Actualizat: Joi, 16 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Utilizare neregulamentară a mijloacelor la retribuirea muncii și gestionarea ineficientă a funcțiilor vacante la MS

  • 11.05.2012
  • 664

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat în Plenul ședinței din 10 mai 2012  Raportul auditului regularității pe exercițiul bugetar 2011 la Ministerul Sănătății și unele instituții din subordine.

Misiunile de audit s-au desfăşurat în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2012, avînd ca scop evaluarea regularității situațiilor financiare a instituțiilor de stat menționate și corectitudinii gestionării patrimoniului public.

Au fost supuse auditului CCRM: Aparatul Central al Ministerului Sănătății; Agenţia Medicamentului; Centrul Național de Transfuzie a Sîngelui; Centrul Regional de Transfuzie a Sîngelui Bălți; Centrul de Plasament și Reabilitare pentru Copii de Vîrstă Fragedă, mun. Chișinău; Centrul Republican de Reabilitare pentru Copii; Centrul de Plasament Temporar și Reabilitare pentru Copii, mun. Bălți. Au fost  colectate probe de audit la instituțiile medico-sanitare publice cu privire la mijloacele executate pentru realizarea Programelor naționale/speciale din domeniul ocrotirii sănătății.  De asemenea, au fost colectate probe de audit la Întreprinderea de Stat „Direcția de Reparații și Construcții" și Întreprinderea Republicană de Producere și Comerț „Molda".

Ministrul sănătății, în calitatea sa de executor de buget şi manager al instituţiei publice, are obligaţia să asigure utilizarea fondurilor publice cu respectarea principiilor de transparenţă, economicitate, eficienţă, eficacitate şi legalitate, pentru funcţionarea regulamentară a Aparatului central al Ministerului Sănătății şi instituţiilor din subordine, precum şi să administreze raţional patrimoniul public aflat în gestiune. Misiunea ministerului constă în îmbunătăţirea sănătății publice prin consolidarea sistemului de sănătate, asigurarea accesului echitabil la servicii de sănătate de calitate și cost-eficiente prin implementarea politicilor publice de dezvoltare a sistemului de sănătate.  Acțiunile de audit s-au axat pe evaluarea regularității cheltuielilor  publice (la remunerarea muncii, investiții capitale, achiziții publice); administrarea Programelor naționale/speciale din domeniul ocrotirii sănătății; gestionarea patrimoniului public, precum și a factorilor ce au influențat neregularitățile și abaterile.

În perioada supusă auditului, Ministerul Sănătății, în calitate de executor primar de buget a asigurat execuția de ansamblu a alocațiilor, încadrîndu-se în limitele preconizate și a întreprins măsuri de monitorizare a activității instituțiilor din subordine, care, totuși, necesită consolidare prin prisma ridicării nivelului de responsabilitate a managerilor din subordine și implementare a unui sistem integru de management financiar și control intern în vederea asigurării unei bune guvernări  a fondurilor publice administrate.

Auditul efectuat de CCRM a relevat, printre altele:

Ministerul Sănătății:

  • N-a asigurat pe deplin efectuarea controlului planificării necesarului de mijloace bugetare, ce a condiționat formarea de surplusuri de mijloace la 4 entități auditate în sumă totală de 4699,8 mii lei. De asemenea, nu a fost efectuată evaluarea normativelor statelor de personal, ținînd cont de necesitățile reale, fapt care a condiționat crearea unui număr exagerat de funcții vacante.
  • N-a monitorizat utilizarea conformă de către instituțiile din subordine a mijloacelor publice prin prisma principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate; s-au admis situații de utilizare neregulamentară a mijloacelor la retribuirea muncii în sumă totală de 1621,1 mii lei, la achiziționarea bunurilor și serviciilor - de 810,8 mii lei, la investițiile și reparațiile capitale - de 2225,6 mii lei.
  • N-a asigurat managementul instituțional relevant în realizarea Programelor naționale/speciale în domeniul sănătății, în special la capitolele estimarea necesarului de produse medicamentoase, planificarea, monitorizarea și raportareai circuitului acestora, fapt care a condiționat formarea de stocuri excesive de produser medicamentoase.
  • N-a asigurat aprobarea de reglementări exhaustive cu privire la modul de planificare, utilizare și raportare a mijloacelor alocate pentru consolidarea bazei tehnico-materiale, ceea ce, în unele cazuri, a dus la direcționarea lor în soldurile a 8 instituții - beneficiare în sumă totală de 2190,9 mii lei.
  • N-a stabilit criterii de prioritizare la selectarea beneficiarilor de alocații în cadrul Programelor naționale/speciale în domeniul sănătății, ce ar exclude fapte de admitere a carențelor în planificarea necesarului de alocații și o posibilă privare de drepturi echitabile a pacienților în acordarea investigațiilor și tratamentului.
  • N-a asigurat monitorizarea executării integrale și calitative a lucrărilor de reparație și reconstrucție, fiind achitate lucrări suplimentare în lipsa acordului adițional la obiectivul reconstrucția clădirii Spitalului de Boli tuberculoase din s. Vorniceni în sumă de 1149,2 mii lei și Centrului Regional de Transfuzie a Sîngelui Cahul - de 437,8 mii lei, precum și transferarea neregulamentară în avans antreprenorului a sumei de 638,6 mii lei.
  • N-a asigurat definitivarea acțiunilor privind instituirea și activitatea Centrului Regional de Transfuzie a Sîngelui Cahul, în condițiile cadrului regulator intern, instituția nefiind inclusă în Lista instituțiilor din subordinea Ministerului Sănătății aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.397 din 31.05.2011, pentru care au fost utilizate 2279,5 mii lei, provenite din grantul extern cu destinația investiții capitale.
  • Nu a dispus în deplină măsură monitorizarea activității economico-financiare, precum și a modului de gestionare a fondurilor publice de către instituțiile din subordine și unitățile economice al căror fondator este, fiind admisă neînregistrarea și neevaluarea terenurilor aferente imobililor a 8 instituții medicale cu suprafața de 71044,3 m.p., deteriorarea bunurilor patrimoniale administrate de Întreprinderea de Stat „Direcția de Reparații și Construcții", înstrăinarea unui imobil al Întreprinderii Republicane de Producere și Comerț „Molda", privatizarea imobilului - proprietate publică din str. Gh.Asachi 65, aflat în gestiunea Centrului Național de Transfuzie a Sîngelui.

Agenția Medicamentului:

  • N-a asigurat implementarea unui management financiar și control intern adecvat, ca urmare au fost planificate și solicitate alocații bugetare în surplusuri față de necesitățile reale, ce a dus la posibilitatea utilizării neregulamentare la retribuirea muncii în sumă totală de 2549,8 mii lei.
  • A admis efectuarea unor cheltuieli improprii în sumă totală de 256,8 mii lei pentru retribuirea muncii unor angajați și întreținerea unui automobil care real activează în cadrul Ministerului Sănătății.
  • N-a asigurat pe întregul proces de efectuare a lucrărilor de reparație și investiții capitale, inclusiv în perioada anului 2011, la obiectul Blocul de laboratoare a Agenției Medicamentului, organizarea conformă a procedurilor de achiziții, monitorizare a executării lucrărilor și serviciilor contractate și raportarea acestora, fiind admise neregularități în sumă totală de 1390,2 mii lei.
  • A admis iregularități la achiziționarea centralizată a produselor medicamentoase, astfel n-au fost depuse de către operatorii economici garanțiile pentru buna executare a contractelor în sumă totală de 3891,5 mii lei. De asemenea, nesupravegherea executării clauzelor contractuale a cauzat livrarea medicamentelor cu întîrzieri în lipsa aplicării penalităților în sumă de 460,8 mii lei.

Centrul Național de Transfuzie a Sîngelui:

  • N-a conformat, în comun cu Ministerul Sănătății, cadrul regulator privind modalitatea de eliberare a produselor sanguine instituțiilor-beneficiare, în special celor private, la prevederile stipulate prin Hotărîrea Guvernului nr.928 din 13.08.2007, astfel n-au fost încasate mijloace speciale în sumă de 427,5 mii lei.
  • N-a examinat situația privind stabilirea sporurilor pentru munca prestată în condiții de risc major pentru sănătate, circumstanțe ce denotă lipsa succesiunii normelor de drept în rezultatul mai multor modificări a pct.8 din Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.381 din13.04.2006 ,,Cu privire la condițiile de salarizare a personalului din unitățile bugetare în baza Rețelei tarifare unice", admițînd interpretarea și aplicarea neregulamentară a normei.

Centrul Regional de Transfuzie a Sîngelui Bălți; Centrul de Plasament și Reabilitare pentru Copii de Vîrstă Fragedă, mun. Chișinău; Centrul Republican de Reabilitare pentru Copii; Centrul de Plasament Temporar și Reabilitare pentru Copii, mun.Bălți:

  • N-au asigurat nivelul adecvat al managementului resurselor umane prin necompletarea statelor de personal și neevaluarea necesității reale a volumului de lucru. Ca urmare, la aceste instituții se menține un număr major de funcții vacante cu planificarea exagerată de alocații cu ulterioara practicare pe larg a cumulării funcțiilor vacante. Astfel, economia formată în rezultatul necompletării funcțiilor vacante a fost utilizată neregulamentar la diferite plăți în sumă totală de 465,0 mii lei.
  • Neimplementarea unui sistem de control intern adecvat la organizarea achizițiilor publice în cadrul unor instituții din subordinea Ministerului Sănătății a avut un impact negativ asupra efectuării unor procurări de bunuri în condiții de neeconomicitate.
  • Nivelul redus al organizării activității grupurilor de lucru pentru achizițiile publice a cauzat încheierea unor contracte de achiziție în lipsa depunerii de către agenții economici a garanţiilor pentru buna execuție a contractelor în sumă totală de 528,9 mii lei.

Pe parcursul efectuării auditului au fost întreprinse măsuri de lichidare a lacunelor depistate: 

  • Agenția Medicamentului a calculat și reținut penalitățile în sumă de 460,8 mii lei pentru nerespectarea de către agenții economici a clauzelor contractuale și a corectat înregistrările contabile la compartimentul mijloacelor fixe cu 360,4 mii lei.
  • Centrul de Plasament și Reabilitare pentru Copii de Vîrstă Fragedă, mun. Chișinău a calculat și transferat la bugetul asigurărilor sociale de stat suma de 87,6 mii lei și a corectat evidența mijloacelor fixe cu 60,7 mii lei.
  • 11 instituții din subordinea Ministerului Sănătății au evaluat și înregistrat terenuri cu o suprafața totală de 59872,9 m.p. cu valoarea de 25283,2 mii lei.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 3 luni din momentul publicării raportului. 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY