Actualizat: Luni, 29 Aprilie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Examinarea auditului Proiectul de îmbunătăţire a calităţii învăţământului în mediul rural

  • 25.01.2013
  • 926

Curtea de Conturi, fiind motivată de interesul societăţii faţă de realizarea obiectivelor proiectelor investiţionale în sectorul educațional, a realizat auditul Proiectului „Educația de calitate în mediul rural din Republica Moldova" la Ministerul Educației pe perioada 2006-2012. Raportul de audit a fost examinat pe 25 ianuarie 2013 în cadrul şedinţei plenare a CCRM.

La ședință au fost prezenţi Maia Sandu, ministrul Educaţiei, director general al Proiectului, Tatiana Potîng, vice-ministrul Educaţiei, Svetlana Borţoi, şef al Direcţiei finanţe în învăţământ, cultură şi ştiinţă al Ministerului Finanţelor, Inga Afanasieva, consilierul ministrului Educaţiei, director executiv al Proiectului, alţi funcţionari şi şefi de Direcţii generale finanţe, de Direcţii de învăţământ, tineret şi sport dintr-un şir de raioane ale republicii.

Informaţie generală

Pentru implementarea Proiectului „Educația de calitate în mediul rural din Republica Moldova", Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare/Banca Mondială, conform Acordului de Finanţare din 05.04.2006, a acordat Guvernului Republicii Moldova un credit/grant în sumă de 7,2 mil. Drepturi Speciale de Tragere, echivalent cu suma de circa 10,01 mil. dolari SUA. Obiectivul de bază al Proiectului consta în sporirea accesului la învățământul de calitate pentru copiii din familiile sărace din mediul rural; îmbunătățirea eficienței utilizării resurselor și fortificarea capacității sistemului de planificare și management al prestării serviciilor educaționale.

Proiectul a fost prevăzut pentru implementare în perioada 7 august 2006 - 31 mai 2010, dar ulterior s-a extins până în luna mai 2012. Mijloacele provenite din credit/grant au fost direcţionate Ministerului Educației, care este responsabil de implementarea Proiectului, precum şi de sporirea calității învățământului și modificarea sistemului de finanțare a școlilor.

Potrivit Manualului operațional al Proiectului, îmbunătățirea calității și a relevanței predării și învățării în școlile rurale, în special pentru clasele superioare ale ciclului secundar (clasele X-XII), urma a fi realizat prin fortificarea celor trei sisteme pedagogice de bază: curriculum (îmbunătăţirea şi modernizarea curriculumului, acordarea de noi manuale şi materiale educaţionale), predarea (dezvoltarea profesională a cadrelor didactice în contextul şi structura noului curriculum) şi evaluarea (evaluare obiectivă, profesională şi eficientă, monitorizarea şi evaluarea elevilor).

Conform Acordului de finanţare, obiectivul de bază al Proiectului a fost de a acorda școlilor și comunităților rurale sărace resurse adăugătoare pentru îmbunătățirea calității și a accesului la servicii educaționale de calitate. În cadrul Proiectului, instituţiilor de învățământ din raioanele republicii le-au fost acordate Granturi de Echitate (materiale didactice la disciplinele: arte și tehnologii, educație fizică, limbă și comunicare, limbi străine, fizică, chimie, biologie, geografie și istorie) şi Granturi de Calitate pentru licee (echipamente de laborator, echipamente IT, manuale, precum și materiale didactice la disciplinele chimie, biologie și fizică) în sumă de 2083,1 mii dolari SUA şi, respectiv, de 1091,9 mii dolari SUA. De Granturi de Echitate, în anul 2007, au beneficiat 1190 de instituții eligibile din raioane, iar de Granturi de Calitate, în perioada anilor 2006-2008, au beneficiat, în bază de concurs, 304 licee.

Iregularităţi şi încălcări

Constatările din Raportul de audit denotă că, au fost întreprinse unele măsuri pentru creșterea eficienței alocării și utilizării resurselor publice în sistemul educațional prin  finanțarea pe bază de formulă, cu optimizarea rețelei prin utilizarea eficientă a banilor publici. Totodată, aceste măsuri n-au fost suficiente pentru asigurarea unui învățământ de calitate în mediul rural.

Controlul intern insuficient şi monitorizarea irelevantă au constrâns eventualul impact pozitiv asupra realizării obiectivelor proiectelor în sectorul educațional, generând iregularităţi şi lacune, identificate de audit.

Lipsa, la momentul implementării Proiectului, a unui program explicit în vederea îmbunătățirii calității și relevanței educației, precum şi existenţa unor carenţe în curriculumul modernizat diminuează esenţial impactul asupra creşterii calităţii învățământului. De asemenea, auditul a constatat că, rezultatele evaluării cunoştinţelor elevilor sunt în descreştere, una dintre cauze fiind şi calitatea joasă a procesului educaţional.

Direcţiile generale de învăţământ, tineret şi sport din raioane și Comitetele raionale de evaluare şi aprobare a granturilor  nu au avut o atitudine responsabilă față de sarcinile înaintate, n-au asigurat utilizarea eficientă a tuturor echipamentelor de laborator și a materialelor didactice, primite de şcoli şi licee pentru îmbunătățirea calităţii învățământului. Ministerul Educaţiei şi autoritățile administraţiei publice locale n-au asigurat înregistrarea conformă în evidenţa contabilă a beneficiarilor a acestor echipamente și materiale didactice. Urmare verificării selective a corectitudinii reflectării valorii granturilor primite în evidența contabilă a Autorităţilor administraţiei publice locale (AAPL) din raioanele Căușeni, Rîșcani, Hîncești, Ștefan Vodă, Cimișlia, Glodeni, Sîngerei, auditul a constatat că nu au fost înregistrate sau raportate în modul corespunzător bunurile materiale în valoare de 1021,5 mii lei.

Cheltuielile suportate pentru revizuirea, aprobarea şi implementarea curriculumului şcolar şi instruirea cadrelor didactice în sumă totală de 689,5 mii dolari SUA nu asigură un impact pe termen lung asupra creşterii calităţii învățământului, având un efect temporar, pe termen scurt şi mediu. Această situaţie este determinată de faptul că după elaborarea şi aprobarea Standardelor ocupaţionale va fi necesară corelarea/coordonarea cu acestea a Standardelor educaţionale, şi respectiv, revizuirea curriculumului școlar.

Factorii determinanţi care au creat impedimente pentru atingerea obiectivelor Proiectului şi gestionarea ineficientă a creditului/grantului acordat, sunt: 

  • nu au fost stabilite responsabilităţi distincte de coordonare, executare şi monitorizare în procesul de implementare a Proiectului;
  • nu a fost realizată o coordonare şi monitorizare suficientă a activităţilor din cadrul Proiectului de către Ministerul Educaţiei;
  • nu a fost asigurată pe deplin răspunderea managerială la utilizarea eficientă a fondurilor publice de către beneficiarii de granturi în cadrul proiectelor;
  • lipsa, la momentul implementării Proiectului, a unui program explicit în vederea îmbunătățirii calității și relevanței educației, precum şi existenţa unor carenţe în curriculumul modernizat au determinat folosirea mijloacelor financiare a proiectului în sumă de 0,7 mil. dolari SUA în lipsa unui impact pe termen lung asupra creşterii calităţii învățământului;
  • Ministerul Educaţiei, Direcţiile generale învățământ, tineret şi sport din raioane n-au asigurat utilizarea eficientă a tuturor echipamentelor de laborator și a materialelor didactice, primite de şcoli şi licee pentru îmbunătățirea calităţii învățământului;
  • AAPL n-au asigurat înregistrarea în evidenţa contabilă a valorii granturilor primite în sumă de 1,0 mil. lei, constatate de audit în urma verificărilor selective în raioanele Căușeni, Rîșcani, Hîncești, Ștefan Vodă, Cimișlia, Glodeni şi Sîngerei;
  • formula de finanțare elaborată, acceptată și implementată deja și la nivel național practic nu diferă de formula de finanțare existentă anterior, fiind suportate cheltuieli ineficiente în sumă totală de 0,4 mil. dolari SUA;
  • procesul de optimizare a școlilor nu a dus la sporirea finanțării procesului de învățământ, ci doar la diminuarea cheltuielilor pentru întreținerea edificiilor de învățământ și salarizarea cadrelor didactice. Procesul de optimizare are loc în mod forțat, ca urmare a lipsei resurselor pentru întreținerea unor instituiții de învățământ, deși urma a fi efectuat anticipat, cu  folosirea resurselor economisite la finanțarea cheltuielilor necesare pentru procesul de învățământ (materiale didactice, echipamente de laborator, softuri educaționale etc.);
  • conlucrarea ineficientă între autorităţile administraţiei publice centrale (responsabile de elaborarea politicilor şi implementarea acestora) şi autorităţile administraţiei publice locale (care implementează formula de finanțare a instituţiilor de învățământ);
  • nu a fost asigurată participarea largă a operatorilor economici, inclusiv autohtoni, la procedurile de achiziție a bunurilor, fapt care a determinat achitarea unor adaosuri comerciale exagerate la procurarea autobuzelor în sumă de circa 1,4 mil. dolari SUA;
  • analizând procedura de desemnare a ofertelor câștigătoare, misiunea de audit a constatat că ME nu a comparat prețurile propuse la licitație cu prețul producătorului, fapt ce a condiționat achitarea unor adaosuri comerciale exagerate.
  • Ministerul Educației nu a asigurat utilizarea autobuzelor școlare doar pentru transportarea elevilor la școală și de la școală, neîntocmind în acest sens contracte cu AAPL, care ar prevedea aceste clauze, fapt ce a permis utilizarea autobuzelor pentru deservirea intereselor AAPL,  părinților elevilor etc.
  • Ministerul Educației nu a monitorizat activitatea consultantului financiar și nu a asigurat ținerea evidenței contabile în conformitate cu legislația Republicii Moldova și Standardele Naționale de Contabilitate, în special a intrărilor şi ieşirilor bunurilor materiale şi decontărilor cu persoanele fizice, astfel au fost generate denaturări în rapoartele financiare ale Proiectului.
  • Ministerul Educației nu a asigurat implementarea recomandărilor auditurilor situațiilor financiare ale Proiectului, efectuate de către auditori independenți, deși în acest scop au fost alocate 59,3 mii dolari SUA.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY