Actualizat: Joi, 02 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Bugetul Asigurărilor Sociale discutat în şedinţa Plenului Curţii de Conturi

  • 04.06.2010
  • 1110

Curtea de Conturi a examinat în şedinţa Plenului Raportul de audit asupra Raportului Guvernului privind executarea Bugetului de Asigurări Sociale pe anul 2009.

Potrivit datelor din Raportul privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009, executarea veniturilor a constituit 7581,7 mil. lei şi a cheltuielilor – 7607,2 mil. lei, ce reprezintă 101,5 % li, respectiv, 99,2% faţă de nivelul precizat, formând un deficit bugetar de 25,5 mil. lei.

Astfel, în urma misiunii de audit realizate, echipa Curţii de Conturi a făcut următoarele constatări: veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat în anul 2009 au fost executate în sumă de 7581,7 mil. lei, sau cu 112,0 mil.lei mai mult faţă de planul precizat; cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat în anul 2009 au fost executate în sumă de 7607,2 mil. lei sau cu 59,5 mil. lei mai puţin faţă de planul precizat. Echipa de audit a identificat o eroare de precizare a planului în sumă de 22,1 mil. lei, ce a condiţionat majorarea transferurilor de la bugetul de stat pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale.

Ca urmare a actului de audit Curtea de Conturi a formulat anumite concluzii, aşa precum: la 31.12.2009 soldul datoriilor  contribuabililor faţă de BASS a constituit 638,6 mil. lei cu o creştere faţă de 2008 cu 14,8 mil.lei, fapt generat de neonorarea obligaţiilor de către aceştia. Soldul datoriilor BASS faţă de contribuabili la 31.12.2009 a constituit 103,3 mil. lei înregistrând o creştere cu 21,9 mil. lei faţă de anul 2008. cât priveşte verificarea regularităţii efectuării cheltuielilor pentru Fondul de Pensii, acestui segment îi revine cea mai mare pondere din cheltuielile finanţate de BASS, constituind 83,2 %, ceea ce se estimează la 5438,8 mil. lei. Dintre acestea, cea mai mare parte îi revine pensiilor pentru limita de vârstă, circa 4217,5 mil. lei; pensiile pentru invaliditate - 974,1 mil. lei; pensiile de urmaş -117,1 mil. lei; pensiile pentru funcţionarii publici – 74,5 mil. lei şi pensiile pentru vechimea în muncă – 34,0 mil. lei.

Cât priveşte auditarea cheltuielilor pentru întreţinerea aparatului CNAS, acestea au constituit în 2009 134,1 mil. lei fiind executate la nivel de 93,4 %. Comparativ cu anul trecut aceste cheltuieli au înregistrat o creştere semnificativă în sumă de 36,9 mil. lei, care a fost provocată preponderent de procurarea mijloacelor fixe ( clădirea administrativă pentru Casa Teritorială de Asigurări Sociale Botanica şi Casa Teritorială de Asigurări Sociale Nisporeni). Procurarea sediului de la Nisporeni a avut stipulat în contractul de vânzare-cumpărare suma de 3950,0 mil. lei pentru 317,0 m2, respectiv costul unui metru păstrat achitat de CNAS a constituit 12,5 mii lei, echivalentul a 800 euro. Ca urmare, Curtea de Conturi va solicita expertizarea acestei valori a imobilului de către instituţiile competente. Iar ceea ce ţine de procurarea imobilului pentru CTAS Botanica, CNAS a încheiat un contract de vânzare-cumpărare cu „Agromontaj” în sumă  de 47500,0 mii lei pentru obiectul cu 0,388 ha din teren, 3742,3 m2 de construcţii (inclusiv 421,3 m2 construcţii neautorizate). Însă, în actul de primire-predare a bunurilor la Î.S. „Cadastru” suprafaţa este diminuată c 600 m2 în comparaţie cu actul de primire-predare prezentat de CNAS echipei  de audit. Conform situaţiei descrise, până în prezent nu există o delimitare teritorială/fizică a proprietăţii CNAS, ceea ce determină riscul neasigurării integrităţii imobilelor procurate.

Ceea ce ţine de cheltuielile pentru reparaţii capitale şi curente, în anul 2009 cifra alocată acestora a constituit 4637,8 mii lei fiind executate la nivel de 49,8 %. Comparativ cu perioada precedentă acestea s-au redus de circa 4,1 ori. Din contul acestor cheltuieli au fost efectuate reparaţii la CNAS şi CTAS Botanica, Râşcani, Centru, Floreşti, Călăraşi, Vulcăneşti, Nisporeni, Sângerei, Şoldăneşti, Bălţi, Teleneşti. Verificarea regularităţii la  achiziţionarea şi contractarea lucrărilor de reparaţii Curtea de Conturi a stabilit că în unele procese-verbale de recepţie a lucrărilor pentru CNAS, CTAS Ialoveni, CTAS Centru, CTAS Botanica nu au fost indicată data executării lucrărilor, astfel nerespectându-se prevederile art. 19 alin.6 din Legea Contabilităţii. Totodată, CNAS potrivit condiţiilor contractuale, în lipsa reglementărilor limitei plăţilor anticipate a efectuat plăţi de acest gen agenţilor economici în proporţii de 50 % din sumele contractelor.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY