Actualizat: Joi, 16 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Tendințe spre o bună administrare a resurselor umane și gestionare a mijloacelor bugetare la MA

  • 11.05.2012
  • 411

Curtea de Conturi a RM a efectuat recent auditul gestiunii banilor publici la Ministerul Apărării și la unele instituții și unități militare, aflate în subordinea acestuia. Raportul echipei de auditori a CCRM a fost audiat în cadrul ședinței Plenului Curții de Conturi pe 11 mai 2012. Scopul misiunii de audit a fost verificarea veridicității raportului consolidat al Ministerului Apărării și rapoartele financiare, întocmite de către unele unități militare şi instituţii subordonate, pentru a prezenta o imagine reală asupra situaţiei financiare şi patrimoniale, precum și asupra modului de utilizare a mijloacelor alocate de la bugetul de stat, a corectitudinii și legalității operaţiunilor financiare efectuate.

În urma auditului, Curtea de Conturi a constatat, că în perioada supusă auditării sistemul de management instituțional și financiar al Ministerului Apărării a marcat tendințe spre o bună administrare a resurselor umane și gestionare a mijloacelor bugetare. În total, suma alocațiilor pentru domeniul apărării a constituit 464,9 mil. lei, ceea ce reprezintă 22,9% din suma totală a cheltuielilor bugetare aprobate pentru toate autoritățile publice pe anul 2011. Comparativ cu anul 2010, alocaţiile bugetare preconizate Ministerului Apărării au fost majorate de circa 1,1 ori, sau cu 37,8 mil.lei.

Totodată, constatările auditului relevă prezența unor iregularităţi şi neconformităţi la efectuarea cheltuielilor, ținerea evidenței contabile și raportarea financiară, precum și administrarea patrimoniului public, printre care:

  • Neracordarea la situația reală a cadrului normativ și regulator a condițiilor în care au fost instituite reprezentanțele militare și menținerea activităților acestora la condițiile anului 1992 au cauzat cheltuieli ineficiente în sumă totală de 278,9 mii lei.
  • Ministerul n-a asigurat utilizarea, conform destinației inițial aprobate, a surselor alocate din fondul de rezervă al Guvernului, în sumă totală de 1498,8 mii lei.
  • Au fost utilizate neregulamentar mijloacele publice alocate pentru activitatea Bazei de Aviație, în sumă de 469,0 mii lei, la întreținerea unei grădinițe, care activează în afara cadrului legal.
  • Managementul ministerului nu a asigurat respectarea cadrului normativ la remunerarea personalului de conducere, ceea ce a condiționat remunerarea adjuncților de subdiviziuni cu abateri de la aceste norme în sume nesemnificative.
  • Nu a fost respectat cadrul legal în domeniul achizițiilor, și anume: nu a fost asigurat controlului managerial adecvat asupra întregului proces de achiziții din banii publici; nu au fost delimitate competențele și responsabilitățile între Minister (în calitate de autoritate contractantă) și Departamentul dotări (structura subordonată); grupului de lucru privind desfășurarea achizițiilor și monitorizarea executării contractelor a dat dovadă de irelevanța în activitate, în special la capitolul respectarea termenelor de livrare și a calității mărfurilor livrate; s-au efectuat achiziții publice cu depășirea planului aprobat, în sumă totală de 10091 mii lei, precum și cu încheierea acordurilor adiționale - de 2,7 mil.lei, divizarea achiziției, suportarea unor cheltuieli ineficiente - de 30,0 mii lei; s-a admis recepționarea unor produse ce nu corespund condițiilor contractuale și standardelor, nefiind întreprinse soluții de remediere, în special Agenției Achiziții Publice nu i-a fost furnizată informația pentru includerea în lista interdicțiilor în condițiile art. 18 din Legea privind achizițiile publice.
  • S-a atestat gestionarea neregulamentară a patrimoniului public, exprimată prin: instituțiile din subordine nu au asigurat în deplină măsură procesul de înregistrare a drepturilor patrimoniale la organele cadastrale asupra 759 clădiri cu suprafața totală de 398 mii m2 în valoare totală (inițială) de 237,8 mil. lei, iar unitățile economice - asupra 34 terenuri cu suprafața de 0,4325 ha și la 199 imobile cu suprafața de 7581 mii m2.
  • Nu a fost evaluate și incluse în capitalul social al întreprinderilor de stat din subordine mai mult de 1106 ha terenuri și 21 de aeronave transmise acestora de către minister, în calitatea sa de fondator.
  • Ministerul, în condițiile necomercializării unor active incluse în Lista activelor Armatei Naționale propuse pentru comercializare, n-a aplicat prevederile legale în vederea excluderii activelor ce nu sunt comercializate în decurs de un an. Totodată, urmare a comercializării unor active în anul 2011 au fost încasate în bugetul de stat 25907,7 mii lei, ministerului revenindu-i 5181,6 mii lei (20% din această suma totală).
  • Controlul neadecvat al Ministerului asupra formării mijloacelor speciale a dus la nerespectarea modalității de selectare a locatarilor pentru darea în locațiune/chirie și calcularea incorectă a plății chiriei în sumă 80,1 mii lei. Totodată, carențele la administrarea fondului centralizat, în special la fundamentarea estimării și planificării veniturilor/cheltuielilor a condiționat generarea soldurilor în sumă totală de 3152,3 mii lei.
  • Nu a fost determinat statutul și modul de administrare a mijloacelor primite de la partenerii străini pentru recuperarea cheltuielilor participanților la aplicațiile militare multinaționale, ce cauzează mai multe incertitudini la evidență și raportare, care prin esența lor reprezintă mijloace intrate temporar în posesia instituției. Actualmente soldul acestora constituie 3152,3 mii lei, fiind reflectate ca granturi la contul mijloacelor speciale al Marelui Stat Major.
  • Lipsa unui control intern adecvat asupra achitării pensiilor cauzată de neincluderea obligațiilor contractuale între minister și S.A. ,,Banca de Economii" a condiționat plăți nejustificate și litigii, în cazurile pensionarilor decedați. Astfel, în 5 cazuri după decesul pensionarului au fost ridicate pensii în suma de 325,2 mii lei (la moment nerestituit - 45,1 mii lei) în baza procurilor.
  • Nu este reglementat modul de evidență, utilizare și raportare a biletelor de tratament sanatorial rămase în stoc la finele perioadei de gestiune, precum și valorii acestora, fapt ce poate condiționa neregularități la utilizarea și raportarea lor.
  • Nu sunt respectate normele legale privind asigurarea militarilor cu produse alimentare, echipament și telefoanelor mobile.
  • Ministerul, la administrarea asistenței extern,e nu s-a conformat prescripțiilor Hotărîrii Guvernului nr.12 din 19.01.2010 privind mecanismul de coordonare a acestei asistențe, astfel nu a asigurat conformitatea evidenței acesteia, fiind corectate datele raportate cu 60708,7 mii lei. Auditul a stabilit diferențe în sumă de 12337,7 mii lei între valoarea declarată în vamă și valoarea mărfurilor înregistrate în evidența contabilă, conform rezultatelor evaluării efectuate de comisia de evaluare.
  • Nereglementarea antrenării militarilor și taxării serviciilor prestate la efectuarea unor lucrări agricole permite ca acestea să fie stabilite la propria viziune a părților. Veniturile obținute din aceste servicii n-au fost prevăzute în Nomenclatorul lucrărilor efectuate și serviciilor prestate contra plată, aprobat de Guvern, suma lor constituind 1087 mii lei.
  • Inventarierea formală a bunurilor a cauzat prezența mai multor nereguli la evidența bunurilor obținute de la demolarea imobililor, a echipamentului și a altor bunuri.
  • Lipsa controlului la încheierea și executarea contractelor de locațiune a cauzat datorii la plățile pentru arendă în sumă de 400,7 mii lei, datorii ale locatarilor pentru chiria spațiului - de 1378,5 mii lei, iar diminuarea coeficienților de amplasare a ratat venituri de 80,1 mii lei de către Clubul Sportiv.

Pe parcursul efectuării auditului, s-au întreprins unele măsuri de lichidare a lacunelor:

Departamentul Dotări a restabilit în evidența contabilă valoarea clădirilor neprivatizate conform Hotărîrii Guvernului nr.932 din 14.08.2007.

Centrul Consultativ Diagnostic a majorat valoarea imobilului cu costul reparației capitale în sumă de 386,8 mii lei. Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008. Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 4 luni din momentul publicării raportului.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY