Actualizat: Sîmbătă, 27 Aprilie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Curtea de Conturi a auditat Rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Economiei și Infrastructurii, restructurat

  • 27.05.2022
  • 1681

Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 27 mai curent, a examinat Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Economiei și Infrastructurii încheiate la 31 decembrie 2021, Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale încheiate la 31 decembrie 2021 și Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Economiei încheiate la 31 decembrie 2021.

Ministerul Economiei și Infrastructurii, până la restructurarea administrației publice centrale de specialitate, a fost instituția care, inclusiv prin entitățile subordonate, asigura realizarea politicii guvernamentale în următoarele domenii de activitate: economie; tehnologia informației și comunicații; construcții; transport; infrastructura calității și supravegherea pieței; securitate și eficiența energetică; turism.

În rezultatul procesului de reorganizare, Ministerul Economiei și Infrastructurii a transmis integral, în conformitate cu prevederile cadrului normativ în vigoare, patrimoniul gestionat către Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale raportând la sfârșitul perioadei de gestiune soldul elementelor bilanțiere la valoarea 0.

Pentru realizarea activităților planificate în anul 2021 au fost precizate resurse financiare pentru Ministerul Economiei și Infrastructurii în sumă totală de 1404,15 mil. lei, fiind valorificate 1352,28 mil. lei ceea ce reprezintă 96,3% din suma alocațiilor precizate. Se atestă că în perioada de gestiune veniturile ministerului au fost constituite din următoarele surse: din contul alocațiilor bugetului de stat – 532,38 mil. lei ceea ce reprezintă circa 84% , din încasările de la prestarea serviciilor cu plata – 81,48 mil. lei ceea ce reprezintă 12,8% și din granturile primite – 19,97 mil. lei sau 3,1%. Totodată, cheltuielile efective ale ministerului au fost repartizate după cum urmează: subsidiile acordate – 386,98 mil. lei; alte cheltuieli – 195,05 mil. lei; cheltuieli de personal – 89,75 mil. lei, granturi acordate – 66,06 mil. lei și cheltuieli privind bunurile și serviciile 50,49 mil. lei.

Ca urmare a auditării rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Economiei și Infrastructurii pentru exercițiul bugetar încheiat la 31 decembrie 2021 a fost emisă opinia de audit cu rezerve.

Constatările care au afectat opinia de audit se regăsesc și în baza pentru opinia cu rezerve din cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, succesorul de drepturi și obligații ale Ministerului Economiei și Infrastructurii, fiind prezentate în continuare.

Bugetul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale pentru anul 2021 a fost format din 8 programe bugetare și 23 de subprograme. Patrimoniul gestionat aparține în totalitate statului, care la finele anului a constituit 7255,27 mil. lei. Pentru perioada de gestiune a anului 2021 au fost planificate resurse financiare în sumă totală de 2786,54 mil. lei, iar în urma rectificării bugetului au fost precizate resurse financiare în valoare de 2779,96 mil. lei. Pe parcursul perioadei de gestiune au fost valorificate 1988,83 mil. lei ceea ce reprezintă 71,5% din suma alocațiilor precizate. Cauza care a admis nevalorificarea a 791,13 mil lei a fost situația pandemică globală care, inclusiv prin prisma restricțiilor impuse la nivel național a tergiversat implementarea mai multor activități planificate inițial.

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a elaborat și administrat bugetul conform principiilor, regulilor și procedurilor prevăzute de Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale. Veniturile ministerului au fost constituite din contul alocațiilor bugetului de stat – 1204,68 mil. lei ceea ce reprezintă circa 96% din totalul veniturilor efective și din încasările de la prestarea serviciilor cu plata – 46,58 mil. lei ceea ce reprezintă 3,7%. Totodată, cheltuielile efective ale ministerului au fost repartizate după cum urmează: subsidiile acordate – 1019,46 mil. lei; alte cheltuieli – 693,82 mil. lei; granturi acordate – 86,82 mil. lei și cheltuieli de personal – 42,82 mil. lei.

Baza pentru opinia cu rezerve a fost determinată de faptul că Instituția Publică Fondul de Investiții Sociale în Moldova nu a reflectat în evidența contabilă transmiterea investițiilor efectuate cu scopul de a îmbunătăți condițiile de activitate în unitățile de învățământ către comunitățile beneficiare ceea ce a generat supraevaluarea mijloacelor fixe cu cel puțin 67,88 mil. lei și subevaluarea cheltuielilor și a corectărilor rezultatelor anilor precedenți în aceeași mărime. Concomitent a fost denaturat și rezultatul financiar al anului de gestiune cu circa 55,04 mil. lei.

Totodată, Întreprinderea de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor”, din cauza interpretării eronate a Titlului executoriu privind recunoașterea Hotărârii arbitrale străine și încuviințarea executării silite a unor prejudicii, a calculat incorect dobânzile și penalitățile stabilite, fiind astfel supraevaluate cheltuielile perioadei de gestiune și subevaluat rezultatul financiar cu circa 73,9 mil. lei, iar datoria față de antreprenor a fost supraevaluată cu 70,6 mil. lei.

La fel, IP Unitatea de Implementare a Proiectului de Construcție a Locuințelor pentru Păturile Socialmente Vulnerabile II, nu a înregistrat corespunzător în evidența contabilă tranzacțiile aferente investițiilor  a 31 de apartamente sociale din complexul locativ din or. Ialoveni, în condițiile în care acesta a fost finisat în anul 2018 și repartizat locuitorilor. Se denotă că, până în prezent apartamentele sunt reflectate incorect în componența investițiilor în active în curs de execuție, ceea ce a generat supraevaluarea grupei de conturi respective cu 19,9 mil. lei și subevaluarea corectărilor rezultatelor anilor precedenți cu aceeași sumă.

Cu referire la rezultatele auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Economiei încheiate la 31 decembrie 2021, auditorii Curții de Conturi au relatat următoarele.

Ministerul Economiei este organul central de specialitate al administrației publice care, începând cu 1 septembrie 2021, inclusiv prin entitățile subordonate, asigură realizarea politicii guvernamentale în următoarele domenii de activitate: politici economice; reglementarea mediului de afaceri și a întreprinderilor mici și mijlocii; investiții și dezvoltare industrială; politici de administrare a proprietății publice; tehnologia informației și economie digitală; infrastructura calității și supravegherea pieței; cooperare economică internațională și politici comerciale.

Patrimoniul gestionat de către Ministerul Economiei aparține în totalitate statului, iar la finele anului 2021 a constituit 13,21 mil. lei. În conformitate cu Legea Bugetului de Stat, pentru perioada auditată au fost planificate resurse financiare în sumă totală de 166,52 mil, lei, iar valorificate au fost 151,74 mil, lei ceea ce reprezintă 91% din suma alocațiilor planificate. Nevalorificarea a 14,78 mil, lei a fost condiționată de efectele situației pandemice, dar și din cauza restructurării administrației publice centrale de specialitate.

În anul de gestiune veniturile efective ale ministerului au fost constituite doar din contul alocațiilor bugetului de stat, care au însumat 138,95 mil. lei. Cheltuielile efective ale ministerului au fost repartizate după cum urmează: granturi acordate – 131,61 mil. lei; cheltuieli privind bunurile și serviciile 6,89 mil. lei; cheltuieli de personal – 5,85 mil. lei, alte cheltuieli – 3,78 mil. lei;

Ca urmare a auditării rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Economiei, Curtea de Conturi a emis opinia de audit cu rezerve. Baza pentru opinia de audit cu rezerve a fost determinată de faptul că Ministerul Economiei a raportat eronat soldul mijloacelor financiare disponibile la conturile Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM), acesta fiind supraevaluat cu 10,23 mil. lei. ODIMM, fără acordul Ministerului Economiei, a achitat în avans suma menționată pentru un alt proiect de finanțare externă, în care, potrivit clauzelor contractuale, donatorul acoperă doar 80% din suma totală în prima fază, iar restul 20% urmează a fi transferate la finalizarea și auditarea proiectului. Potrivit explicațiilor, resursele financiare urmează a fi restituite la conturile trezoreriale ale ODIMM după efectuarea auditului independent asupra proiectului finanțat de Delegația Uniunii Europene.

La fel, se atestă alocarea resurselor financiare suplimentare în sumă de 10 mil. lei către Zona Economică Liberă Bălți, în contextul Programului de Dezvoltare pentru Furnizorii Locali, în condițiile în care indicatorii de performanță stabiliți inițial, în coraport cu mijloacele financiare alocate pentru etapa corespunzătoare, nu au fost realizați. Prin urmare se indică asupra riscului de neatingere a scopului Programului menționat și valorificarea ineficientă a granturilor acordate.

 

Fișiere
reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY