Recomandarea: 2.5. pentru luare de atitudine și asigurarea implementării recomandărilor cuprinse în Raportul de audit
Autoritatea:FONDUL DE INVESTIŢII SOCIALE DIN MOLDOVA
Termen implementare: 01.04.2022
Data
implementării: 18.02.2022
Răspunsul autorității:
Scris. MEC nr.08-09/796 din 18.02.2022: S-a luat act de rezultatele misiunii de audit efectuate de către Curtea de Conturi.
RO_8714_139-22_MEC.pdf
Recomandarea: 2.4. pentru luare de atitudine și asigurarea implementării recomandărilor cuprinse în Raportul de audit
Autoritatea:Ministerul Educației și Cercetării
Termen implementare: 01.04.2022
Data
implementării: 18.02.2022
Răspunsul autorității:
Scris. MEC nr.08-09/796 din 18.02.2022: S-a luat act de rezultatele misiunii de audit efectuate de către Curtea de Conturi.
RO_8714_139-22_MEC.pdf
Recomandarea: 9.1 să asigure o planificare corectă și justificată a cheltuielilor aferente Proiectului „Reforma învățământului în Moldova” în corespundere cu necesitățile reale, în vederea excluderii discrepanțelor legate de valorificarea resurselor prevăzute
Autoritatea:Ministerul Educației și Cercetării
Termen implementare: 01.04.2022
Data
implementării: 18.02.2022
Răspunsul autorității:
Scris. MEC nr.08-09/796 din 18.02.2022: MEC în permanență monitorizează implementarea eficientă a activităților proiectului. Ajustează bugetul la necesitatea, în baza termenilor noi de implementare a activităților proiectului, aprobați de Banca Mondială, în cazul modificării lor.
RO_8714_139-22_MEC.pdf
Recomandarea: 9.2 să implementeze activitățile de control și de monitorizare în vederea asigurării corectitudinii valorificării resurselor financiare aferente cheltuielilor operaționale la Componenta A.2, gestionată de IP FISM, inclusiv privind stabilirea cuantumului și limitelor remunerării consultanților, în strictă conformitate cu documentele Proiectului
Autoritatea:Ministerul Educației și Cercetării
Termen implementare: 01.04.2022
Data
implementării: 18.02.2022
Răspunsul autorității:
Scris. MEC nr.08-09/796 din 18.02.2022: MEC coordonează implementarea Componentei A2 a proiectului și monitorizează implementarea acestei componente, de care este responsabil FISM. Totodată, ministerul va analiza implementarea activităților acestei componente cu respectarea tuturor cerințelor stipulate în acordul de finanțare.
RO_8714_139-22_MEC.pdf
Recomandarea: 9.3 să definitiveze procesul de ajustare și să completeze Manualul operațional al Proiectului cu prevederi referitor la:
9.3.1 modul de utilizare a mijloacelor financiare provenite din penalitățile calculate și garanția de bună execuție reținută în cazurile de neexecutare a contractului de lucrări civile;
9.3.2 descrierea procedurii de modificare a valorii contractelor privind achiziționarea lucrărilor de renovare în cazul depășirii sumei inițiale a acestora cu peste 15%
Autoritatea:Ministerul Educației și Cercetării
Termen implementare: 01.04.2022
Data
implementării: 18.02.2022
Răspunsul autorității:
Scris. MEC nr.08-09/796 din 18.02.2022: Manualul operațional al Proiectului a fost ajustat cu prevederi ce țin de:
1) mijloacele financiare provenite din penalități și garanții de bună execuție, reținute în cazul neexecutării contractului de lucrări civile pot fi utilizate de FISM pentru cheltuieli operaționale în cadrul implementării componentei A2 (pct.219 al MOP);
2) MOP a fost completat cu un punct nou 199 ce ține de costul lucrărilor de renovare și Anexa 16 a fost completat cu punctul 31 prin care sunt stabilite limitele și responsabilii privind mărimea costului Contractului:
Ordinul MEC nr.1701 din 28.12.2021 ,,Cu privire la aprobarea modificărilor în Manualul Operațional al Proiectului Reforma Învățământului în Moldova".
RO_8714_139-22_MEC.pdf
Recomandarea: 9.4 să examineze cauzele care au determinat achiziționarea lucrărilor de renovare suplimentare în lipsa coordonării și aprobării prealabile a acestora de către Donator (procedură prestabilită de directivele BM), precum și instituirea controalelor de prevenire a acestor tipuri de neconformități
Autoritatea:FONDUL DE INVESTIŢII SOCIALE DIN MOLDOVA
Termen implementare: 01.04.2022
Data
implementării: 18.02.2022
Răspunsul autorității:
Scris. MEC nr.08-09/796 din 18.02.2022: În cadrul ședinței Comitetului Executiv FISM din 19 noiembrie 2021 au fost examinate circumstanțele în care a fost admisă majorarea cu peste 15% a valorii contractului nr.IFB-W-11746_IDA (MERP) ,,Lucrări civile la Gimnaziul ,,Mihai Eminescu" din or.Telenești, devizul 2, fără aprobarea prealabilă a Donatorului.
Sa constatat faptul că majorarea valorii contractului la subproiectul respectiv a fost efectuată prin câteva acorduri adiționale și anume:
1. Acordul adițional nr.1, majorare cu 270368,0,b lei sau 7.63% din valoarea contractului;
2. Acordul adițional nr.3, majorare cu 205813,28 lei sau 5,81% din valoarea contractului;
3. Acordul adițional nr.4, majorare cu 159667,62 lei sau 4,51% din valoarea contractului;
4. Acordul adițional nr.5, majorare cu 84872,69 lei sau 2,40% din valoarea contractului.
Dat fiind faptul că majorarea valorii contractului a fost efectuată etapizat a fost omis faptul că valoarea totală a majorărilor a depășit 15% din valoarea inițială a contractului și prin urmare nu au fost întreprinse acțiuni în vederea obținerii aprobării pealabile de la MEC și Banca Mondială a modificărilor respective.
Totodată, s-a constatat faptul că actele generate în Sistemul Informațional de Management, care se prezintă la ședințele Comitetului Executiv, nu conține informații care să indice procentul total al majorărilor operate la valoarea inițială a contractelor, fapt care face dificilă identificarea faptului dacă majorarea propusă depășește sau nu 15%.
Prin urmare, s-a dispus operarea modificărilor în Sistemul Informațional de Management al FISM astfel încât acesta să emită notificări automate în cazul în care se operează modificări care depășesc cu 15% valoarea inițială a contractului.
Este de menționat faptul că la etapa recepționării finale a lucrărilor au fost acceptate și achitate lucrări de reparație în sumă totașă de 3906,7 mii lei, sau cu 355,5 lei mai puțin, ce constituie o depășire de numai 11% de la valoarea inițială a contractului.
RO_8714_139-22_MEC.pdf
Recomandarea: 9.5 să publice în presa națională informațiile despre rezultatele concursurilor privind angajarea lucrărilor civile, în cazul desfășurării procedurilor de achiziție prin Licitația națională competitivă
Autoritatea:FONDUL DE INVESTIŢII SOCIALE DIN MOLDOVA
Termen implementare: 01.04.2022
Data
implementării: 18.02.2022
Răspunsul autorității:
Scris. MEC nr.08-09/796 din 18.02.2022: Conform prevederilor Ghidului pentru achiziția bunurilor, lucrărilor și serviciilor altele decât de consultanță în cadrul împrumuturilor BIRD și creditelor și granturilor AID de către împrumutații Băncii Mondiale, Ediția ianuarie 2011, Revizuit: iulie 2014, ANEXA nr.1 punctul 7, ,,...Publicarea (informațiilor despre rezultatele concursurilor privind angajarea lucrărilor civile) va avea loc în termen de două săptămâni de la primirea notei fără obiecții a Băncii privind recomandarea de atribuire pentru contracte supuse examinării prealabile a Băncii și în termen de două săptămâni de la decizia de atribuire a Împrumutatului pentru contracte supuse examinării ulterioare a Băncii".
Luînd în considerație faptul că procedurile de achiziție desfășurate prin Licitația națională competitivă au avut loc în anii precedenți, inclusiv în prima jumătate a anului 2021, iar lucrările civile la unele din contracte au fost finalizate iar la altele sunt la o etapă foarte avansată, IP FISM a publicat rezultatele procedurilor desfășurate doar pe pagina oficială WEB a instituției la următorul link: https://fism.gov.md/ro/content/contracts-award-notice-ida-merp-0
RO_8714_139-22_MEC.pdf