Actualizat: Luni, 29 Aprilie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Realizarea obiectivelor politicii de stat privind energia regenerabilă

  • 29.01.2013
  • 800

În cadrul şedinţei plenare a Curţii de Conturi din 29 ianuarie  2013 a fost examinat Raportul auditului mediului - realizarea obiectivelor politicii de stat privind energia regenerabilă „Politica de stat în domeniul energiei regenerabile necesită a fi dezvoltată întru asigurarea realizării obiectivelor stabilite".

 La ședință au fost prezenţi Oleg Izvoreanu, şeful Direcţiei eficienţă energetică şi surse de energie regenerabilă a Ministerului Economiei, Vadim Ceban, şeful Direcţiei generale securitate şi eficienţă energetică a Ministerului Economiei, Mihail Stratan, directorul Agenţiei pentru Eficienţă Energetică, Mihai Lupu, şeful Serviciului monitorizare a eficienţei energetice şi utilizării surselor de energie regenerabilă a Agenţiei pentru Eficienţa Energetică.

Generalizări

Sectorul energetic este o ramură de bază a economiei naţionale, care determină succesul realizării programelor de dezvoltare a economiei naţionale, precum şi stabilitatea în societate. Scopul politicii de stat în domeniul surselor regenerabile de energie este sporirea securităţii energetice a statului şi reducerea impactului negativ al sectorului energetic asupra mediului prin majorarea anuală a ratei de energie şi combustibil regenerabile care au fost produse şi utilizate.

Politica de stat în domeniul energiei regenerabile se bazează pe un șir de principii, printre care: ajustarea bazei normative naţionale la standardele UE şi internaţionale; stimularea economică şi financiară a procesului de valorificare a surselor regenerabile de energie; asigurarea accesului persoanelor juridice şi fizice la informaţia privind valorificarea surselor regenerabile de energie; educarea populaţiei în spiritul valorificării surselor regenerabile de energie şi al utilizării energiei acestora.

La momentul actual, potrivit Balanței energetice, sistemul energetic din Moldova se caracterizează prin resurse energetice proprii reduse, care nu depăşesc 5%, importul constituind circa 95%. Astfel, se relevă dependența excesivă de gazele naturale importate, capacitatea redusă de generare a energiei electrice și nivelul redus de utilizare a surselor de energie regenerabile. Structura consumului de resurse energetice în Republica Moldova este dezechilibrată, datorită faptului că cea mai mare parte este consumată de către populaţie (peste 45%), industriei revenind o cotă mult mai mică - circa 7%. În absenţa resurselor energetice proprii şi în condiţiile dependenţei tot mai mari de importurile resurselor energetice, eficienţa energetică şi valorificarea surselor de energie regenerabilă în ţară constituie o prioritate strategică.

Actualmente, pe teritoriul republicii sunt disponibile pentru utilizare următoarele surse de energie regenerabilă: biomasa, energia hidraulică, energia solară şi eoliană, sursele cu potenţial termic redus. Potenţialul acestor surse regenerabile (cu excepţia surselor cu potenţial termic redus) se evaluează la 2,7 mil. tep (tone echivalent petrol), adică ar acoperi necesitățile de consum actuale ale țării (2,2 mil. tep).

Procesul de valorificare a surselor regenerabile de energie în Moldova se află la etapa de demarare, un prim-pas în acest domeniu fiind adoptarea Legii energiei regenerabile şi altor documente strategice menite să asigure realizarea obiectivelor generale stabilite. Cea mai mare pondere în bilanţul energetic o are energia hidraulică şi biomasa, pe când energia solară şi eoliană, precum şi cea a surselor cu potenţial termic redus nu este explorată.

Obiectivele politicii de stat în domeniul energiei regenerabile, sunt următoarele:

  • diversificarea resurselor energetice primare locale;
  • asigurarea, până în 2010, a producerii unui cuantum de 6% de energie din surse regenerabile din volumul energiei provenite din surse tradiţionale şi a unui cuantum de 20% - până în 2020.
  • sporirea securităţii ecologice, asigurarea ocrotirii sănătăţii populaţiei şi a protecţiei muncii în procesul de valorificare a surselor regenerabile de energie;
  • formarea unui sistem de producere, distribuţie, comercializare şi consum raţional al energiei şi combustibilului regenerabile;
  • atragerea investiţiilor în domeniul valorificării surselor regenerabile de energie;
  • colaborarea tehnico-ştiinţifică internaţională, implementarea performanţelor ştiinţifice şi tehnice internaţionale din domeniul energiei regenerabile;
  • asigurarea informaţională a activităţii de valorificare a surselor regenerabile de energie.

De asemenea, a fost aprobată Strategia energetică a Republicii Moldova până în 2020,  care prevede obiectivele, măsurile şi activităţile orientate spre atingerea unui complex energetic mai eficient, competitiv şi sigur, pentru asigurarea securităţii energetice a ţării, modernizarea infrastructurii energetice existente, îmbunătăţirea eficienţei energetice, utilizarea surselor regenerabile de energie şi integrarea pe piaţa energetică europeană.

Programe în domeniul energiei regenerabile

În cadrul Programului „Suportul reformei sectorului energetic", în baza Acordului de finanțare, în perioada 2011-2014, ţara va beneficia de un suport în valoare de 40 mil. euro acordat de Comisia Europeană. Prima tranșă de 13 mil. euro a fost debursată în anul 2011, celelalte fiind condiționate de realizarea Matricei de politici. În baza acestui Acord de finanțare, Ministerul Economiei beneficiază de un suport tehnic în valoare de 2,6 mil. euro în domeniul energetic, având un șir de angajamente stabilite în Matricea de politici, inclusiv pentru domeniul energiei regenerabile.

În perioada anului 2011, în cadrul Agenţiei de Eficienţă Energetică (AEE) s-a desfășurat Programul de implementare a proiectelor de eficiență energetică și valorificare a surselor regenerabile de energie pentru obiective publice, fiind alocate mijloace bugetare în sumă de 25 mil. lei. Mijloacele financiare au fost transferate autorităților publice locale ca investiții capitale, proiectul fiind monitorizat de către AEE, banii fiind alocați pentru proiecte de eficiență energetică și surse regenerabile de energie. Astfel, în urma selectării proiectelor eligibile, de mijloace financiare au beneficiat 46 de primării (57 de proiecte). Din 57 de proiecte, doar 7% (1,5 mil. lei) au fost în domeniul energiei regenerabile, fiind utilizate pentru instalarea colectoarelor solare în scopul preparării apei calde menajere, majoritatea proiectelor constând în schimbarea geamurilor și ușilor.

La momentul actual, sectorul cel mai finanțat este producerea energiei din biomasă. Astfel, la capitolul utilizarea energiei regenerabile pentru încălzirea obiectelor sociale, se beneficiază de suport financiar în cadrul proiectului „Energie și Biomasă".

Proiectul „Energie și Biomasă" este un proiect de 4 ani, ce urmează a fi implementat în anii 2011-2014. Bugetul total al Proiectului este de 14,56 mil. euro, acordați de Uniunea Europeană (14 mil. euro) și PNUD (560 mii euro). Scopul Proiectului este de a crea un sistem sigur, competitiv și durabil de producere a energiei din surse regenerabile, în special, biomasă din deșeuri agricole. Astfel în perioada 2011-2012, au fost implementate un șir de proiecte privind instalarea sistemelor termice alternative și de procurare a cazanelor, în valoare de 5909,2 mii USD, cu o contribuție a comunității de 26408,2 mii lei.

Constatări

În cadrul auditului s-a analizat realizarea obiectivelor politicii de stat privind energia regenerabilă, prin prisma calității acestor politici, realizării atribuțiilor și existenței instrumentelor necesare pentru exercitarea acestora.

În rezultatul examinării politicii de stat existente, s-a constatat că, aceasta are un caracter neunivoc. Situația creată este cauzată de cadrul legal incomplet, cu prevederi diferite și care nu întrunește o continuitate. Obiectivele stabilite în domeniul energiei regenerabile nu sunt fundamentate, fără a fi determinate prioritățile și măsurile de realizare. Nu a fost creat un cadru normativ de suport complet și exhaustiv, determinând situații incerte la implementarea politicii. De asemenea, nu a fost asigurată susținerea financiară a domeniului energiei regenerabile, sursele existente fiind provizorii și de la donatori străini, orientate spre finanțare la nivel de proiecte separate, și nu ca un complex de acțiuni ce ar contribui la promovarea valorificării surselor de energie regenerabilă și la realizarea în termen a obiectivelor de stat.

Examinând rezultatele auditului, Curtea de Conturi a constatat că, sistemul energetic din Republica Moldova se confruntă cu un şir de probleme. Politica de stat în domeniul energiei regenerabile se realizează în cadrul programelor de stat, de ramură şi locale, monitorizate de Agenţia pentru Eficienţă Energetică. Autoritățile cu responsabilități în domeniu sunt la început de cale, astfel, pentru realizarea politicilor în domeniu este necesară efectuarea unor studii aprofundate privind necesitățile și disponibilul surselor regenerabile de energie. Totodată, este necesar ca acest sector să fie susținut din punct de vedere financiar, însă, conform unei strategii de finanțare, care să fie racordată la politica de stat. Și, nu în ultimul rând, e relevantă existența Strategiei, programului și planurilor de acțiuni în domeniu, în care să fie stabilite acțiunile concrete, finanțarea acestor acțiuni, precum și indicatorii ce urmează a fi atinși.

În contextul constatărilor de audit, se menționează următoarele:

  • Politica de stat în domeniul energiei regenerabile are un caracter neunivoc, iar obiectivele stabilite nu sunt fundamentate. Situația creată este cauzată de cadrul legal incomplet, cu prevederi diferite și care nu întrunește o continuitate.
  • Procesul de implementare a politicii în domeniul energiei regenerabile nu dispune de un cadru normativ de suport, nefiind dezvoltate mecanismele și acțiunile ce urmează a fi întreprinse, precum și cele ce țin de monitorizarea și evaluarea progresului. Acest fapt va determina situații incerte la implementarea politicii, precum și va crea deficiențe la monitorizarea și evaluarea implementării obiectivelor de stat.
  • Finanțarea domeniului energiei regenerabile este la etapa  incipientă, nefiind prevăzute mijloace constante (stabile). Astfel, domeniul energiei regenerabile este finanțat la nivel de proiecte separate, și nu ca un complex de acțiuni ce ar contribui la promovarea valorificării surselor regenerabile de energie și, respectiv, la realizarea în termen a obiectivelor de stat. Finanțarea orientată pe proiecte ce au scopuri restrânse și acoperă necesitățile curente ale beneficiarilor nu contribuie la promovarea valorificării surselor de energie regenerabilă ceea ce, respectiv, nu va conduce la realizarea obiectivelor majore de stat.

Pentru a asigura realizarea obiectivelor privind sporirea ponderii energiei regenerabile, este necesar ca politica energetică de stat să fie revizuită și completată, cu determinarea mecanismelor și instrumentelor organelor cu competenţe în domeniu (centrale şi locale) pentru realizarea acestor obiective și asigurarea susținerii financiare corespunzătoare. De asemenea, este important de a stabili mecanismul de monitorizare a realizărilor în scopul evaluării progresului în domeniu.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY