Actualizat: Vineri, 17 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr. 34 din 29 iunie 2023 cu privire la Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2022

Nr. 34 din 29.06.2023
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Recomandarea: 2.4.1. Ministerului Afacerilor Interne, pentru examinarea rezultatelor auditului public extern și implementarea următoarelor recomandări: să asigure evaluarea și înregistrarea regulamentară în evidența contabilă a clădirilor și terenurilor din gestiunea instituțiilor subordonate ministerului.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. DADL a MAI.
1. A fost asigurată delimitarea şi evaluarea terenului din str. M, Sadoveanu 40/A. mun. Chisinău îfosta str. Studenţilor, 14) şi înregistrat la Organul cadastral teritorial.
2. A fost asigurată evaluarea terenului din str. Doina 57. mun. Chisinău. Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră. La data de 05.06.2023 a fost încheiat contractul nr. 108 privind achiziţionarea Serviciilor de evaluare a ! bunurilor imobile.
Urmare, Demersului din data de 07.08.2023 parvenit de la operatorul economic ..Divers Imobil" S.R.L, prin care a solicitat rezilierea contractului anterior prenotat din motive
necunoscute şi conform Procesului - Verbal nr. 264 din 08.08.2023 al şedinţei Grupului de lucru pentru achiziţii al IGPF, a fost luată decizia de reziliere a contractului. Ulterior, conform Procesului - Verbal nr. 284 din 27.09.2023 al şedinţei Grupului de lucru pentru achiziţii al IGPF, a fost luată decizia privind identificarea a 3 oferte de preţ, cu prezentarea acestora Grupului de lucru, pentru examinare şi luarea deciziei de atribuire a contractului de achiziţie. La data de 28.11.2023 a fost încheiat contractul nr. 150 privind achiziţionarea Serviciilor de evaluare a bunurilor imobile, în cadrul căruia vor fi evaluate 23 terenuri şi 40 construcţii. Inspectoratul General al Poliţiei a întocmit lista bunurilor imobile care necesită a ti evaluate fiind încheiat contractul nr. 1 10-SR privind achiziţia serviciilor de evaluare a bunurilor pentru 8 subdiviziuni. Rapoartele de evaluare au fost recepţionate şi prezentate spre înregistrare în evidenţa contabilă.
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU). Toate bunurile imobile (terenuri şi construcţii) din gestiunea economică a IGSU şi organelor teritoriale ale Inspectoratului sunt evaluate şi contabilizate.
înregistrarea la Organele cadastrale a bunurilor imobile (construcţii) va fi efectuată după aprobarea proiectului hotărârii de Guvern pentru modificarea anexei nr. 18 la Hotărârea Guvernului nr. 351/2005 cu privire la aprobarea listelor bunurilor imobile proprietate publică a statului şi la transmiterea unor bunuri imobile. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.2. să asigure delimitarea și înregistrarea la organele cadastrale a drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile din gestiune.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră. Pe parcursul lunilor ianuarie - noiembrie 2023 au fost înregistrate 5 terenuri cu suprafaţa totală de 9,31 ha.
Totodată, în cadrul Proiectului/ procedurilor de înregistrare şi evaluare funciară privind delimitarea masivă a terenurilor proprietate publică au fost delimitate terenuri gestionate de IGPF cu suprafaţa totală de 47.02 ha, înregistrarea acestor terenuri se va efectua după finalizarea delimitării masive şi recepţionarea dosarelor cadastrale.
Inspectoratul General al Poliţiei a avizat şi coordonat Planurile cu referire la delimitarea terenurilor proprietate publică a statului din gestiunea subdiviziunilor teritoriale IP Bălţi (13.07.2023), IP Ocniţa (24.05.2023) şi IP Făleşti (15.06.2023) , care sunt în proces de realizare.
Inspectoratul General de Carabinieri. în perioada 2021-2022 IGC a fost vizat în rapoartele Curţii de Conturi sub aspectul de înregistrare cadastrală a bunurilor imobile din or. Cricova. imposibilă în condiţiile în care nu a fost realizată delimitarea terenului între APL şi APP (conform HG nr. 80/2019 procedura urma să fie realizată în trimestrul IV 2022, responsabil ASP, nefiind realizată). Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. În anul 2023:
- au fost finalizate lucrările de delimitare în mod selectiv a 5 bunuri imobi le-teren uri (nr. cadastral 6701206.051, 9603210.385, 3810102.243, 3810102.747 şi 9233407.107) care urmează a fi incluse în HG nr. 161/2019, cu ulterioara înregistrare în RBI.
- au fost înregistrate în RBI dreptul de proprietate şi gestiune economică asupra 5 terenuri, şi urmează a fi depuse cererile a încă 2. Totodată, a fost finalizată delimitarea selective a 7 bunuri care urmează a 11 incluse în HG nr. 161/2019.
Agenţia Rezerve Materiale. Construcţia cu suprafaţa de 10.6 m2, a fost înregistrată în registrul bunurilor imobile cu nr.0100302.313.13. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.3. să asigure contabilizarea costului rețelelor de radiocomunicații în standard TETRA la grupa de conturi 313 „Instalații de transmisie”.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. Intru examinarea divergenţelor privind contabilizarea costului reţelelor de radiocomunicaţii în standard TETRA la grupa de conturi 313 „Instalaţii de transmisie”, la data de 18.09.2023 a fost organizată de către Direcţia economie şi finanţe a MAI şedinţa de lucru pe marginea recomandării CCRM cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor, Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Tehnologii Informaţionale. Este de reliefat că reprezentanţii Curţii de ( Conturi nu au dat curs invitaţiei de a participa la şedinţa menţionată.
În contextul celor discutate, s-a constatat că Recomandarea Curţii de Conturi privind asigurarea
contabilizării costului reţelelor de radiocomunicaţii TETRA la grupa de conturi 313 „Instalaţii de transmisie" nu poate fi realizată.
Procesul verbal al şedinţei se anexează.
Concomitent. MAI asigură o abordare unică pentru toate autorităţile din subordine în partea ce ţine de contabilizarea instalaţiilor de transmisie. Totodată, se întreprind măsuri de conlucrare cu dezvoltatorii sistemelor de evidenţă contabilă de creare a unor opţiuni de vizualizare a tuturor bunurilor aferente unui sistem. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.4. să asigure contabilizarea cheltuielilor bazinului de înot al Clubului sportiv central „Dinamo”, prin reflectarea la contul 312 „Construcții speciale” a sumei de 12,3 mil. lei și restabilirea creanței în sumă de 1,3 mil. lei.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. Cheltuielilor aferente bazinului de înot au fost reflectate la contul 312 „Construcţii speciale" a sumei de
12 365 827,82 lei inclusiv (SC SPORT PLAY SISTEMS SRL - 3818435,18 lei, staţia de tratare/ filtrare a bazinului mic, de la MAI 8004745.12 lei sistem de filtrare/ tratare bazinul mare şi proiect de execuţie, raport de expertiză tehnică - 542646,82 lei prin înscrierea contabilă).
Totodată, au fost întreprinse următoarele măsurilor de restabilire a creanţei în sumă de 1,3 mii. lei.
CSC Dinamo a remis un demers în adresa agentului economic în vederea justificării diferenţei dintre suma contractuală şi costul bunurilor importate.
SRL „SPORT PLAY SISTEMS" a comunicat că diferenţa o reprezintă -„Contravaloarea manoperei de punere în operă. materialul mărunt,
cheltuielile indirecte cât şi cota de profit”.
Concomitent CSC Dinamo a sesizat pe acest fapt şi organul de urmărire penală, care nu a stabilit încălcări de ordin disciplinar, contravenţional sau penal.
Concomitent este de reliefat că, dat fiind faptul că contractul datează din anul 2018 şi reieşind din prevederile art.391 din Codul civil al RM, MAI nu mai poate întreprinde alte măsuri de restabilire/recuperare a creanţei. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.5. să efectueze inventarierea anuală, cu stabilirea și evaluarea reală a elementelor bilanțiere, în vederea întocmirii situațiilor financiare reale și fidele.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023.
Ministerul Afacerilor Interne
comunică că a fost aprobat Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 478/2023 privind instituirea Comisiilor de inventariere şi a procedurilor de inventariere din cadrul aparatului central şi SPIA al MAI, elaborat în baza Ordinului
Ministerului Finanţelor nr. 60/2012 cu privire la aprobarea Regulamentului privind inventarierea. Inventarierea s-a desfăşurat pe parcursul trimestrului IV al anului 2023, având ca finalitate întocmirea proceselor-verbale. Autorităţile administrative şi instituţiile din subordine au efectuat inventarierea elementelor de activ şi pasiv aflate la balanţa acestora cu informarea comisiei centrale de inventariere despre rezultatele acestora.
Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.6. să asigure respectarea disciplinei financiare, prin neasumarea de angajamente peste limita alocațiilor bugetare anuale aprobate, precum și prin neefectuarea plăților anticipate (în avans).

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. Sumele achitate în avans, formate la 31.12.2022 pentru servicii şi bunuri, au fost stinse pe parcursul I trimestru 2023. La fel, alte angajamente în afară de limita alocaţiilor prevăzute nu s-au admis. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.7. să asigure completarea rezervei de stat și de mobilizare conform cerințelor Nomenclatorului bunurilor materiale, menite să asigure protecția populației în cazul unor eventuale situații excepționale, determinate de evenimente de forță majoră.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. De la începutul anului au fost împrospătate 15 bunuri materiale în sumă de 81,3 mln. lei.
De la începutul anului au fost demarate 52 de proceduri de achiziţie în vederea completării rezervelor de stat şi contractaţi 42 agenţi economici pentru procurarea bunurilor în rezerva de stat şi de mobilizare în sumă de 349.0 mln lei.
Totodată au fost evaluate 7 proceduri de achiziţie şi urmează a tî atribuite contracte în sumă de 95,9 mln.lei. Nivelul de completare a rezervelor de stat conform nomenclatorului constituie de la 3% pînă la 100 % .
Pe parcursul anului 2023 au fost înaintate 4 solicitări de alocare suplimentară a mijloacelor financiare în vederea completării rezervelor de stat şi de mobilizare în urma eliberării bunurilor cu titlu de deblocare conform Deciziilor CSE şi Hotărârilor Guvernului. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.8. să întreprindă măsuri privind aprobarea statelor de personal și a schemelor de încadrare în conformitate cu prevederile cadrului normativ, inclusiv pentru instituțiile din subordine.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. Intru asigurarea respectării i cadrului normativ referitor la 1 aprobarea/avizarea menţionăm că pe parcursul anului 2023, până la data de raport, au fost aprobate/avizate statele de personal ale:
1. Aparatului central al MAI. înregistrat:
nr. 22-104-329 din13.01.2023;
nr. 22-104-2919 din 20.03.2023;
2. Inspectoratului General pentru Migraţie nr. 22-104-2530 din 09.03.2023;
3. Inspectoratului naţional de investigaţii al IGP nr. 22-104-7138 din 06.07.2023;
4. Inspectoratului General al
Poliţiei şi subdiviziunilor specializate tară personalitate juridică nr.22-104-7346 din 11.07.2023;
5. Inspectoratului de Management Operaţional înregistrat cu nr. 230 din 26.10.2023, expediat prin nr. 22-1-4-11475 din 31.10.2023.
La 06 septembrie 2023, prin demersul cu nr.42/12176. a fost solicitată informaţia de la Academia „Ştefan cel Mare” a MAI privind etapa de elaborare a Statului de personal. Prin nr. A/19-1705 din 11.09.2023 şi nr. A/19-1707 din 12.09.2023 Academia „Ştefan cel Mare” a comunicat că la elaborarea statului de personal cu ulterioara avizare la Cancelaria de Stat se va proceda imediat după aprobarea Hotărârii de Guvern cu privire la reorganizarea prin fuziune (absorbţie) a unor instituţii de învăţământ şi a unităţilor structurale de formare profesională din cadrul MAI Proiectul fiind elaborat în temeiul acţiunii 1.1.4. din Planul de acţiuni privind implementarea Programului de consolidare a încrederii şi siguranţei societăţii prin formare profesională, integritate şi digitalizare a sistemului afacerilor interne pentru anii 2022 - 2025, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 947/2022.
Cu referinţă la IMSPD Serviciul medical al MAI” menţionăm că urmare a publicării Hotărârii Guvernului nr.613 din 21.08.2023 Serviciului medical i-a fost atribuit, conform prevederilor Legii nr. 98/2012, statutul de Instituţie publică, pusă în aplicare prin Ordinul MAI nr. 551 prin care a fost aprobat statul de organizare. Actualmente fiind aplicate procedurile de personal sub formă de preavizare. elaborare a fişelor de post şi desemnare, conform noilor state de organizare.
Cu referinţă la Clubul sportiv central „Dinamo” menţionăm finalizarea elaborării proiectului Hotărârii Guvernului „Cu privire la organizarea şi funcţionarea Centrului sportiv şi dezvoltare profesională „Dinamo” al MAI, care prin nr. 42/4801 din 23.10.2023 a fost remis pre examinare Cancelariei de Stat şi Ministerului Finanţelor.
Prin răspunsul Cancelariei de Stat nr. 29-69 -12065 din 16.11.2023 solicită dezvoltarea analizei de impact prin reflectarea numărului de personal pe subdiviziuni, statului juridic al acestuia şi opinia Ministerului Finanţelor. Prin avizul nr. 07/4-04/50! din 12.12.2023, Ministerul Finanţelor solicită revizuirea categoriilor
posturilor întru excluderea impactului financiar, care la moment sunt în proces de lucru. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.9. să asigure acordarea concediilor anuale angajaților în conformitate cu prevederile legale și să intreprindă măsuri în vederea utilizării de către angajați a restanțelor la concediul anual.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. În cadrul aparatului central MAI, autorităţile administrative şi instituţiile din subordinea MAI anual este aprobată programarea concediilor anuale, precum şi programarea restanţelor la concedii nefolosite pentru anii precedenţi. Totodată, din cauza fluxului majorat de personal şi creşterii în continuu a numărului funcţiilor vacante, precum şi reieşind din specificul activităţii, asigurarea ordinii publice pe întreg teritoriul RM, în instituţiile din subordinea MAI este instituit regim intensiv de activitate, care duce la imposibilitatea realizării dreptului la concediu de odihnă anual, inclusiv şi la lichidarea restanţelor.
Totodată. întru asigurarea acordării concediilor anuale DMPRU a MAI prin demersul nr. 44/10-15345 din 21.12.2022 a atenţionat asupra respectării art. 116 al Codului Muncii privind programarea concediilor de odihnă anuale, solicitând prezentarea graficului concediilor planificate pentru anul 2023 ai angajaţilor în raport cu care Ministrul Afacerilor Interne are calitatea de angajator.
În urma revizuirii restanţelor la concediile neutilizate, Ministerul Afacerilor Interne prin nr. 22-78-8849 din 21.08.2023 a prezentat Cancelariei de Stat informaţia sistematizată privind numărul total la zi al zilelor de concediu anual de odihnă nefolosite pentru tot MAI (10 656 angajaţi având 779 421 zile de concediu de odihnă restanţă, dintre care de către 87 angajaţii Aparatului central cu 6281 zile restanţe).
Conform informaţiei trimestriale, către data de 01.10.2023 numărul total la zi al zilelor de concediu anual de odihnă nefolosite pentru tot MAI constituie 737 665 zile de concediu de odihnă restanţă pentru 10 442 angajaţi, inclusiv şi restanţele a 87 angajaţii ai Aparatului central în sumă de 6075 zile).
Astfel, timp de 2 luni numărul total al zilelor restanţe la concediu pe tot sistemul MAI s-a diminuat cu 41756 zile restanţe sau cu 5,3%. în cadrul aparatului central numărul zilelor restanţe s-a diminuat cu 206 zile restanţe sau cu 3,2%.
Notă: Datele prezentate nu conţin zilele concediului angajaţilor pentru anul 2023, astfel zilele restanţe ale concediilor pentru anii precedenţi, inclusiv restanţele pentru anul 2023 vor fi disponibile în a doua decadă a lunii ianuarie a anului 2024. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.10. să asigure respectarea regulilor de descriere a bunurilor și de evaluare reală a prețurilor medii de piață, necesare pentru stabilirea unor criterii clare de calificare în documentația de atribuire la inițierea licitațiilor publice, menite să asigure regularitatea procedurilor de achiziție, concurența ofertelor și utilizarea eficientă a fondurilor publice.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. Angajaţii subdiviziunilor de profil participă la seminarele organizate de către Agenţia Achiziţii Publice, studiază actele normative aferente procesului de achiziţii publice.
La iniţierea procedurilor de achiziţii blice, este asigurată studierea preţurilor de piaţă a bunurilor şi serviciilor. 3. Procedurile de achiziţii publice sunt iniţiate şi desfăşurate cu respectarea cadrului normativ de reglementare a domeniului achiziţiilor publice şi anume: 1. Legea 131/2015 - privind achiziţiile publice; 2. H.G 870/2022 - pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţiile publice de valoare mica; 3. H .G. nr 10/2021 - pentru aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea grupului de lucru în domeniul achiziţiilor publice; 4. Ordin MF nr. 69/2021 - cu privire la aprobarea Documentaţiei standard pentru realizarea achiziţiilor publice de lucrări 5. Ordin MF nr. 115 /2021 - cu privire la aprobarea Documentaţiei standard pentru realizarea achiziţiilor publice de bunuri şi servicii; 6. H.G. 987/2018 - pentru aprobarea Regulamentului privind achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri; 7. H.G. 599/2020 - pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţiile publice folosind procedura de negociere 8. H.G. 1419/2016 - pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de planificare a contractelor de achiziţii publice Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.11. să asigure transparența tuturor procedurilor de achiziții publice de către autoritățile contractante din cadrul sistemului, cu obligativitatea desfășurării achizițiilor publice prin intermediul Sistemului informațional automatizat MTender.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. În cadrul aparatului central, autorităţilor administrative şi subdiviziunile din subordinea MAI achiziţiile publice unt iniţiate conform planului aprobat de efectuare a achiziţiilor publice, publicat pe pagina oficială web oficială a MAI.
Totodată, procedurile de achiziţii publice a căror valoare estimată, tară taxa pe valoarea adăugată, este egală cu sau mai mare decât pragurile stabilite în art. 2 al Legii nr. 131/2015 sunt iniţiate şi desfăşurate prin intermediul SIA RSAP. iar începând cu 1 iulie 2023 procedurile de achiziţii publice de valoare mică a căror valoare depăşeşte suma de 1 50 mii lei, fără TVA, pentru bunuri şi servicii, la fel, sunt iniţiate obligatoriu prin intermediul SIA RSAP. De menţionat că. în cazul în care ca urmare a examinării propunerilor de piaţă nu sunt identificate oferte ce ar satisface necesităţile autorităţii contractante, grupul de lucru optează pentru desfăşurarea procedurii de achiziţie publică de valoare mică, indiferent de valoare estimativă a acesteia, cu publicare prin intermediul SIA RSAP. Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.4.12. să întreprindă măsuri privind diminuarea stocurilor de materiale circulante, în vederea neadmiterii imobilizării mijloacelor financiare bugetare din circuitul economic.

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAI nr.44/15-5904 din 29.12.2023. În cadrul aparatului central, autorităţilor administrative şi instituţiile din subordinea MAI sunt create şi aprobate comisiile de casare, funcţionale. Astfel, în baza documentele confirmative privind starea mijloacelor fixe, comisia aprobă casarea acestora şi ulterior sunt scoase din evidenţa contabilă a instituţiei. Periodicitatea convocării comisiei este stabilită la necesitate.
Concomitent, în cadrul inventarierii anuale generale mijloacele fixe, eventual urmează a fi identificate şi alte mijloace fixe moral şi fizic învechite şi neutilizate în activitate şi înaintarea ulterioară a propunerilor de rigoare. Termenul de finisare a inventarierilor este finele anului 2023 (30.12.2023). Raspuns MAI HCC 34 2023 din 29.12.2023.pdf

Recomandarea: 2.5.1. Ministerului Finanțelor, pentru informare și examinare prin prisma competențelor în domeniul finanțelor publice, și se recomandă: neadmiterea finanțării investițiilor capitale și a reparațiilor capitale în lipsa proiectelor și devizelor generale de cheltuieli fundamentate și expertizate în modul stabilit, dar și în lipsa planificării și alocării regulamentare a mijloacelor financiare la capitolul investiții capitale și reparații capitale.

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scris.MF nr.05-10/16/166 din 31.01.2024: Conform pct.21 din Regulamentul cu privire la proiectele de investiții capitale publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.684/2022, autoritatea bugetară care inițiază proiectul este responsabilă de pregătirea documentației (inclusiv studiul de fezabilitate), elaborarea și prezentarea propunerilor de proiecte noi de investiții capitale publice.
Potrivit art.40, alin. (1) din Legea finanțelor publice şi responsabilității bugetar-fiscale nr.181/2014, cheltuielile pentru investițiile capitale finanțate de la buget se planifică, se execută şi se raportează ca parte integrantă a bugetului respectiv, cu respectarea procedurilor bugetare stabilite de prezenta lege.
Astfel, volumul cheltuielilor pentru investiții capitale aprobat în bugetul de stat se repartizează pe beneficiari și proiecte conform Anexei nr.6 la legile bugetare anuale. Prin urmare, alocarea mijloacelor din bugetul de stat pentru cheltuieli de investiții capitale se efectuează strict conform prevederilor Anexei nr.6.
În partea ce ține de finanțarea lucrărilor de reparații capitale, Ministerul Finanțelor, în virtutea atribuțiilor funcționale, examinează și alocă mijloace financiare instituțiilor bugetare în cadrul procesului de elaborare/modificare a legii bugetare anuale, în baza solicitărilor prezentate care sunt însoțite de costuri argumentate prin calcule.
Ministerul Finanțelor a asigurat tot cadrul normativ-metodologic necesar pentru gestionarea sigură și transparentă a resurselor instituțiilor bugetare.
Instituția bugetară trebuie să asigure gestionarea alocațiilor bugetare și administrarea patrimoniului public în conformitate cu principiile bunei guvernări, în special precum este prevăzut în art.25 lit. d) din Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr. 181/2014, de a-şi asuma angajamente bugetare şi a efectua cheltuieli în scopurile şi în limitele alocaţiilor bugetare. 91-24_MF.pdf

Recomandarea: 2.5.2. plafonarea adaosurilor comerciale la bunurile, lucrările și serviciile achiziționate de autoritățile contractante cu achitare din bugetul public național.

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 28.01.2024
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/80/1494 din 13.10.2023. Conform art. 7 din Legea nr. 131/2015 privind achiziţiile publice unul dintre principii este asigurarea concurenţei şi combaterea practicilor anticoncurenţiale în domeniul achiziţiilor publice, astfel, plafonarea adausurilor comerciale poate avea un impact negativ asupra concurenţei. Totodată, se menţionează că, conform Legii nr. 231/2010 cu privire la comerţiul interior, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării este organul central de specialitate al administraţiei publice responsabil de elaborarea politicii de stat în domeniul comerţului şi de reglementare a acestui domeniu. Legea menţionată are la bază principiul echitabilităţii (proporţionalitatea) dintre interesele societăţii şi ale comercianţilor, precum şi în raporturile dintre stat şi întreprinzător. Astfel, art. 20 alin. (6) a legii menţionate supra, stabileşte că Guvernul este în drept să limiteze rentabilitatea la producere şi/sau a adaosului comercial numai la produsele/serviciile social importante de primă necesitate, a căror listă reflectă coşul alimentar al minimului de existenţă, în rest, produsele şi serviciile se comercializează pe teritoriul Republicii Moldova la preţuri libere de vânzare.
Completare 12.02.2024
Scris.MF nr.05-10/16/166 din 31.01.2024: Ministerului Finanțelor a examinat, prin prisma competențelor, recomandarea Curții de Conturi și comunică următoarele.
Conform art. 7 din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice inul dintre principii este asigurarea concurenței și combaterea practicilor anticoncurențiale în domeniul achizițiilor publice, astfel, plafonarea adausurilor comerciale poate avea un impact negativ asupra concurenței. Totodată, se menționează că, conform Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării este organul central de specialitate al administrației publice responsabil de elaborarea politicii de stat în domeniul comerțului și de reglementare a acestui domeniu. Legea menționată are la bază principiul achitabilității (proporționalitatea) dintre interesele societății și ale comercianților, precum și în raporturile dintre stat și întreprinzător. Astfel, art. 20 alin. (6) a legii menționate supra, stabilește că Guvernul este în drept să limiteze rentabilitatea la producere și/sau a adaosului comercial numai la produsele/serviciile social importante de primă necesitate, a căror listă reflectă coșul alimentar al minimului de existență, în rest, produsele și serviciile se comercializează pe teritoriul Republicii Moldova la prețuri libere de vânzare.
Reieșind din cele expuse supra, se menționează că, plafonarea adaosurilor comerciale, indiferent de beneficiarul achiziționării bunurilor, lucrărilor și serviciilor, nu ține de competențele Ministerului Finanțelor și domeniul achizițiilor publice, iar implementarea recomandării poate avea loc numai după modificarea Legii nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior. Raspuns MF 13.10.2023 HCC 34 2023.pdf 91-24_MF.pdf

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY