Actualizat: Joi, 16 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Misiunea de audit a gestionării patrimoniului public din r. Ștefan Vodă

  • 18.05.2012
  • 1257

Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale (UAT) şi gestionării patrimoniului public din raionul Stefan Vodă pe anul 2011 a relevat existenţa multiplelor iregularităţi, admise la elaborarea și execuția veniturilor bugetelor locale, la valorificarea părților de cheltuieli, precum şi la evidența și gestionarea patrimoniului public. Constatarea a fost făcută în urma misiunii de audit a Curții de Conturi a Republicii Moldova, scopul căreia a fost scop verificarea respectării de către autoritățile administrației publice locale (AAPL) din raion a prevederilor regulamentare în exercițiul bugetar; corespunderii cadrului normativ și analitic privind procedurile de evaluare, planificare și colectare a impozitelor și taxelor locale, precum și de planificare, executare și raportare a cheltuielilor bugetare; administrării și integrității patrimoniului public.

Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public din raionul Ştefan Vodă pe anul 2011 a fost examinat în cadrul ședinței Plenului CCRM, care a avut loc pe 18 mai 2012.

Examinând rezultatele auditului, audiind rapoartele prezentate și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente în ședința, Curtea de Conturi a constatat existenţa multiplelor iregularităţi şi neconformităţi.

Direcția generală finanțe, cu abateri de la prevederile legale şi atribuţiile sale, n-a organizat eficient lucrul de elaborare a proiectului bugetului raionului, n-a asigurat evaluarea credibilă şi economic fundamentată a veniturilor bugetare. Auditul a constatat, că indicii bugetari stabiliți de autoritățile publice locale și acceptați de Direcția generală finanțe sunt diminuați, nu întrunesc rigorile analitice și nu reflectă potențialul real de mobilizare a surselor aferente finanțelor publice. Situația dată a generat subestimări la unele tipuri de venituri, în ansamblu pe raion, în sumă de minim 3,7 mil.lei.

În acest context, se recomandă ca Direcția generală finanțe, în comun cu Direcția generală economie, Inspectoratul Fiscal de Stat pe raionul Ștefan Vodă și Serviciul statistică, urmează să inițieze de urgență evaluarea și formarea indicatorilor economico-financiari aferenți creării unei baze impozabile relevante.

Slăbiciunile instituționale existente în procesul de planificare, precum şi preocuparea necorespunzătoare a autorităților publice locale în extinderea bazei impozabile constituie impedimente majore în sporirea și consolidarea surselor proprii. Astfel, verificările selective ale auditului denotă nerealizarea de către autoritățile de nivelul I a impozitelor și taxelor în sumă totală estimată până la 3,7 mil.lei, din care cele mai semnificative sunt:

  • neîncasarea integrală a impozitului funciar în sumă totală de 0,4 mil.lei;

  • neîncasarea plăților din arenda terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate, care au lipsit bugetele locale de surse până la circa 2,5 mil.lei;

  • neadministrarea corespunzătoare a taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială în sumă de până la 0,2 mil.lei;

  • neîncasarea taxei de publicitate 0,1 mil.lei;

  • neacumularea plăţilor de arendă a patrimoniului local (bazinelor acvatice, sondelor de apă etc.) 0,4 mil.lei;

S-au constatat încălcări în materie de disciplină financiară în gestiunea cheltuielilor din bugetele locale, și anume:

  • nerespectarea limitelor maxime aprobate pe unele tipuri de cheltuieli în sumă totală de 0,5 mil.lei, ca urmare a valorificării lucrărilor în lipsa mijloacelor financiare preconizate;

  • efectuarea cheltuielilor neregulamentare pentru investi ţii şi repara ţii capitale în sumă totală de 12,0 mil.lei, din care cele mai semnificative fiind: cheltuieli pentru investiții și reparații capitale în sumă totală de 4,0 mil.lei, în lipsa proiectelor verificate şi expertizate în modul stabilit; lucrările neconfirmate documentar în sumă de 99,2 mii lei;

  • nerespectarea procedurilor legale de achiziţii publice în sumă de 1,0 mil.lei, ceea ce poate duce la valorificarea ineficientă a mijloacelor publice. Concomitent, prezența unor încălcări de ordin procedural au limitat condițiile de liberă concurență și transparență a procesului de achiziționare a bunurilor și serviciilor;

  • efectuarea unor plăți salariale neregulamentare în sumă totală de 79,1 mii lei.

Organele AAPL n-au asigurat contabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică locală, precum şi transmiterea regulamentară a acestuia în gestiune întreprinderilor municipale fondate. Lipsa în cadrul UAT a unei politici de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local nu asigură un management eficient în domeniul respectiv, lipsind bugetele locale de o sursă suplimentară de venituri. Astfel, de o perioadă îndelungată, întreprinderile municipale fondate de AAPL înregistrează pierderi din activitatea economico-financiară şi datorii către bugetul public naţional, însă fondatorul nu a adoptat un plan de revigorare a acestora.

O problemă nesoluționată de mai mulți ani este neînregistrarea la organul cadastral a patrimoniului public local bunuri imobiliare în valoare totală estimate la 53,2 mil.lei. Unele AAPL nu de ţin o informa ţie exhaustivă privind fondul funciar aflat în proprietatea sa şi modul de utilizare al acestuia, ceea ce poate duce la folosirea neautorizată a terenurilor proprietate publică locală şi neîncasarea plăţilor cuvenite. Cauza principală se prezintă a fi nedelimitarea terenurilor proprietate publică a statului, a UAT şi sectorului privat.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Cur ţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării raportului.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY