Actualizat: Joi, 16 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Încălcări și ilegalități la gestionarea patrimoniului public în raionul Edineț

  • 11.05.2012
  • 519

Plenul CCRM s-a întrunit în ședință astăzi, 11 mai 2012 pentru a examina raportul de audit axat pe corectitudinea gestionării patrimoniului public din raionul Edineț pe anul 2011. Curtea de Conturi a verificat, în special, respectarea de către autoritățile administrației publice locale din raionul Edineț a prevederilor regulamentare în exercițiul bugetar; corespunderea cadrului normativ și analitic a procedurilor de evaluare, planificare și colectare a impozitelor și taxelor locale, precum și de planificare, executare și raportare a cheltuielilor bugetare; administrarea și integritatea patrimoniului public.

Auditul efectuat de CCRM a relevat, că autoritățile administrației publice locale din raionul Edineț nu au asigurat în măsura necesară o disciplină financiar-bugetară care să întrunească rigorile de legalitate și regularitate în procesul bugetar și gestionarea patrimoniului public.

Astfel, administrația publică locală din raionul Edineț a admis un șir de iregularităţi şi neconformităţi, printre care:

  • Indicii bugetari estimați și stabiliți de autoritățile publice locale sînt diminuați și nu corespund posibilităților reale de mobilizare a surselor care țin de finanțele publice. Situația dată a generat subestimări la unele tipuri de venituri în sumă de minim 1,3 mil.lei. Ca rezultat, obiectivitatea aprecierii performanţelor obţinute de unitățile administrativ-teritoriale la administrarea veniturilor este improbabilă şi, respectiv, alocarea de la bugetul de stat a transferurilor de susţinere financiară a teritoriului nu întrunește fundamentarea suficientă.
  • Planificarea necorespunzătoare a veniturilor bugetare, precum și identificarea și evaluarea insuficientă de către autorități a bazei impozabile constituie un impediment în sporirea și consolidarea surselor proprii. Astfel, neîncasarea integrală a impozitului funciar; plăților din arenda terenurilor agricole și terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate; taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială, taxei de piață; altor plăți cuvenite bugetului au determinat ratarea veniturilor în bugetele locale în sumă totală estimată de la 6,0 mil.lei pînă la circa 10,5 mil.lei, din care posibil pentru calculare și încasare - 3,7 mil.lei.
  • Administrațiile locale au repartizat cu încălcări diferitor persoane fizice terenurile din rezerva primăriilor. Astfel, Consiliul orășenesc Edineț, ignorînd art.11 din Codul funciar, precum și nedispunînd de un mecanism transparent, care ar fi reglementat regimul atribuirii terenurilor, a repartizat în condiții incerte terenuri la: 6 persoane celibatare (necăsătorite); 16 persoane fizice care aveau înregistrate căsătorii de la 8 ani pînă la 52 ani (o parte din aceștia deținînd cîte 2-3 imobile) și la 3 persoane - cu depășirea suprafeței reglementate legal. Este important de menționat, că printre beneficiarii de terenuri figurează persoane cu funcții de conducere din raion, funcționari publici, rude de gradul întîi ale judecătorilor, persoane plecate peste hotarele țării de mai mulți ani, etc. Auditul a constatat, că prin aceste acțiuni Consiliul orășenesc a lipsit bugetul local de mijloace, evaluate de audit, în sumă de circa 2 mil.lei.
  • Atît Consiliul orășenesc Edineț, cît și autoritatea subordonată - Serviciul Relații Funciare și Cadastru nu au exercitat regulamentar controlul asupra folosirii și protecției terenurilor. Acest fapt a permis primăriei or. Edineț să încalce normele cadrului legislativ-normativ ce vizează domeniul funciar, eliberînd certificate de urbanism la proiectare, iar ulterior - certificate de construire pentru edificarea unor construcții pe suprafețele de terenuri agricole, fără a fi schimbată destinația terenurilor respective. Doar unele verificări selective ale auditului denotă, că neregulile date au generat neachitarea la bugetul de stat a unor mijloace în sumă de peste 3,1 mil.lei.
  • O rezervă semnificativă nevalorificată la acumularea veniturilor proprii în bugetele locale o constituie și restanţele contribuabililor, care în perioada auditată au avut o tendință de creștere continuă, la 31.12.2011 atingînd cifra de 3,3 mil.lei. Concomitent s-au majorat și restanțele contribuabililor față de buget, la finele anului înregistrînd 28 mil.lei.
  • La redistribuirea transferurilor din bugetul de stat pentru susţinerea financiară a unităților teritorial-administrative, sursele destinate domeniului învățămîntului în sumă de 0,7 mil.lei au fost utilizate în alte scopuri, inclusiv la majorarea cheltuielilor pentru întreținerea aparatului administrativ (262 mii lei), la finanțarea cheltuielilor pentru mass-media (300 mii lei).
  • S-a constatat efectuarea plăților salariale neregulamentare în sumă totală de 359,3 mii lei și efectuarea unor cheltuieli suplimentare în sumă de 87,7 mii lei.
  • În condiții neregulamentare au fost utilizate mijloacele bugetare în sumă de 257,4 mii lei, alocate de aleșii locali ca ajutoare materiale persoanelor fizice pentru diferite lucrări de reparații.
  • La procurarea unor mărfuri şi servicii, unele autorități ale administrației publice locale din raion n-au respectat procedurile legale de achiziţii publice, efectuînd procurarea mărfurilor și serviciilor prin divizarea achiziției publice în sumă totală de 1,1 mil.lei. Concomitent, prezența unor încălcări de ordin procedural a limitat condițiile de liberă concurență și transparență a procesului de achiziționare a bunurilor și serviciilor.
  • Cheltuielile pentru investiții și reparații capitale la unele obiective în sumă totală de 3,5 mil.lei s-au efectuat în lipsa documentației de proiect, elaborată și verificată regulamentar. Deficiența respectivă poate genera majorarea volumului de lucrări, precum și limitează controlul asupra valorificării mijloacelor publice în aceste scopuri.
  • Consiliul raional și autoritățile administrației publice locale din raion nu dispun de o politică investițională privind finalizarea obiectivelor inițiate în perioada anilor 1990 - 2009, inclusiv o previziune privind utilitatea acestora pe viitor. Acest fapt determină ineficiența utilizării mijloacelor publice, ținîndu-se cont de faptul că acestea nu au fost conservate , iar unele deja se deteriorează.
  • Consiliul raional și Direcția generală finanțe nu au întreprins măsurile necesare de rambursare în termen a împrumuturilor acordate în perioada anterioară în sumă de 697,8 mii lei.
  • Atît Consiliul raional, cît și Aparatul președintelui raionului nu au asigurat o evidență conformă a bunurilor proprietate publică transmise în gestiunea instituților medico-sanitare publice din raion, ca rezultat, IMSP fiindu-le transmise în gestiune bunuri cu valoarea totală de 45,7 mil.lei, în lipsa contractelor de comodat și a actelor de primire-predare.
  • Unele autorități ale administrației publice locale nu deţin o informaţie exhaustivă privind fondul funciar aflat în proprietatea sa şi modul de utilizare a acestuia, ceea ce poate duce la folosirea neautorizată a terenurilor proprietate publică locală, fapt constatat la vînzarea bazinului acvatic din s. Parcova.
  • Evidența contabilă în instituțiile bugetare se ține sub nivelul cerințelor și normelor, în unele cazuri cheltuielile bugetare nefiind justificate în modul stabilit, inclusiv la angajarea serviciilor muzicale în cadrul desfășurării măsurilor culturale, în lipsa devizelor de cheltuieli și a documentelor ce justifică desfășurarea acestora; la decontarea carburanților, în lipsa foilor de parcurs, sau acestea fiind întocmite necorespunzător etc.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării raportului.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY