Actualizat: Joi, 28 Martie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Curtea de Conturi a examinat Raportul Guvernului privind executarea FAOAM

  • 26.05.2022
  • 2729

Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 26 mai curent, a examinat Raportul auditului financiar al Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală (FAOAM) în anul 2021.

Sistemul Fondurilor de Asigurări în Medicină este gestionat de Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM), care este unicul administrator al acestui buget semnificativ valoric. Indicatorii de venituri și cheltuieli în anul 2021 au constituit circa 11 miliarde 500 milioane lei.

Un aspect constatat se referă la procesul de contractare și raportare a serviciilor medicale primare și specializate de ambulatoriu, în sumă de 2 miliarde 600 milioane lei, pentru care instituțiile medico-sanitare raportează vizitele realizate. Modalitatea de raportare nu este corelată cu persoanele unice deservite, deși aceste tipuri de servicii se contractează pentru numărul de persoane care se află la evidență în teritoriul deservit. Astfel, contractarea și specificul raportării serviciilor medicale primare și de ambulatoriu, nu asigură evaluarea volumului serviciilor medicale prestate pentru populația contractată.

Sistemul informațional automatizat asistența medicală primară, la moment, este utilizat la nivel de doar 28% și cuprinde 83 de instituții medicale primare din 293 contractate de către CNAM. Aceste circumstanțe, denotă necesitatea întreprinderii măsurilor necesare pentru a asigura funcționalitatea sistemului, ceea ce ar facilita accesul la informații privind serviciile medicale prestate pacienților unici deserviți.

Un alt aspect, menționat de auditori, se referă la investigațiile necesare la stabilirea diagnosticului care au fost prestate prin contractarea bilaterală de prestare a serviciilor. În cadrul acestui proces se atestă carențe la etapa de contractare și prescriere a acestora, în sumă de circa 200 mii lei, fiind constatate următoarele situații:

  • Unele instituții medicale au contractat și achitat investigații în sumă de 120 mii lei, care puteau fi prestate în cadrul instituției medicale, deoarece dispuneau de utilaj medical corespunzător.
  • O altă situație se referă la prescrierea pentru 77 de persoane a investigațiilor de înaltă performanță în baza contractului bilateral de prestării servicii. Se denotă că aceste investigații prescrise de către medicii specialiști, în sumă de 65 mii lei, necesare pentru stabilirea diagnosticului, sunt prevăzute în anexa nr. 5 al Programului Unic. Astfel, aceste servicii medicale urmau a fi prestate de alte instituții contractate și finanțate din contul FAOAM, însă au fost realizate în cadrul contractelor bilaterale de prestări servicii
  • Cu referire la procesul de realizare a serviciilor de diagnosticare, echipa de audit a solicitat CNAM, evaluarea fișelor medicale a bolnavului din staționar, prin prisma aspectului medical și a necesității prescrierii investigațiilor de înaltă performanță. S-a stabilit că 248 investigații au fost prescrise argumentat, iar pentru alte 53 de investigații  în sumă de 15 mii lei, achitate din FAOAM, au fost prescrise neargumentat.

Analiza modalității de contractare și achitare a 40 de Centre comunitare de sănătate mintală, precum și a 41 de Centre de sănătate prietenoase tinerilor, în sumă de 73 milioane lei, a stabilit că acestea au fost finanțate diferențiat de la un Centru la altul, deși unele Centre dispun de același efectiv de unități de personal, deservesc același număr de populație, precum și realizează același cuantum de vizite. În aceste condiții costul real al unei vizite a fost diferențiat și a variat esențial de la 160 lei per vizita, până la 1400 lei.

Un alt aspect abordat de audit se referă la informațiile reflectate în sistemul informațional automatizat „Medicamente compensate”, date care servesc CNAM ca temei pentru efectuarea plăților. Astfel, a fost analizată regularitatea prescrierii medicamentelor compensate de către medicii de familie sau medicii specialiști, care în anul 2021 au prescris peste 5 milioane de rețete, în sumă de 640 milioane lei. Auditul a constatat date din sistemul informațional automatizat „Medicamente compensate” cu înregistrări eronate în 115 mii de rețete în valoare de 15 milioane lei.

Cu referire la cheltuielile din Fonduri pentru asistența medicală urgentă prespitalicească, în sumă de 1 miliard lei, se denotă că în anii 2020 și 2021 aceste servicii au fost contractate și achitate după metoda ”buget global”. Acest principiu nu are la bază criterii exacte de finanțare și indicatori de rezultat. Astfel, deși, numărul de solicitări efectuate și numărul de persoane cărora li s-a acordat asistență medicală de urgență evoluează de la un trimestru la altul, finanțarea s-a efectuat indiferent de volumul de servicii real prestate. Volumul de mijloace financiare contractate și achitate după metoda ”buget global” în anul 2021, s-a majorat cu 220 milioane lei, în timp ce unicul prestator de servicii urgente prespitalicești deservește același număr de populație.

Evaluarea procesului de contractare și realizare a serviciilor urgente prespitalicești, a stabilit că Centru național de asistență medicală urgentă prespitalicească, a contractat servicii urgente prespitalicești (licitație deschisă), în sumă de 23 milioane lei, de la două instituții medicale. Astfel, deși instituția medicală a fost contractată de CNAM ca fiind unicul prestator de asistenţă medicală urgentă prespitalicească, primul a achiziționat servicii medicale urgente prespitalicești de la alte două instituții medicale private. Această situație a fost motivată prin insuficiența capacităților de prestare a serviciilor pentru toată populația Republicii Moldova.

Începând cu anul 2022, asistenţă medicală urgentă prespitalicească a trecut de la principiul de finanțare ”buget global” la contractarea pe principiul ”per capita” reieșind din numărul populației și tariful aferent.

Cu referire la realizarea serviciilor medicale a 2 programe speciale: tratament operator pentru cataractă și protezare a articulațiilor mari în valoare de 218 milioane lei, se denotă că procesul se realizează prin includerea pacienților în listele de așteptare, gestionate de către CNAM. Evaluările auditului privind transparența și accesul pacienților la intervențiile chirurgicale, au stabilit că nu au fost întreprinse suficiente măsuri pentru actualizarea listelor de așteptate, ceea ce subminează evaluarea și raportarea datelor. Astfel, s-au constatat următoarele:

  • deși, au fost realizate 10 mii intervenții chirurgicale, auditul a stabilit că doar 2 900 de persoane (29%) din total, au beneficiat de intervenții conform listei de așteptare;
  • pentru 22 mii de pacienți, care sunt incluși în listele de așteptare, nu a fost indicat statutul acestora „activ” sau „suspendat”;
  • nu a fost indicat motivul excluderii din liste a 10100 pacienții, inclusiv dacă pacientul a beneficiat de intervenție chirurgicală sau a fost exclus din lista de așteptare din diferite motive.

Până la moment nu a fost elaborată regulamentar Lista urgentată de pacienți, care necesită intervenții chirurgicale. Astfel, solicitarea transferării a 546 de persoane din lista generală în ”urgentat”, nu oferă informații ample cu referire la evaluarea tuturor persoanelor din lista de așteptare generală, care necesită intervenții medicale de urgență.

Auditul a menționat că numărul persoanelor care necesită intervenții costisitoare s-a majorat cu 20000 de persoane, iar la sfârșitul anului în rândul de așteptare se aflau 19095 persoane.

Reieșind din constatările expuse, Curtea de Conturi denotă că Raportul Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală oferă, din toate punctele de vedere semnificative, o imagine reală și fidelă privind executarea acestora în anul 2021, fiind întocmite în conformitate cu cadrul de raportare aplicabil.

 

Fișiere
reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY