Actualizat: Joi, 16 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Rezultatele auditului de la Ministerul Educației: Curtea de Conturi semnalează un „control intern managerial insuficient”

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în ședința de astăzi Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Educației și Cercetării (MEC) încheiate la 31 decembrie 2022. CCRM a emis opinie de audit contrară, ce a fost determinată de deficiențele constatate la nivelul tuturor rapoartelor financiare, fiind afectat bilanțul contabil cu aproximativ 2,6 mld. lei, veniturile cu – 1 mld. lei și cheltuielile – cu 237,2 mil. lei.

MEC este organul central de specialitate al administrației publice centrale, care asigură elaborarea, realizarea și monitorizarea politicilor guvernamentale în domeniile: educație, cercetare și inovare, tineret, cultură fizică și sport, relații interetnice și funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul țării, asigurând cel mai bun raport dintre rezultatele scontate și costurile preconizate.

Patrimoniul gestionat de MEC, care este administrat de 73 de instituții bugetare și 78 de instituții la autogestiune, la situația din 31 decembrie 2022 a constituit 6,8 mld. lei. Cheltuielile efective ale Ministerului pentru anul 2022 au constituit 2,7 mld. lei, iar veniturile efective – 4,1 mld. lei.

„Problemele identificate de audit se datorează unui control intern managerial insuficient. Deși au fost inițiate activități de implementare a recomandărilor Curții de Conturi, nivelul de implementare a acestora este redus. Astfel, din 23 recomandări înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 41 din 2022 majoritatea cărora sunt reiterate încă din anul 2018, doar 6 recomandări au fost executate, 6 recomandări - parțial executate, iar 11 - neexecutate”, precizează Curtea de Conturi în raportul emis.

Denaturările cele mai semnificative asupra rapoartelor financiare sunt condiționate de nerespectarea prevederilor cadrului normativ în procesul reorganizării instituțiilor din domeniul educației, cercetării și inovării, și a lipsei evidenței analitice a patrimoniului public din domeniul public transmis în gestiune economică.

De exemplu, potrivit actelor de transmitere prezentate de Academia de Administrare Publică, auditul a constatat că valoarea patrimoniului public primit în gestiune economică și cu drept de proprietate a constituit 43,3 mil. lei. Totodată, valoarea activelor nete la momentul transmiterii în rezultatul reorganizării a constituit 37,3 mil. lei, sau cu 6 mil. lei mai puțin decât valoarea investițiilor înregistrate la MEC.

Situație similară se atestă și la absorbția Institutului de Formare Continuă de către Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” la care valoarea capitalului social înregistrat în situațiile financiare și rapoartele MEC la data transmiterii constituia 4,2 mil. lei, iar valoarea activelor nete – 0,4 mil. lei, sau cu 3,8 mil. lei mai puțin decât valoarea investițiilor înregistrate la MEC. Altă situație se constată în cazul absorbției Universității Agrare de Stat din Moldova, unde valoarea patrimoniului transmis de 555,6 mil. lei este mai mare ca valoarea investițiilor înregistrate cu 116,9 mil. lei.

Potrivit analizelor efectuate unul din obiective care a stat la baza reformei a fost numărul de locuri bugetare repartizate pe universități. Însă, reorganizarea efectuată a instituțiilor de învățământ superior nu a ținut cont de acest obiectiv și prin urmare unele și aceleași specialități sunt repartizate la mai multe instituții de învățământ superior concentrate în mun. Chișinău.

Ca și în anii precedenți se denotă că, există neconformități la recunoașterea dreptului de administrator al Agenției Proprietății Publice (APP) asupra terenurilor gestionate de către MEC și instituțiile fondate. Astfel, lista terenurilor proprietate publică a statului din administrarea APP, aprobată prin Hotărârea Guvernului nu este actualizată. Prin urmare:

- 14 terenuri proprietate publică a Republicii Moldova, cu suprafața totală de 23,6 ha, gestionate de MEC și 10 instituții fondate, nu se regăsesc în hotărârea menționată;

- 16 terenuri cu suprafața totală de 13,9 ha, raportate de 9 instituții din subordine conform Registrului bunurilor imobile sunt proprietate a autorităților publice locale;

- 43 terenuri cu suprafața totală de 42,6 ha, raportate de 24 instituții din subordine și neincluse în hotărârea dată conform Registrului bunurilor imobile sunt proprietate a autorităților publice locale, deși acestea sunt aferente clădirilor proprietate publică de stat gestionate de Minister.

MEC dispune de bunuri care nu sunt necesare în activitatea sa, cum ar fi investițiile capitale în valoare de 15,4 mil. lei efectuate în construcția a 14 instituții de învățământ din diferite localități ale Republicii Moldova realizate în anii 1990, necesitatea finalizării cărora a decăzut și care urmau a fi transmise în gestiunea autorităților publice locale. Menționăm că în urma verificărilor efectuate în teren 12 construcții nefinisate atestă un grad înalt de deteriorare/ruinare, iar în două cazuri chiar lipsa construcțiilor.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY