Actualizat: Sîmbătă, 18 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr.32 din 29 iunie 2021 cu privire la Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2020

Nr. 32 din 29.06.2021
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Misiunea de audit public extern a fost realizată conform Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anii 2020 și, respectiv, 20211, având drept scop oferirea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2020 nu conțin, în ansamblul lor, denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori, precum și emiterea unei opinii.
Auditul public extern s-a desfășurat în conformitate cu Standardele Internaționale ale Instituțiilor Supreme de Audit aplicate de Curtea de Conturi2.
Examinând Raportul de audit, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
Rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2020, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia cu rezerve, sub toate aspectele semnificative, oferă o imagine corectă și fidelă la situația din 31 decembrie 2020, în conformitate cu cerințele normelor de contabilitate și de raportare financiară în sistemul bugetar din Republica Moldova.

1 Hotărârile Curții de Conturi nr.77 din 27.12.2019 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2020” și nr.62 din 10.12.2020 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2021”.
2 Hotărârea Curții de Conturi nr.2 din 24.01.2020 „Cu privire la Cadrul Declarațiilor Profesionale ale INTOSAI”.
Recomandarea: 2.5.1. să asigure evaluarea și înregistrarea conformă în evidența contabilă a clădirilor și terenurilor din gestiunea instituțiilor subordonate ministerului

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: CSC Dinamo
Toate clădirile și terenurile din gestiunea instituției sunt reflectate în evidența contabilă
Inspectoratul General de Carabinieri
Toate clădirile și terenurile din gestiunea instituției sunt reflectate în evidența contabilă
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Pe parcursul anului 2021 au fost evaluate/reevaluate 53 de construcții și 2 terenuri, care au fost contabilizate în temeiul Ordinului IGSU nr. 127/2021;
Au fost delimitate în mod selectiv 5 bunuri imobile (terenuri) care urmează a fi înregistrate la ASP pe parcursul anului 2022;
Au fost înregistrate la ASP 4 bunuri imobile (terenuri) delimitate selectiv în anii 2019-2020;
Pe parcursul anului 2022 se planifică efectuarea modificărilor ce se impun în anexa nr. 18 a HG nr. 351/2005, fapt ce va permite înregistrarea unor construcții în Registrul bunurilor imobile. Inspectoratul General al Poliției de Frontieră. Bunurile imobile (terenuri și clădiri) din gestiunea IGPF și subdiviziunilor desconcentrate sunt reflectate în evidența contabilă și regulamentar este calculată uzura.
Inspectoratul General al Politiei (IGP)
Întru economisirea mijloacelor financiare bugetare, bunurile imobile și terenurile au fost evaluate de către expertul Centrului tehnico- criminalistic și expertize judiciare al IGP, cu competență în domeniu. Prin scrisoarea nr.34/9 - 232int. din 11 ianuarie 2021, adresată Centrului tehnico- criminalistic și expertize judiciare al IGP, s-a remis lista bunurilor imobile neevaluate din gestiunea IGP (53 de bunuri imobile și terenuri amplasate în mun. Chișinău), pentru a fi evaluate pe parcursul anului 2021, de către expertul cu competență în domeniu, cu ulterioară luare la evidența contabilă a bunurilor imobile și terenurilor reevaluate.

Astfel, au fost prezentate 13 rapoarte de constatare tehnico-științifică efectuate de către Centrul tehnico-criminalistic și expertize judiciare al IGP al MAI, și către Direcția finanțe a IGP urmează a fi luate la evidența contabilă sau reevaluate bunuri imobile și terenuri în valoare totală de 65 578 314,39 lei.
Agenția rezerve Materiale - Ca urmare a înaintării demersului la Agenția Servicii Publice privind evaluarea a clădirilor și terenurilor din gestiunea ARM, evaluarea acestora a fost refuzată pe motivul că bunurile imobile sunt proprietate publică a statului, cu scutire de plata impozitului pe bunuri imobile, valoarea estimativă a acestora lipsește în capitolul supliment al Registrului bunurilor imobile. În vederea implementării recomandărilor Curții de Conturi, urmează a fi evaluate de către întreprinderi de evaluare, ce dispun de evaluatori certificați în domeniu.
Biroul Migrație și Azil
Biroul dispune de 4 imobile amplasate în mun. Chișinău și mun. Bălți, după cum urmează: imobilele din mun. Chișinău, str. Tolstoi nr. 39 si nr.41 trecute la balanța BMA, cu referirile necesare în cadrul organelor cadastrale; imobilul din mun. Chișinău str. Petricani, nr. 88 este transmis la balanța BMA prin Ord. MAI nr. 73 din 06.03.2007, urmează a fi efectuată procedura legală de înregistrare la Oficiul cadastral teritorial de către MAI;
- imobilul din mun. Chișinău, str. Dacia nr. 60/4, urmare intrării în vigoare a modificărilor la
HG nr.48/2020, BMA va efectua procedura de înregistrare a imobilului la Oficiul cadastral teritorial;
imobilul din mun. Bălți, str. Moscovei nr.9. Ținând cont de investițiile efectuate în anul 2017 în scopul reconstrucției clădirii din mun. Bălți, urma a fi inițiate procedurile de evaluare a imobilului reconstruit. Însă, pe motivul neonorării de către prestatorul de servicii SRL „Ozun-Cons” a obligațiilor contractuale, la moment nu poate fi realizată recepția finală a obiectului. La etapa actuală BMA se află în proces de judecată cu SRL „Ozun-Cons” (cu rejudecarea cauzei). Următoarea ședință de judecată a fost stabilită pentru data de 15.02.2022.
Toate bunurile imobile menționate se află la evidența contabilă a BMA.
Serviciul Medical
SM a reevaluat: 7 clădiri (57,7 mil. lei) și 2 terenuri (35,0 mil. lei) în 2021 și înregistrate la ASP și în contabilitate
Academia Ștefan cel Mare Conform prevederilor actelor normative în luna ianuarie au fost luate la evidență 4 edificii ale Academiei din str. Sf Vineri,7. La moment toate bunurile sunt luate la evidență.
Servciul Tehnologii Informaționale Conform datelor, STI dispune de 3 imobilele, care includ clădirea și terenul, situate în mun. Chișinău (str. Vasile Alecsandri 42, Hîncu 3, Șciusev 12), fiind înregistrate in evidența contabilă pe perioada anilor 2013, 2018, iar la Oficiul cadastral al ASP pe perioada anului 2018, în baza documentației de recepționare a patrimoniului (ordin MAI, acte de primire-predare, etc).
Temei juridic servesc pct.25-27 din anexa nr. 18 (Lista bunurilor imobile proprietate a statului aflate în administrarea MAI) la Hotărârea Guvernului nr.351 din 23.03.2005, modificată prin H.G nr.48/29.01.2020.
Concluzii: Recomandările ce țin de evaluare și înregistrarea patrimoniului MAI necesită timp și mijloace financiare pentru a fi implementate.
Astfel termenul stabilit pentru implementare a fost stabilit 2021-2022.

RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.2. să asigure delimitarea și înregistrarea la organele cadastrale a drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile din gestiune

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Secția patrimoniu și dotări a Direcției management instituțional a MAI
În anul 2021 au fost înregistrate la organele cadastrale bunurile imobile de la 3 adrese, totodată pentru anul 2022 sunt planificate pentru înregistrare și evaluare bunurile de la 5 adrese.
CSC Dinamo Toate drepturile patrimoniale asupra bunurilor imobile din gestiune sunt înregistrate la organele cadastrale.
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență
Au fost înregistrate la ASP 4 bunuri imobile (terenuri) delimitate selectiv în anii 2019-2020 și 47 (apartamente) spații locative de serviciu.
Pe parcursul anului 2022 se planifică efectuarea modificărilor ce se impun în anexa nr. 18 a HG nr. 351/2005, fapt ce va permite înregistrarea unor construcții în Registrul bunurilor imobile. Inspectoratul General al Poliției de Frontieră Pe parcursul perioadei de raportare, din totalul de 193 bunuri imobile neînregistrate (clădiri, terenuri) au fost supuse înregistrării la organele cadastrale 85 bunuri imobile, iar 20 sunt în proces de înregistrare. Totodată, pentru anul 2022 au fost planificate în buget surse financiare pentru delimitarea și înregistrarea a 88 bunuri imobile.
Inspectoratul General al Poliției se relatează că în conformitate cu anexa actualizată nr. 18 a HG nr. 351/2005 “Cu privire la aprobarea listelor bunurilor imobile proprietate publică a statului și la transmiterea unor bunuri imobile” IGP a inițiat procedura de înregistrare a bunurilor imobile la oficiile cadastrale teritoriale din gestiunea IGP, astfel pe parcursul anilor 2021-2022 urmează a fi finalizată procedura.
Academia Ștefan cel Mare
Toate bunurile imobile sunt înregistrate la organele cadastrale.
Serviciul Tehnologii Informaționale
Conform recomandărilor, în evidența contabilă s-a perfectat modificări în vederea majorării costului clădirii din str. Vasile Alecsandri 42, la suma de 457958,26 lei. care a fost supusă reparației capitale pe parcursul anilor 2018-2019 (extras din nota contabilă nr.17/07.2020, anexa nr.3). Concomitent, costul clădirii din str. Vasile Alecsandri 42 a fost majorat la suma de 566031,85 lei, valoarea reparației capitale a acoperișului, efectuată în anul 2021.
Procesul verbal privind rezultatele inventarierii anuale a bunurilor materiale ale STI, include prevederi veridice cu indicații referitor la casarea bunurilor uzate neutilizate, moral învechite, ireparabile, într-un cuvânt acestea sunt elaborate și completate corect, laconic conform situației verificate, cu luarea de constatări și decizii în acest sens.
Concluzii: Recomandările ce țin de evaluare și înregistrarea patrimoniului MAI necesită timp și mijloace financiare pentru a fi implementate.
Astfel termenul stabilit pentru implementare a fost stabilit 2021-2022.

RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.3. să întreprindă măsuri în vederea gestionării regulamentare și eficiente a Bazei de odihnă „Jemciujina”, amplasată în or.Coblevo, Ucraina, cu adoptarea deciziilor de rigoare

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Secția patrimoniu și dotări a Direcției management instituțional a MAI
Ministerul Afacerilor Interne a înaintat demersul nr.44/16-4519 din 10.11.2021 de transmitere a Bazei de odihnă din gestiunea MAI în gestiunea Agenției Proprietății Publice (se anexează).
RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.4. să asigure evaluarea și majorarea cotei statului în capitalul social al Întreprinderii de Stat „Servicii Pază”, fondată de către minister, în corespundere cu valoarea reală a activelor aflate în gestiune

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: A fost aprobat Ordinul MAI nr.549 din 30.12.2021 „Сu privire la modificarea Statutului Întreprinderii de Stat „Servicii pază a MAI, aprobat prin ordinul MAI nr. 76/2020. Ordinul se anexează. RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.5. să întreprindă măsuri în vederea casării ori comercializării în modul stabilit a mijloacelor fixe și a materialelor circulante moral învechite sau integral uzate, neutilizate timp îndelungat în procesul operațional al instituțiilor subordonate ministerului

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Inspectoratul General de Carabinieri
În anul 2021 au fost casate mijloace fixe și bunuri materiale (cu excepția celor de consum curent) în valoare de circa 3 000,0 mii lei (dintre care mijloace speciale uzate, deteriorate care nu puteau fi utilizate punând în pericol securitatea angajaților).
Totodată a fost inițiată procedura de casare a unor anexe (clădiri), dar care durează reieșind din necesitatea de obtinere a autorizațiilor. Totodată urmare a procedurii de casare urmează procesul de dezmembrare, demolare, nimicire, care reiesind din costurile mari nu pot fi realizate în termenii așteptați.
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență
Pe parcursul anului 2021 au fost procesate solicitările de casare și au fost aprobate 4 Autorizații de casare a IGSU pentru subdiviziunile teritoriale și 2 Autorizații de casare a MAI pentru Aparatul Central.
Conform Dării de seamă la 01.10.2021 au fost excluse din evidența contabilă bunuri casate în sumă de 5 658 640,65 lei.
Inspectoratul General al Poliției de Frontieră Pe parcursul perioadei de raportare au fost eliberate de către IGPF 47 autorizații de casare a bunurilor materiale raportate la mijloace fixe în valoare totală de 9.287,0 mii lei. În conformitate cu pct.9 al H.G. nr.480/2008 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de determinare și comercializare a activelor neutilizate ale întreprinderilor, a fost aprobată Comisia de licitație pentru comercializarea activelor neutilizate ale IGPF al MAI prin ordinul 259 din 24.05.2021. Conform anunțului publicat în Monitorul Oficial nr.142-145 din 11.06.2021, la 30.06.2021 ora 10.00 s-a desfășurat licitația cu strigare pentru comercializarea activelor neutilizate ale Inspectoratului General al Poliției de Frontieră. În rezultatul desfășurării licitației cu strigare privind comercializarea activelor neutilizate ale 5 unități de transport ale IGPF, au fost acumulate mijloace financiare în suma de 501,9 mii lei, care ulterior au fost transferate în Bugetul de Stat.
Inspectoratul General al Poliției Se relatează ca în conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 500 s-au casat mijloace fixe în sumă de 3.081,5 mii lei și materiale circulante în sumă de 31.574,8 mii lei, la fel au fost înaintate și se află în proces de examinare mai multe acte pentru a elibera autorizație de casare. Concomitent, conform Regulamentului cu privire la modul de determinare și comercializare a activelor neutilizate ale întreprinderilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.480 din 28 martie 2008, au fost realizate mijloace de transport în sumă de 1.279,2 mii lei; 
Agenția Rezerve Materiale - În luna septembrie 2021 au fost casate mijloace fixe în valoare de 479,7 mii lei și comercializate 10 unități de transport în sumă de 346,4 mii lei, care ulterior a fost transferată în bugetul de stat.
CSC Dinamo Gestionării de bunuri materiale au fost atenționați referitor la revizuirea și casarea lor la prezentarea actelor a stocurilor de materiale circulante și listelor mijloacelor fixe moral învechite în contabilitatea entității. În acest context a fost emis Ordinul nr.88/2021 contra semnătură. Serviciul Tehnologii Informațional Potrivit recomandărilor Curții de Conturi STI urma să caseze bunurile nefuncționale (uzate, învechite/demodate) la valoarea de 5,2 mln. lei.
De facto, pe parcursul anului 2021 s-a casat mijloace fixe în valoare de 814,4 mii lei.
Pentru restul bunurilor ce vizează domeniul TIC, în luna 07/2021, au fost întocmite actele de casare care în fond n-au fost expediate către comisia centrală de casare a MAI.
Deficiența dată a fost luată la control de către conducerea STI, cu înlăturarea pe parcursul I semestru 2022

RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.6. să asigure respectarea disciplinei financiare prin neasumarea de angajamente peste limita alocațiilor bugetare anuale aprobate, precum și prin neefectuarea plăților anticipate (în avans)

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Disciplina executorie respectată, pe parcursul anului 2021 nu au fost efectuate și asumate angajamente peste limita alocațiilor bugetare aprobate pentru anul 2021, precum și nu au fost efectuate plăți anticipate în avans, inclusiv către organizații.
Inspectoratul General de Carabinieri
La situația din 31 decembrie 2021 IGC nu înregistrează creanțe și datorii cu termen de achitare expirat.
Inspectoratul General al Poliției de Frontieră. În cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră nu au fost efectuate careva plăți în avans, cu excepția Investițiilor.
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.
La efectuarea plăților în limitele alocațiilor bugetare pe parcursul anului 2021 vă informăm că Inspectoratul și subdiviziunile teritoriale nu au fost admise cheltuieli care nu s-au încadrat în linia de bază aprobată Inspectoratului.
Concomitent toate datoriile sunt incluse în raportul financiar, inclusiv și datoriile cu termen de achitare expirat.
Datoriile cu termen expirat în cadrul Inspectoratului sunt următoarele:
Datorii debitoriale:
Suma de 14313,67 lei formată din cauza eliberării conform ordinului IGSU nr.ll7ef din 08.02. Suma este calculată din salariul pe perioada de instruire și s-a format ca eliberare anticipată și neîncadrarea în termenii de activitate după instruirea angajatului.
lipsa transferurilor la situația din 24.12.2021 se propune pregătirea documentelor pentru a fi înaintate în instanța de judecată.
Datorii creditoriale:
Suma de 42814,90 lei. Datoria față de Termoelectrica SA pentru agentul termic formată de Centrul Republican de Instruire. Suma de 42814,90 lei, este datoria restantă a locatarului Moisei Natalia în sumă de 34187,40 lei, care fost acumulată pe parcursul anilor 2017-2021.
Green Vitalie - 8053,78 (2020-2021).
Sandu Pavel - 573,72 (2021).
Prin Somația nr.522 din 09.06.2021 Direcția SE mun. Chișinău a informat persoana în cauză Din
Se întreprind de către conducerea Centrului Republican de Instruire pentru trecerea directă a locatarilor la Termoelectrica SA.
RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.7. să asigure casarea și trecerea regulamentară la cheltuieli a echipamentului special cu care au fost dotați angajații ministerului, în momentul scoaterii din uz, ori în rezultatul deteriorării sau expirării termenului de exploatare

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Inspectoratul General de Carabinieri
Procedura de evidență a echipamentului pe cartele nu permitea aplicarea normelor invocate de casare.
La etapa actuală, urmare a aprobării HG nr. 120/2021 privind aprobarea normelor de asigurare cu echipament a militarilor din cadrul Inspectoratului General de Carabinieri pe timp de pace, în sistemul informațional 1C au fost procesate toate datele privind stocul depozitului, echipamentul de tip vechi și de tip nou eliberat în port conform normelor în vigoare la momentul eliberării.
Începând cu luna ianuarie 2022 se planifică transpunerea soldurilor din 1C echipament în modulul similar din SI CUB, utilizat la moment pentru evidența contabilă, fapt ce va permite casarea
bunurilor la momentul expirării termenului de utilizare sau la eliberarea din serviciu a militarului cu compensarea costului restant.
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență În conformitate cu prevederile ordinului SPCSE nr.76/2016 se asigură casarea echipamentului special prin coordonarea actelor de casare cu solicitarea documentelor justificative care au dus la deteriorarea acestuia sau expirarea termenului de exploatare. Respectiv în scopul reglementării casării conform legislației în vigoare, a fost aprobat ordinul IGSU nr. 54 din 01.04.2021 Cu privire la aprobarea Regulamentului de activitate a Comisiei pentru casarea bunurilor materiale în cadrul IGSU Complementar, întru executarea recomandărilor auditului s-a remis demersul nr. 19/10-1349 din 05.08.2021 în adresa MAI în scopul stabilirii casării regulamentare per sistem a îmbrăcămintei și încălțămintei p/u angajații din cadrul instituțiilor subordonate MAI.
Inspectoratul General al Poliției de Frontieră La recomandarea respectivă IGPF de comun cu subdiviziunile subordonate și regionale au stabilit ca sumele pentru echipamentul eliberat de la depozitul de echipament către angajații PF conform normelor stabilite prin HG nr.411/2019 să fie reflectate în evidența contabilă la contul extra bilanțier, unde trimestrial vor fi casate numai echipamentul care va fi trecut termenul de exploatare.
Inspectoratul General al Poliției Se comunică că de către IGP se ține evidența echipamentului pe fiecare angajat în parte, iar în caz de eliberare se solicită achitarea costului restant al acestuia. Referitor la comisiile de efectuare a controlului corectitudinii utilizării raționale a mijloacelor financiare destinate finanțării activității speciale de investigate relatăm ca IGP creează la necesitate astfel de comisii de control.
RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.8. să ajusteze cadrul normativ privind exploatarea mijloacelor de transport din sistemul Ministerului Afacerilor Interne la cadrul normativ în vigoare și să stabilească: normele maxime de dotare cu mijloace de transport a instituțiilor din subordinea ministerului; plafoanele maxime de parcurs ale autoturismelor din dotare, precum și normele de dotare cu transport de serviciu separat de normele de dotare cu transport de intervenție operativă pentru subdiviziunile ministerului

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Secția patrimoniu și dotări a Direcției management instituțional a MAI
Au fost colectate de la Autoritățile administrative și instituțiile din subordinea MAI informația privind capacitățile tehnice și necesitățile de mijloace de transport. În acest context a fost elaborat proiectul hotărârii de Guvern cu privire la normele de dotare cu mijloace de transport a instituțiilor din subordinea MAI. La moment este în procesul de
definitivare.
Tot în acest context a fost elaborat și aprobat ordinul MAI nr.444/2020 privind aprobarea normelor de consum de combustibil în transportul auto.
A fost perfectată și remisă circulara informativă nr.44/16-14212 din 23.11.2021 (se anexează) privind asigurarea completării foilor de parcurs și alimentarea corectă cu combustibil.

RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.9. să asigure completarea rezervei materiale de stat și a rezervei de mobilizare conform cerințelor Nomenclatorului bunurilor materiale, menite să asigure protecția populației în cazul unor eventuale situații excepționale determinate de evenimente de forță majoră

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Agenția Rezerve Materiale
A fost îndeplinit parțial planul de acumulare, ca urmare a desfășurării procedurilor de achiziții și a bugetului aprobat. În anul 2022 urmează a fi inițiate alte proceduri în vederea completării rezervei de stat conform Nomenclatorului bunurilor materiale din rezervele materiale de stat și cele de mobilizare.
RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.10. să întreprindă măsuri legale privind aprobarea statelor de personal și schemelor de încadrare în conformitate cu prevederile cadrului legal, inclusiv pentru instituțiile din subordinea ministerului

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Recrutarea personalului s-a efectuat conform legislației în vigoare și în limita moratoriului stabilit prin HG 242/2020 pentru 2021 și respectiv HG 475/2021 pentru anul 2022.
Totodată având în vedere numărul mare de concedii neutilizate acumulate pe parcursul anilor autoritățile administrative și instituțiile din subordinea MAI:
-elaborează grafice interne pentru concediile angajaților, având ca scop neadmiterea formării acestora pe viitor;
-în cadrul elaborării proiectului bugetului de stat și în cadrul rectificărilor legii bugetului de stat pe parcursul anului bugetar sunt solicitate mijloace financiare pentru achitarea indemnizațiilor la încetarea raporturilor de serviciu.
Schemele de încadrare sunt aprobate anual până la data de 30 ianuarie, fără careva devieri, ulterior remise Ministerului Finanțelor.
Statele de personal a instituțiilor care urmau să întreprindă măsuri de modificare/aprobare a structurii sunt în proces de finisare și aprobare. Astfel, conform competențelor funcționale:
Direcția politici de personal și învățământ a MAI (DPPI a MAI)
La capitolul statele de personal DPPI a MAI oferă suportul metodologic la aprobarea statelor de personal. Este de menționat că, DPPI periodic a semnalat autoritățile administrative din subordinea MAI despre necesitatea aprobării statelor de personal ale entităților.
Mecanismul de control pentru asigurarea evidenței persoanelor și datoriilor aferente procesului de instruire în cazul încetării raporturilor de serviciu până la expirarea angajamentului asumat este creat, însă va fi pus în aplicare juridică după aprobarea proiectului hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 288/2016 privind funcționarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care actualmente parcurge etapa de definitivare, după care înaintarea acestuia spre coordonarea finală cu ministerele vizate și expedierea acestuia către Ședința secretarilor generali. Acțiunea dată este stabilită și în planul MAI pentru anul 2022.
Inspectoratul General al Poliției de Frontieră.
Având în vedere prevederile PAG aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.235 din 13 octombrie 2021 și anume acțiunea 24.5.3. Elaborarea proiectului de hotărâre a Guvernului pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. l145/2018 cu privire la organizarea și funcționarea Inspectoratului General al Poliției de Frontieră în vederea optimizării activităților și proceselor desfășurate de către Poliția de Frontieră, urmează a fi aprobată noua structură a IGPF și respectiv aprobate statul de organizare și schema de încadrare. La momentul actual proiectul de HG este definitivat și urmează a fi transmis în adresa MAI pentru promovare ulterioară. Termenul final al activității este luna februarie 2022.
Planificarea concediilor anuale și acordarea acestora conform graficelor aprobate. În scopul lichidării restanțelor la concediu pentru anii precedenți conform telegramei nr.322 din 17.11.2021 s-a solicitat prezentarea informației cu privire la planificarea concediilor de odihnă a personalului Poliției de Frontieră pentru anul 2022, precum și restanțelor la concediu pentru anul 2020 și 2021.
Cu referire la mecanismul de control pentru asigurarea evidenței persoanelor și datoriilor aferente procesului de instruire în cazul încetării raporturilor de serviciu până la expirarea angajamentului asumat, este de menționat că la emiterea ordinului de eliberare din serviciu se indică expres restituirea cheltuielilor aferente pregătirii sale proporțional cu perioada rămasă până la 5 ani.
Inspectoratul General al Poliției
Se relatează că statele de personal ale IGP și Inspectoratului național de investigații ale IGP au fost modificate și aprobate de Cancelaria de Stat la
26.01.2021 și înregistrate sub numerele 8 și respectiv 9 la 26.01.2021 și puse în aplicare prin ordinul MAI nr. 101 din 26.02.2021.
În cadrul IGP programarea concediilor de odihnă anuale pentru anul următor se face de angajator de comun acord cu reprezentanții salariaților, cu cel puțin 2 săptămâni înainte de sfârșitul fiecărui an calendaristic. Șefilor de subdiviziuni subordonate Inspectoratului General al Poliției în cadrul cărora sunt constituite servicii resurse umane, li s-au delegat dreptul de a acorda concedii de odihnă anual pentru nivelul ierarhic profesional C03-C01, B03- B01 și A03.
Inspectoratul General de Carabinieri
1. În vederea aprobării statului de personal urmare a profesionalizării Inspectoratului General de Carabinieri, fiind necesară reducerea unor funcții de suport (șef baie, cantina, depozit etc.) și a schemelor de încadrare bazate pe acesta a fost identificată problema delimitării subdiviziunilor subordonate/ desconcentrate ale IGC.
Astfel, conform HG nr. 226/2016 subdiviziuni desconcentrate ale IGC sunt considerate unitățile militare, totodată conform anexei 6 la Legea salarizării nr. 270/2018 subdiviziunile regionale de asemenea sunt considerate drept desconcentrate.
În acest sens a fost elaborat un proiect de modificare al HG nr. 266/2016 care nu a primit avizul Ministerului Justiției, iar Ministerul Finanțelor a recomandat modificarea inclusiv a HG nr. 332/2019 privind organizarea și funcționarea Inspectoratului General de Carabinieri în partea ce ține de structura organizațională.
La etapa actuală, în adresa MAI a fost expediat un nou proiect de hotărâre de Guvern care să modifice ambele acte normative, urmare a căruia se va elabora și aproba statul de personal. Termenul de realizare stabilit conform Planului de acțiuni al MAI pentru anul curent este luna iunie 2022.
2. În partea ce ține de mecanismul de evidență a cheltuielilor de instruire, deși acesta nu a fost aprobat oficial, în mod tacit există prin evidență eliberărilor de către resurse umane, adresările în judecată de către Secția juridică și practică contravențională. Astfel din 37 persoane care înregistrează datorii, unul a finisat achitarea în anul curent, 3 se află în instanța de judecată și alți 33 se află pe rol la executori judecătorești.
Zilele restante la concediul neutilizat nu s-au schimbat substanțial reieșind din condițiile pandemice și implicarea efectivului în numeroase activități de prevenire și combatere a COVID 19 (patrule, stații de așteptare etc.) Astfel a fost asigurată acordarea prioritara a concediului ordinar pentru anul curent.
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență
Statele de personal sunt aprobate.
Pe parcursul anului 2021 angajații IGSU au solicitat și s-au acordat concedii neutilizate pentru anii precedent, inclusiv:
Anul 2008 - 4 zile Anul 2009 - 32 zile Anul 2010 - 12 zile Anul 2011 - 5 zile Anul 2014 - 124 zile Anul 2015 - 383 zile Anul 2016 - 413 zile Anul 2017- 764 zile Anul 2018 - 2182 zile Anul 2019- 5457 zile Anul 2020- 17 796 zile Total 27143 zile
Biroul Migrație și Azil (BMA)
BMA este în proces de reorganizare, urmare aprobării noului Regulament de activitate al autorității competente pentru străini va fi elaborat și aprobat statul de personal și schema de încadrare.
Concediile anuale ale angajaților BMA sunt acordate și achitate integral în conformitate cu prevederile cadrului normativ.
Serviciul Tehnologii Informaționale
Statul de personal al STI, avizat și înregistrat sub nr. 44 din 05.09.2020 de către Cancelaria de Stat, a permis întocmirea și expedierea către MAI a Schemei de încadrare pentru anul 2020 și respectiv 2021, care au fost supuse verificării și aprobării corespunzătoare.
Concediile anuale se acordă conform
Graficului/Programului aprobat privind concediile de odihnă anuale, inclusiv restanțele, înregistrat cu nr.652/28.12.2020.
Subsidiar este de menționat că, pe parcursul anului 2020, 16 angajați au beneficiat de plata
compensației pentru concediile neutilizate achitate la concedierea din serviciu sau rechemarea din concediu (art. 122 al Codului muncii), fără restituirea indemnizației pentru zilele de concediu nefolosite, în număr de 570 zile - 192756.75 lei.
Pentru anul 2021 achitările în acest sens au constituit suma de 222959.43 pentru 279 zile.
STI acționează conform prevederilor ordinului MAI nr. 135 din 23.05.2017 ”Cu privire la aprobarea Regulamentului privind condițiile și modalitatea de restituire a cheltuielilor pentru instruire de către funcționarii publici cu statut special”, care necesită a fi ajustat de către MAI, dat fiind faptul că include prevederi care nu corespund schimbărilor ce au urmat.



RO_8654_86-22_MAI.pdf

Recomandarea: 2.5.11. să implementeze un mecanism de control pentru asigurarea evidenței persoanelor și a datoriilor aferente procesului de instruire în cazul încetării raporturilor de serviciu până la expirarea angajamentului asumat

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Interne

Termen implementare: 30.01.2022
Data implementării: 20.01.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAI nr.44/15-283 din 20.01.2022: Implementarea recomandării este pusă în sarcina Direcției politici de personal și învățământ a MAI (stabilită în planul MAI pentru anul 2022).
Astfel, mecanismul de control pentru asigurarea evidenței persoanelor și datoriilor aferente procesului de instruire în cazul încetării raporturilor de serviciu până la expirarea angajamentului asumat este creat, însă va fi pus în aplicare juridică după aprobarea proiectului hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 288/2016 privind funcționarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care actualmente parcurge etapa de definitivare, după care înaintarea acestuia spre coordonarea finală cu ministerele vizate și expedierea acestuia către ședința secretarilor generali.
Totodată autoritățile administrative și instituțiile din subordine țin evidența prin aprobarea actelor interne.
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență
În conformitate cu ordinul IGSU nr. 139 din 10.08.2018, cu privire la aprobarea Regulamentului privind condițiile și modalitatea de restituire a cheltuielilor suportate pentru instruire de către funcționarii publici cu statut special, emis întru executarea prevederilor art.26 alin. (3) din Legea nr.288 din 16.12.2016
privind funcționarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cât și ordinului MAI nr. 135 din 23.05.2017 cu ulterioarele modificări, unde: Secțiunea 2. Atribuțiile conducătorilor subdiviziunilor Inspectoratului General pentru Situații de Urgență al MAI, pct. 12, subpct. 1 și 2, este specificat mecanismul de control pentru asigurarea evidenței persoanelor și a datoriei aferente procesului de instruire în cazul încetării raporturilor de serviciu până la expirarea angajamentului asumat.
12. În cazul în care raporturile de serviciu ale funcționarului public cu statut special încetează în perioada în care are obligația să activeze în serviciul public în alte circumstanțe decât cele specificare la pct.9, conducătorii subdiviziunilor IGSU (sau persoanele împuternicite de către aceștia), în cadrul cărora au activat funcționarii, sunt obligați să comunice despre acest fapt autorității publice față de care s-a întocmit angajamentul și sunt împuterniciți:
1) în ziua comunicării ordinului de încetare a raporturilor de serviciu și eliberării carnetului de muncă, să întocmească și să înainteze, contra semnătură, funcționarilor concediați în baza unuia din temeiurile prevăzute la pct.9 al prezentului Regulament, о Somație (conform anexei nr.2) în care se va stabili termenul de achitare benevolă a cheltuielilor suportate pentru formarea profesională inițială. Somația se va semna de către conducător și contrasemna pe verso de reprezentanții subdiviziunilor resurse umane, asistența juridică și finanțe (contabilitate) din cadrul aceleiași entități;
2) să încheie cu funcționarii menționați la pct. 9, care acceptă achitarea benevola in tranșe (maximum în 3 tranșe timp de 12 luni), о Obligație în 2 exemplare (conform anexei nr.3), contrasemnată de reprezentanții subdiviziunilor resurse umane, asistența juridica și finanțe (contabilitate). Obligația se va păstra în subdiviziunea finanțe (contabilitate) al entității în cadrul căreia a fost încheiată. Subdiviziunea care a asigurat încheierea Obligației va monitoriza executarea acesteia în termenele (tranșele) convenite cu funcționarul, până la achitarea integrală, după care va expedia, în decurs de 3 zile lucrătoare de la data achitării ultimei tranșe, dosarul cusut, sigilat, numerotat, însoțit de borderou și cu dovada de stingere a datoriei, în adresa Direcției juridice a IGSU al MAI.
Achitări:
Janu Andrei titlul executoriu 2-3053/2019 suma datoriei 20039,23 lei. Achitat integral 14.12.2021.
Țurcanu Marius titlul executoriu 2-351/2020 din
03.09.2021 suma datoriei 18833,81 lei. Achitat integral
29.10.2021
Coinac Dmitri titlul executoriu 2-203/2020 din
12.03.2021 suma datoriei 29044,80 lei. Achitat integral 24.12.2021
Lavric Vladimir Obligație de soluționare a litigiului pe cale amiabilă apărut între IGSU și Lavric Vladimir suma datoriei 10876 lei. Achitat integral 24.12.2021 Inspectoratul General al Poliției
Este de menționat ca în conformitate cu Ordinul șefului IGP nr.333 din 11 august 2019 „Cu privire la aprobarea Instrucțiunii privind modul de reprezentare a Inspectoratului General al Poliției” se efectuează evidența persoanelor și datoriilor aferente procesului de instruire în cazul încetării raportului de serviciu până la expirarea angajamentului asumat, stabilit și aprobat. Subsidiar, informăm că prin ordinul IGP nr.4 din 06.01.2022
începând cu 10.01.2022 în cadrul subdiviziunilor Inspectoratului General al Poliției se desfășoară misiunea de audit intern cu titlul „Evaluarea procesului de respectare a modalității de evidență și inițiere a procedurilor de recuperare a cheltuielilor suportate pentru formarea profesională”, pentru perioada 01 ianuarie 2019 — 31 decembrie 2021.
Raportul de audit a fost expediat pentru examinare și implementare tuturor subdiviziunilor aparatului central, autorităților administrative și instituțiilor din subordinea MAI vizate.
Totodată în vederea monitorizării implementării a recomandărilor a fost aprobat Ordinul MAI nr. 284/2021 pentru implementarea recomandărilor stabilite în cadrul auditului situațiilor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne la 31 decembrie 2020



RO_8654_86-22_MAI.pdf

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY