiscal de Stat, care constituie 71,2% (986,2 mil. lei), iar celor administrate de Serviciul Vamal – 28,8%, ce constituie 399,2 mil. lei.

Executarea cheltuielilor, în aspectul destinațiilor economice, a constituit la cheltuielile de personal –7,0 miliarde lei, bunuri și servicii - 1,7 miliarde lei, dobânzi – 1,7 miliarde lei, subvenții – 5,1 miliarde lei, alte cheltuieli – 2,9 miliarde lei, etc.

Unul din aspectele problematice, ține de specificul conceptului de planificare și finanțare a alocațiilor prin intermediul componentei ,,Acțiuni generale”. Astfel, la ,,Acțiuni generale” au fost aprobate alocații în sumă de 30,3 miliarde lei ceea ce constituie circa 56,9% din totalul cheltuielilor și activelor nefinanciare aprobate integral (53,2 miliarde lei). Acest context în opinia auditului, nu poate asigura transparența administrării fondurilor publice.

În rezultat, Curtea de Conturi a înaintat 10 recomandări Ministerului Finanțelor ce țin de dezvoltarea cadrului normativ aferent evidenței veniturilor, îmbunătățirea gestionării finanțelor publice, inclusiv prin asigurarea calității ținerii evidenței contabile la executarea și raportarea bugetului de stat conform cadrului normativ, îmbunătățirea modului de gestionare și raportare a procesului investițional pentru ridicarea nivelului de executare a alocațiilor pentru investiții capitale din mijloacele financiare externe și din surse interne, etc.

Cu referire la Raportul auditului conformității asupra managementului datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat în anul 2020, Curtea de Conturi a scos în evidență mai multe constatări.

Misiunea de audit a relevat că Ministerul Finanțelor, pe parcursul anului 2020 a asigurat gestionarea datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat în conformitate cu cadrul legal aferent, fiind respectate limitele aprobate atât prin Legea bugetară anuală, cât și cele stabilite în Programul „Managementul datoriei de stat pe termen mediu (2020-2022)”.

Astfel, la 31 decembrie 2020, soldul datoriei de stat a însumat 67,8 miliarde lei, care fiind în creștere cu 15,3 miliarde lei față de anul precedent s-a încadrat în limitele stabilite de Legea bugetară anuală. Ca pondere în PIB, în anul de referință datoria de stat a constituit 32,9%, înregistrând o creștere față de anul 2019, cu 7,9 puncte procentuale.

Soldul datoriei de stat interne a constituit 29,2 miliarde lei (la valoarea nominală), care comparativ cu începutul anului a fost în creștere cu 5,7 miliarde lei.

Soldul datoriei de stat externe a constituit 2241,4 mil. dol. SUA, fiind în creștere cu 537,3 mil. dol. SUA față de anul 2019. Debursările de împrumuturi externe în perioada anului 2020 au constituit 551,6 mil. dol. SUA, ceea ce este cu 402,5 mil. dol. SUA mai mult față de debursările anului 2019.

În anul 2020, pentru deservirea datoriei de stat au fost achitate 15,7 miliarde lei, inclusiv 14 miliarde lei pentru rambursarea sumei principale și răscumpărarea Valorilor Mobiliare de Stat (VMS) ajunse la scadență și 1,7 miliarde pentru plata dobânzilor și comisioanelor.

Totodată, misiunea de audit a identificat:

  • Imposibilitatea rambursării de către unii agenți economici a mijloacelor recreditate, care condiționează anulări anuale ale acestor datorii și suportarea unor cheltuieli neprevăzute din contul bugetului de stat
  • Proiectele recreditate prin intermediul Ministerului Finanțelor înregistrează un nivel redus al ratei de recuperare a resurselor financiare. Astfel, pe parcursul anului 2020, prin intermediul Serviciului Fiscal de Stat, în bugetul de stat au fost recuperate 13 mil. lei, ceea ce constituie doar 9% din soldul datoriei cu termen de achitare expirat
  • Implementarea proiectelor finanțate din surse externe continuă să rămână la un nivel redus
  • Debursarea împrumuturilor are loc cu întârziere în unele cazuri, iar achitarea comisioanelor prevăzute în acordurile de împrumut se efectuează din suma contractată și/sau nedebursată a împrumutului, ca rezultat fiind generate cheltuieli suplimentare la bugetul de stat

În anul 2020 au fost contractate 10 împrumuturi noi, fiind semnate contracte de finanțare în valoare totală de 685,01 mil. dol. SUA, dintre care 7 acorduri destinate proiectelor finanțate din surse externe și 3 acorduri destinate finanțării deficitului bugetar de stat. Din valoarea totală a împrumuturilor contractate în anul 2020 , la 31 decembrie 2020 au fost debursate 47,33%.

În contextul celor relatate, Curtea de Conturi denotă că managementul domeniului datoriei de stat, garanțiilor de stat și recreditării de stat, necesită îmbunătățiri continue, în acest sens fiind înaintate recomandări menite să amelioreze domeniul auditat.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY