Actualizat: Joi, 02 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Probleme şi deficienţe nesoluţionate la construcţia liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti”

  • 19.11.2010
  • 1071
Curtea de Conturi a examinat în şedinţa Plenului din 19.11.2010 Raportul auditului corectitudinii utilizării mijloacelor financiare publice şi patrimoniului public la construcţia liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti” la Î.S. „Calea Ferată din Moldova” în perioada anilor 2007-2009 şi 2010 (I semestru).
Auditul a relevat că procesul de angajare şi execuţia lucrărilor de construcţie a liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti” au fost afectate de un şir de nereguli semnificative, care au influenţat negativ asupra modului de utilizare a mijloacelor financiare publice preconizate pentru acest obiectiv.
Autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi Î.S. „Calea Ferată din Moldova” au admis proiectarea şi construcţia liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti” cu grave abateri de la prevederile legislaţiei în vigoare. Î.S. „Calea Ferată din Moldova” a demarat lucrările de construcţie a liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti” fără a dispune de documentaţia de proiect, însoţită de calcule de deviz, aprobate şi expertizate în modul stabilit.
    Agenţia Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului a eliberat permisiunea de executare a lucrărilor paralel cu proiectarea şi expertizarea lor, ceea ce a determinat situaţia că nici pînă în prezent nu este întocmit proiectul de construcţie a liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti” şi nu există un deviz general final de cheltuieli, expertizat regulamentar. Acest fapt nu permite determinarea costului real al lucrărilor de construcţie, precum şi volumul lucrărilor necesare pentru finisarea acestui obiectiv, nu poate fi confirmat costul final de deviz al lucrărilor de construcţie.
    Pentru demararea lucrărilor de construcţie a liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti”, Serviciul de Stat pentru Verificarea şi Expertizarea Proiectelor şi Construcţiilor a recomandat documentaţia de proiect şi devizul general care conţinea unele cheltuieli neargumentate şi exagerate, ceea ce a determinat riscul de aplicare neconformă a costurilor pentru lucrările de construcţie a liniei de cale ferată şi, respectiv, de utilizare neconformă a mijloacelor financiare.
Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru nu a asigurat executarea integrală a acţiunilor în vederea procurării şi modificării destinaţiei terenurilor pentru amplasarea obiectivului „Linia de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti”, ca rezultat pînă la momentul actual nu sînt perfectate documentele respective referitor la atribuirea terenurilor pentru construcţia obiectivului dat. Ca consecinţă a celor menţionate nu a fost asigurată schimbarea destinaţiei terenurilor şi compensarea pierderilor cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi au fost  generate cheltuieli suplimentare iraţionale.
Nedeterminarea obiectelor contractelor, nedivizarea obligaţiilor între părţi, nerespectarea actelor normative şi condiţiilor contractuale au condiţionat riscul de necredibilitate a evidenţei volumelor de lucrări executate de prestatorii de servicii.
Devizele locale nu au fost ajustate la redistribuirea lucrărilor între antreprenori, ceea ce a rezultat neclaritate referitor la volumele şi valoarea lucrărilor, care urmau a fi executate.
Managementul ineficient şi evidenţa contabilă neconformă în procesul de construcţie a liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti” au condiţionat un risc înalt de frauda la determinarea volumelor de lucrări executate şi casarea combustibilului. Totodată, nerespectarea actelor normative la aplicarea normelor pentru casarea motorinei a dus la trecerea neîntemeiată a acesteia la cheltuieli.
Contrar prevederilor legale, atît conducerea Î.S. „Calea Ferată din Moldova” cît şi responsabilii tehnici numiţi de aceasta nu au asigurat o monitorizare eficientă şi verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii a tronsonului de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti”, ceea ce a dus la executarea lucrărilor de către unii executanţi cu admiterea unor deficienţe şi exagerări semnificative, care au condiţionat un risc sporit de fraudă şi eroare. Lipsa controlului respectiv asupra volumelor de lucrări la consolidarea rambleului, majorarea neîntemeiată a costului lucrărilor şi materialelor, nejustificarea documentară a cheltuielilor executate, aplicărea incorectă în actele de recepţie, a unor cote de cheltuieli şi depăşirea normativelor stabilite, au condiţionat majorări şi exagerări esenţiale care au însumat aproximativ 22,0 mil.lei.
 La momentul actual nu există o informaţie clară privind volumul de sol mineral lutos extras din fiecare carieră, suprafeţele carierelor formate în urma lucrărilor miniere, volumul de sol fertil decopertat şi modul de folosire a acestuia, suprafeţei terenurilor recultivate, costului lucrărilor în legătură cu cele menţionate, precum şi valoarea taxelor pentru extragerea resurselor naturale ce trebuiau achitate în buget.
Neregularităţile şi abaterile existente se datorează lipsei de răspundere din partea factorilor de decizie ai unor autorităţi ale administraţiei publice, Î.S. „Calea Ferată din Moldova” şi a unui control intern nesatisfăcător în cadrul întreprinderii, ceea ce a condiţionat efectuarea lucrărilor de construcţie în lipsa unui control adecvat, rezultatul fiind majorarea nejustificată a cheltuielilor cu prejudicierea patrimoniului de stat.
Reeşind din concluziile Raportului, echipa de audit a înaintat recomandări în vederea  înlăturării neajunsurilor şi deficienţelor constatate.
Hotărîrea Curţii de Conturi privind Raportul auditului corectitudinii utilizării mijloacelor financiare publice şi patrimoniului public la construcţia liniei de cale ferată „Cahul-Giurgiuleşti” la Î.S. „Calea Ferată din Moldova” în perioada anilor 2007-2009 şi 2010 (I semestru) va fi adoptată în şedinţa următoare a Plenului Curţii de Conturi.



reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY