Actualizat: Vineri, 17 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Şedinţa Curţii de Conturi privind examinarea rapoartelor asupra auditului regularităţii efectuat la Ministerul Dezvoltării Informaţionale şi la unele instituţii şi întreprinderi din subordine pe perioada anului 2007

  • 23.05.2008
  • 1019

  La 22 mai 2008 a avut loc şedinţa Curţii de Conturi, la care s-au examinat rapoartele asupra auditului regularităţii efectuat la Ministerul Dezvoltării Informaţionale şi la unele instituţii şi întreprinderi din subordine pe perioada anului 2007.
La şedinţă au participat  ministrul dezvoltării informaţionale, viceministrul dezvoltării informaţionale, şeful Direcţiei economico-financiare şi administrative a Ministerului, şeful Serviciului Stare Civilă, directorul Î.S. „Registru”, directorul Î.S. „Radiocomunicaţii”, vicepreşedintel Camerei Înregistrării de Stat, reprezentanţii Ministerului Finanţelor şi alte persoane cu funcţii de răspundere.
În cadrul auditului s-au menţionat următoarele neregularităţi:
Ministerul Dezvoltării Informaţionale:
- MDI n-a evaluat şi n-a înregistrat în evidenţa contabilă resursele informaţionale de stat, posesor/deţinător;
- n-a efectuat în măsură deplină supravegherea modului de gestionare a patrimoniului public transmis în gestiune, fiind admisă micşorarea profitului net cu 12,5 mil. lei şi ieşirea mijloacelor fixe de la întreprinderile de stat;
- de către MDI a fost admisă imixtiunea în activităţile întreprinderilor subordonate prin transmiterea, cu titlu gratuit;
- încasarea veniturilor SSC s-a efectuat în lipsa aprobării tarifelor conform prevederilor legii;
- la bunurile imobile, amplasate în raioanele Rîşcani, Glodeni, Sîngerei, Făleşti, asupra cărora au fost înregistrate drepturile reale după MDI, lipsesc documentele justificative;
Î.S. „Registru”:
- evidenţa analitică pentru servicii, la venituri şi la cheltuieli nu este ţinută regulamentar;
- a stabilit preţurile la lucrările şi serviciile prestate în lipsa abilitării ;
- pentru serviciile de reprezentare în judecată, unei firme de avocaţi nerezidente i-au fost achitate mijloace în sumă de 10,9 mil. Lei care pot crea un risc de influenţă asupra situaţiei financiare a întreprinderii;
- în lipsa unui studiu de fezabilitate, s-au efectuat cheltuieli de arendă în sumă de 3,6 mil. lei, în timp ce întreprinderea dispunea de încăperi care nu erau folosite
- relaţiile Î.S. „Registru” cu MDI s-au caracterizat prin existenţa unor finanţări însemnate – de 17,1 mil. lei şi cheltuieli nerecuperate – de circa 1,3 mil. lei;
- Î.S. „Registru” a participat în calitate de antreprenor general la elaborarea şi implementarea a 5 proiecte stabilite de Guvern, valoarea tranzacţiilor pentru acestea în anul 2007 a constituit 68,7 mil. lei, care nu a fost justificată din punct de vedere economic;
- n-a organizat un control asupra utilizării patrimoniului, ceea ce determină riscul pierderii acestuia;
- Î.S. „Registru” îşi desfăşoară activitatea în încăperi asupra cărora nu deţine nici un act care i-ar acorda acest drept;
- Întreprinderea nu beneficiază de un sistem informaţional adecvat.
Î.S. „Radiocomunicaţii”:
- activitatea economico-financiară a întreprinderii, în anul 2007, s-a soldat cu pierderi în sumă de 228,5 mii lei;
- în evidenţa contabilă, la 31.12.2007, se menţineau datorii semnificative în sumă de 6,4 mil. lei, înregistrate în anii precedenţi;
- pentru întreţinerea şi reparaţia fondului locativ s-au efectuat cheltuieli neproductive în sumă de 175,9 mii lei;
- achiziţia de mărfuri, lucrări şi servicii s-a efectuat în lipsa unor prevederi regulamentare;
- evidenţa contabilă a fost ţinută cu abateri de la cerinţele stabilite, ceea ce a influenţat asupra înregistrării neconforme a investiţiilor în sumă de 1,0 mil. lei.
Camera Înregistrării de Stat:
- înregistrarea bunurilor imobile şi a terenurilor aferente s-a efectuat cu unele abateri de la normele legale;
- s-a admis formarea datoriilor debitoare ale arendaşilor şi s-au suportat cheltuieli nesemnificative din contul Camerei pentru serviciile comunale ale arendaşilor; 
- înregistrarea operaţiunilor financiare în raportul financiar s-a efectuat în unele cazuri cu abateri de la cerinţele stabilite.
Curtea de Conturi a înaintat următoarele cerinţe şi recomandări:
• Ministerului Dezvoltării Informaţionale să întreprindă acţiuni concrete şi eficiente în vederea lichidării neregularităţilor stabilite, cu aplicarea sancţiunilor disciplinare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, faţă de persoanele cu funcţii de răspundere care au comis încălcări la utilizarea mijloacelor financiare şi gestionarea patrimoniului public;
• Î.S. „Registru”:
- să urmărească eficienţa gestionării patrimoniului, să asigure înregistrarea dreptului asupra bunurilor immobile;
- să îmbunătăţească sistemul de management financiar;
- să elaboreze un plan de măsuri în vederea diminuării creanţelor (26,5 mil. lei) şi datoriilor (114,8 mil. lei) înregistrate la 31.12.2007.
• Î.S. „Radiocomunicaţii”:
- să elaboreze un plan, cu aprobarea măsurilor concrete întru eficientizarea activităţii economico-financiare, cu examinarea utilizării capacităţilor întreprinderii, actualizarea tarifelor;
- să întreprindă măsuri pentru diminuarea datoriilor înregistrate în anii precedenţi în conformitate cu legislaţia;
- să excludă practica de efectuare a cheltuielilor neproductive;
- să ţină evidenţa contabilă conform prevederilor regulamentare, să înregistreze investiţiile în sumă de 1,0 mil. lei;
- să inventarieze bunurile, cu respectarea normele stabilite.
• Camera Înregistrării de Stat:
- să îmbunătăţească sistemul de evidenţă şi control la încasarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor, precum şi la gestionarea datoriilor;
- să asigure înregistrarea dreptului asupra bunurilor imobile şi asupra terenului aferent acestora.
• Guvernului:
- să elaboreze şi implimenteze concepţii, sarcini şi proiecte tehnice ale sistemelor informaţionale automatizate, să stabilească sursele financiare necesare pentru acoperirea lor şi să examineze oportunitatea intermedierii în realizarea acestor lucrări;
- să examineze reglementarea neuniformă a prescripţiilor Hotărîrilor Guvernului nr.743 din 11.06.2002 şi nr.985 din 27.09.2000 referitor la salariu angajaţilor;
- să reexamineze componenţa Comisiei guvernamentale pentru elaborarea şi introducerea Sistemului naţional de paşapoarte, Registrului de stat al populaţiei şi altor sisteme de importanţă statală, abilitată cu funcţia de aprobare a tarifelor la lucrările şi serviciile prestate la perfectarea documentelor din Sistemul naţional de paşapoarte, certificatelor de înmatriculare, permiselor de conducere şi altor documente legate de acestea.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY