Actualizat: Joi, 16 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Vizita de studiu în Republica Cehă

  • 25.03.2013
  • 527

În perioada 19-22 martie curent, cu suportul Instrumentului de Asistență Tehnică și Schimb de Informații din cadrul Direcției Generale Extindere a Comisiei Europene (TAIEX) o delegație alcătuită din reprezentanți ai Curții de Conturi și funcționari din Parlament a efectuat o vizită de studiu în Republica Cehă.

Vizita de studiu s-a realizat la 2 instituții din Cehia: Oficiul Suprem de Audit și Parlament. Scopul vizitei a fost de a contribui la eficientizarea interacțiunii Curții de Conturi cu Parlamentul, prin preluarea practicelor şi experienţei înregistrate la acest capitol în Republica Cehă.

Oficiul Suprem de Audit al Republicii Cehe a fost fondat în anul 1761. Președintele și vicepreședintele ISA se numesc pe 9 ani de către președintele țării la propunerea președintelui Parlamentului, cu dreptul la 2 mandate consecutive.

În cadrul ISA activează 15 membri ai Plenului (Colegiului), aceștia se numesc de Parlament la propunerea președintelui ISA. Membrii Plenului nu se numesc pe mandat, ci își îndeplinesc atribuțiile până la împlinirea vârstei de 65 ani.

Domeniile de audit ale ISA sunt următoarele: managementul proprietății de stat și fondurile colectate conform legii pentru beneficiul persoanelor legale, cu excepția resurselor colectate de către municipalități sau regiuni conform jurisdicției lor independente; situația finală a contului  Republicii Cehe; implementarea bugetului de stat; managementul fondurilor UE oferite Republicii Cehe de peste hotare și a resurselor financiare pentru care statul și-a asumat garanții; problema și amortizarea securităților guvernamentale; achizițiile publice ale statului.

Instituția are 6 departamente și 9 structuri regionale, iar numărul total al angajaților  este  de 461 de persoane. Bugetul ISA în Euro - 20 milioane. Planul  anual de audit - 39 misiuni de audit pe an.

  • Conlucrarea ISA cu Guvernul

Oficiul Suprem de Audit al Republicii Cehe remite Guvernului toate rapoartele de audit aprobate de către Plen. Conform indicației  prim-ministrului, se acordă ministrului (conducătorului entității) un termen de 30 de zile pentru prezentarea unei informații pe marginea raportului de audit. Informațiile se ascultă și se dezbat în cadrul ședințelor Guvernului. La aceste ședințe participă conducătorii entităților verificate, membrii Guvernului și reprezentanții Oficiului Suprem de Audit. Pe an au loc în jur de 7-10 ședințe, la care se discută, în mediu, câte 6 rapoarte de audit.

  •  Conlucrarea ISA cu Parlamentul

În Parlamentul Republicii Cehe există un Comitet de control bugetar, instituit în anul 2006, care asigură conlucrarea cu Oficiul de audit sub două aspecte:

  1. Exercită controlul asupra utilizării mijloacelor financiare alocate pentru întreținerea oficiului de audit;
  2. Examinează rapoartele de audit, adoptând decizii care conțin măsuri concrete spre realizare conducătorilor entităților supuse auditului.
reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY