Actualizat: Sîmbătă, 18 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Activitatea factorilor de decizie ai SA, cu cota majoritară de stat, în vizorul CCRM

  • 13.09.2012
  • 2084

(Înregistrarea video a şedinţei http://www.youtube.com/watch?v=3AXRhuNwmys&feature=youtu.be )

 

Pe 13 septembrie 2012 Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului performanţei „Activitatea întreprinsă de reprezentanţii statului, membrii consiliului societăţilor comerciale şi administratorii acestora este comensurabilă cu remunerarea lor?" 

La ședință au fost prezenţi: Vasile Bumacov, ministrul agriculturii şi industriei alimentare, Octavian Grama, vice-ministrul sănătăţii, Tudor Copaci, directorul general al Agenţiei Proprietăţii Publice, Victor Barbăneagră, reprezentantul statului în SA „Banca de Economii", vice-ministrul finanţelor, Corina Burlacu, preşedintele interimar al SA „Banca de Economii", Viorel Guţu, preşedintele Consiliului de administraţie al SA „Franzeluţa", vice-ministrul agriculturii şi industriei alimentare, Victor Cojocaru, directorul general al SA „Franzeluţa", Mihail Grosu, reprezentantul statului în SA „Franzeluţa", consultantul Direcţiei politici de producţie şi reglementări de calitate a produselor animale a Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare; Vladimir Simionov, directorul general al ÎM „Farmaco SA, Ludmila Topchin, reprezentantul statului în ÎM „Farmaco SA, şeful Direcţiei medicamente şi dispozitive medicale a Ministerului Sănătăţii, Vladimir Didilica, preşedintele Consiliului de administraţie al SA „Moldtelecom", vice-preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie, Vitalie Iurcu, directorul general al SA „Moldtelecom", Vasile Vulpe, reprezentantul statului în SA „Moldtelecom", şeful direcţiei juridice a Ministerului Economiei, Constantin Becciev, directorul general al SA „Apă-Canal Chişinău", Iurie Brumărel, preşedintele Consiliului de administraţie al SA „TUTUN-CTC", directorul executiv al Programului de Restructurare a Sectorului Vitivinicol din cadrul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ala Sîrbu, directorul general al SA „TUTUN-CTC", Diana Coşalîc, reprezentantul statului în SA „TUTUN-CTC", şeful Direcţiei analiză, monitorizare şi evaluare a politicelor a Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.

  • Constatări generale

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a inițiat auditul performanței privind eficiența activității reprezentanților statului, membrilor consiliilor în societățile economice și salarizarea acestora, în vederea stabilirii  gradului de eficientă a activităţii de administrare a proprietății publice în societățile comerciale, în capitalul social al cărora statul deține o cotă de participație. De asemenea, auditul a examinat, dacă modul de salarizare al acestora, inclusiv și a managerilor societăților, este în corelație cu beneficiile obținute și în concordanță cu cerințele prevăzute de actele legislative și normative.

Misiunea de audit a fost desfășurată la 20 de entităţi: 5 societăți comerciale, din cadrul autorităților publice centrale și la 1 societate comercială municipală, în care statul deține cota majoritară în pachetul de acțiuni, și a vizat perioada anilor 2008-2011; concomitent, au fost verificate situațiile respective în cadrul altor 4 societăți pe acțiuni cu prezentarea informației necesare misiunii de audit; echipa de audit a mai solicitat informații aferente obiectivului auditului de la 10 societăți economice, selectate în baza indicatorilor economico-financiari și valorii pachetului de acțiuni al statului în capitalul social al acestora.

Guvernul, prin hotărârile sale nr.109 din 1999 și nr. 1053 din 2010, a aprobat ansamblul de reguli obligatorii care reglementează raporturile de reprezentare a statului în societățile comerciale. Astfel, reprezentarea statului în societățile comerciale se realizează prin intermediul unor persoane desemnate în calitate de reprezentanți ai statului și altor persoane alese în modul corespunzător, în calitate de membri ai consiliului a societății comerciale.

În scopul eficientizării administrării patrimoniului de stat şi asigurării promovării intereselor statului, Guvernul prin Hotărârea nr.1396 din 12.12.2007, a prevăzut, în mod obligatoriu, să fie incluşi în componenţa consiliilor societăţilor, în care cota statului depăşeşte 50% din capitalul social, reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi ai Ministerului Finanţelor.

Valoarea pachetului de acțiuni al statului, deţinut în 19 din societățile comerciale auditate, reprezintă 60,5% (2,3 mld. lei) din valoarea totală a pachetul de acțiuni al statului în totalul societăților în care statul deține cotă parte. În afară de aceasta, a fost auditată și SA ,,Apă-Canal Chișinău", în care municipiul deține cota de 100% (0,6 mld. lei) în capitalul social.

  • Se atestă o scădere permanentă a valorii profitului

Evoluția principalilor indicatori înregistrați de către societățile comerciale per ansamblu atestă că venitul din vânzări, obținut de către societățile comerciale din toate tipurile de activități, în anul 2011, s-a majorat cu 0,4 mld. lei, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului 2008, ceea ce constituie 105,0%.

Ca urmare a îmbunătățirii activității reprezentanților statului în exercitarea dreptului de acţionar al statului în societățile comerciale, se atestă o majorare a sumelor defalcate la bugetul de stat sub formă de dividende, care pentru anul 2011 au crescut cu 0,5 mld. lei comparativ cu anul 2008. Totodată, unii reprezentanți ai statului la adunările generale ale acţionarilor au adoptat decizii ce nu prevedeau defalcarea şi virarea la bugetul de stat a dividendelor din profitul net. Astfel, reprezentanții statului la SA „Banca de Economii" n-au protejat interesele statului, nefiind transferate la bugetul de stat dividentele aferente cotei părți a statului pentru anul 2008 -  35,3 mil. lei și pentru anul 2011 - 8 mil.ei. Totodată, de către consiliul băncii, în această perioadă au fost acceptate cheltuieli de sponsorizare în mărime de 83,4 mil. lei.

În pofida ritmului de creștere sporit al volumului vânzărilor, valoarea adusă de societăți din activitatea de producție și comercializare a înregistrat o scădere permanentă, față de perioadele precedente. În anul 2011 societățile pe acțiuni au înregistrat o diminuare semnificativă a profitului net, fiind în descreștere cu 2,5 mld. lei, sau de circa 6 ori comparativ cu anul 2008, inclusiv la cele 20 de societăți comerciale auditate profitul net obținut în anul 2011 a înregistrat o reducere semnificativă față de anul 2008, fiind în descreștere cu 2,1 mld. lei.

Performanța financiară a societăților comerciale, din perspectiva evoluției ratei rentabilității veniturilor din vânzări, a înregistrat o scădere anuală cu circa 26,6% în raport cu anul 2008, inclusiv la cele 20 de societăți comerciale auditate evoluția ratei rentabilității, în anul 2011, a înregistrat o reducere cu 30,5% față de anul 2008.

  • Lipsa unei baze de date referitor la delegarea și exercitarea funcțiilor de către persoanele împuternicite de a reprezenta interesele statului în societățile comerciale și întreprinderile de stat

Cadrul legal nu reglementează exhaustiv participarea concomitentă a unora și acelorași persoane în calitate de membri ai consiliilor societăților pe acțiuni și în calitate de membri ai consiliilor de administrație a întreprinderilor de stat. Misiunea de audit a relevat că, cu nerespectarea normelor respective, unii funcționari publici sunt aleși concomitent în calitate de membri ai consiliilor societăților într-un număr mai mare de societăți pe acțiuni decât cel prevăzut, precum și concomitent în calitate de membri ai consiliilor de administrație ale unor întreprinderi de stat.

În acest context, se denotă că directorul general al Agenţiei Proprietăţii Publice în anul 2010 a activat în calitate de membru în cadrul a 7 consilii ale societăților comerciale  și în cadrul a 5 consilii de administrație ale întreprinderilor de stat, iar vice-directorul acesteia, de asemenea, în anul 2010, a fost  înaintat și ales în  cadrul a 6 consilii ale societăților comerciale. Alți funcționari publici dețin calitatea de membri ai consiliilor în 5 societăți și concomitent  calitatea de membri ai consiliilor în până la 5 întreprinderi de stat. Spre exemplu, unii șefi de direcție din cadrul Ministerului Finanţelor sunt aleși în calitate de membri ai comisiilor de cenzori concomitent într-un număr de până la 7 entități. Concomitent, în calitate de membri ai consiliului sunt aleși și șefii serviciilor de audit intern din cadrul unor autorități publice, care conform atribuțiilor de funcție pot exercita controlul asupra unor procese ale activităţii acestor societăţii.

Se atestă, că pentru activitățile desfășurate în calitate de membri ai consiliilor, președinți ai acestora și reprezentanți ai statului, funcționarii publici respectivi au fost remunerați lunar și le-au fost achitate recompense anuale. Astfel, unii  președinți au beneficiat de venituri anuale în mărimi de până la 1 mil. lei, iar unii membri ai consiliului de până la 0,5 mil. lei.

  • Lipsa procedurilor de control intern ce vizează procesul desemnării, revocării și încetării împuternicirilor reprezentanților statului

Lipsa unor proceduri de control intern în cadrul autorităților abilitate (MAIA și MF) ce vizează procesul revocării și încetării împuternicirilor reprezentanților statului, au generat achitarea indemnizațiilor lunare și recompenselor anuale nejustificate din partea societăților. În pofida faptului că la 28.10.2010 reprezentantul statului la SA ,,Tutun-CTC" a fost numit în funcţia de director executiv al unei instituții publice (conform cadrului normativ, împuternicirile acestuia urmau a fi suspendate de autoritatea abilitată odată cu încetarea raporturilor de muncă), MAIA n-a revocat reprezentantul său delegat, permițând persoanei vizate exercitarea și în continuare a funcțiilor delegate până la 23.05.2012, acesta beneficiind de indemnizații lunare și recompense anuale, în sumă de 1,2 mil. lei.

Contrar normelor legale, care stipulează exhaustiv că membru al organului executiv al societăţii nu poate fi şi membru al consiliului, în perioada anilor 2008-2010, în cadrul consiliului SA „Franzeluţa" a fost ales directorul general al acesteia, pentru ce a fost remunerat suplimentar cu mijloace în sumă de 92,5 mii lei. Respectiv, președintele SA ,,Banca de Economii" în anul 2008 a fost ales membru al consiliului băncii, beneficiind suplimentar de remunerare și recompensă în sumă totală de 105 mii lei.

Consiliile a două societăți comerciale au acceptat includerea în contractele individuale și colective de muncă a unor clauze de achitare a compensațiilor unice la demisionarea din funcție a directorului general (în mărime de 5 mil. lei la SA ,,Tutun-CTC" și 18 salarii medii la SA ,,Moldtelecom") care prejudiciază interesele societăților. Astfel, la eliberarea din funcție a directorului general al SA, „Moldtelecom", în anul 2009, i-au fost achitate compensații unice în mărime de 0,8 mil. lei.

  • Lipsa unui sistem de indicatori de performanță pentru aprecierea activităţii reprezentanților statului, membrilor consiliilor societății, structurilor executive

Recompensa anuală achitată membrilor consiliilor societăților și reprezentanților statului a înregistrat un trend variabil în diferiți ani și a variat de la o societate la alta, constituind anual pentru un reprezentant de la 15 mii lei până la 985 mii lei.

Ca urmare a unui management neperformant la unele societăți, chiar dacă profitul obținut a înregistrat o diminuare substanțială, cuantumul recompenselor anuale aprobate de către adunarea generală, raportate la mărimea profitului, a permis achitarea atât reprezentantului statului, cât și membrilor consiliului societății a unor recompense impunătoare.

În timp ce la SA ,,Moldtelecom" a fost constatată o regresie a activității economico-financiare, normativele de repartizare a profitului net pentru plata recompenselor anuale ale membrilor consiliului societății, membrilor comisiei de cenzori și reprezentantului statului, aprobate de adunarea generală a acționarilor, au înregistrat o creștere continuă, constituind în anul 2008 - 0,01%; anul 2009 - 0,045%; anul 2010 - 0,2% și anul 2011 - 0,3%.

O altă situație s-a constatat la SA ,,Tutun-CTC", la care în perioada de referință indicatorii principali au fost în creștere, înregistrând o majorare constantă a cifrei de afaceri și a profitului net. În anul 2011, veniturile din vânzări au constituit  554,6 mil. lei și s-au majorat cu 43,1% faţă de anul 2009. Se denotă că, în perioada anilor 2008-2011, adunarea generală, odată cu majorarea profitului a majorat și normativele de repartizare a profitului net pentru plata recompenselor anuale ale membrilor consiliului societății, membrilor comisiei de cenzori și reprezentantului statului, de la 1,5% până la 4% din profitul net, ca urmare , recompensele anuale s-au majorat de 15,5 ori, de la 0,2 mil. lei în anul 2008 până la 3,1 mil. lei în anul 2011.

Auditul efectuat la SA ,,Apă-Canal Chișinău" a constatat, că în perioada anilor 2009-2011, membrilor consiliului și reprezentantului statului le-au fost stabilite, în conformitate cu deciziile adunării generale, compensații trimestriale în mărime de 3 salarii medii pe întreprindere, în lipsa unei fundamentări analitice care să justifice cuantumul compensației respective. În pofida faptului că societatea a înregistrat pierderi, în perioada anilor 2009-2011 aceştea au fost remunerați nejustificat cu astfel de compensații în mărime de 1,4 mil.lei.

  • Veniturile managerilor unor societăți pe acțiuni s-au majorat, în condițiile în care situația economico-financiară a SA nu s-a îmbunătățit

La SA „Franzeluța" în anul 2008, cifra de afaceri a constituit 582,5 mil. lei și societatea a  înregistrat și profit, venitul mediu lunar al conducătorului  alcătuind 17,4 mii lei. În 2011 cifra de afaceri s-a micșorat până la 562,1 mil. lei, totodată societatea a avut pierderi, iar remunerarea medie lunară a conducătorului s-a majorat până la 37,2 mii lei (de 8,3 ori mai mare comparativ cu salariul mediu al angajaţilor întreprinderii).

La SA „Moldtelecom" în anul 2008, cifra de afaceri a constituit 2,6 mld. lei, iar venitul mediu lunar a conducătorului a constituit 49,5 mii lei; în 2010 cifra de afaceri s-a micșorat până la 2,4 mld. lei, concomitent diminuându-se și profitul societății, iar venitul conducătorului s-a majorat până la 59,6 mii lei; în 2011 vânzările au înregistrat  2,2 mld. lei, venitul mediu al conducătorului - 49,4 mii lei (de 7,5 ori mai mare comparativ cu salariul mediu al angajaţilor întreprinderii).

S-a constatat că primele acordate directorului general al SA ,,Moldtelecom" nu în toate cazurile au fost stabilite în funcție de îndeplinirea cumulativă a indicilor prognozați, deși potrivit contractului colectiv de muncă neîndeplinirea acestora constituie temei pentru nestabilirea primelor. Prin urmare, în lipsa atingerii indicatorilor prognozați, în perioada anilor 2010-2011, directorul a beneficiat de prime în mărime totală de 410,2 mii lei.

La SA „Banca de Economii", deși situația economico-financiară în 2011 s-a înrăutățit, venitul mediu lunar al conducătorului a constituit 72,9 mii lei, iar în anii precedenți acesta atingea până la 150,5 mii lei (salariul mediu al unui angajat este de până la 40 de ori mai mic).

Se atestă că la SA „Tutun-CTC" în urma majorării cifrei de afaceri și a profitului acesteia venitul mediu lunar al conducătorului a atins cifra de 154,6 mii lei (venitul mediu lunar a unui angajat este de 21 de ori mai mic). Conform deciziei consiliului societăţii, conducătorul a beneficiat de recompensă anuală pentru întreg anul 2011, care a constituit 1,3 mil. lei, cu toate că persoana vizată a activat în calitate de conducător numai 10 luni.

De asemenea, la SA ,,Apă-Canal Chișinău", directorul general a fost remunerat pentru anul 2009 cu 265 mii lei, dintre care 33,6 mii lei în calitate de prime trimestriale pentru realizarea indicatorilor trimestriali de premiere, în timp ce societatea a înregistrat pierderi. În anul 2010, salariul calculat a constituit 330,3 mii lei, inclusiv 22,8 mii lei prime trimestriale, iar în anul 2011 - 251,2 mii lei, inclusiv prime trimestriale - 17,2 mii lei, remunerarea medie lunară variind între 22 - 27,5 mii lei.

 

Întru ameliorarea situației și asigurarea unei administrări corporative mai eficiente, este necesară elaborarea și implementarea de către Guvern a unor reglementări distincte și exhaustive, menite să stabilească suficient de bine relațiile ce țin de reprezentarea statului concomitent în societățile pe acțiuni și întreprinderile de stat, implementarea la nivel național a unei baze de date referitor la delegarea și exercitarea funcțiilor de către persoanele împuternicite de a reprezenta interesele statului în societățile comerciale și întreprinderile de stat, în vederea monitorizării activității acestora prin elaborarea unui sistem de indicatori de care să se țină cont la distribuirea recompenselor anuale.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY