Actualizat: Miercuri, 15 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Raportul auditului regularităţii exercițiului bugetar 2012 la CCA

  • 15.03.2013
  • 454

Pe 15 martie 2013, în cadrul şedinţei Curţii de Conturi a fost examinat Raportul auditului regularităţii exercițiului bugetar 2012 de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

La ședință au fost prezenți Marian Pocaznoi, președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), Marcel Oțel, șeful Direcției juridice a CCA, Alina Țurcanu, contabil-șef al CCA. 

Scopul auditului a fost de a verifica, dacă raportul financiar, întocmit de către CCA pe anul 2012 este elaborat în conformitate cu prevederile acceptate şi prezintă informaţia reală despre situaţia financiară şi despre gestionarea patrimoniului, bazată pe datele evidenţei contabile. De asemenea, a fost examinată corectitudinea și conformitatea utilizării mijloacelor publice şi a operaţiunilor financiare efectuate.

Informație generală

Consiliul Coordonator al Audiovizualului este o autoritate publică autonomă, cu statut de persoană juridică de drept public, care reglementează şi coordonează activitatea instituţiilor audiovizuale publice şi private în domeniul radiodifuziunii. Activitatea CCA este reglementată de Codul audiovizualului al Republicii Moldova, de Statutul Consiliului Coordonator al Audiovizualului, de alte acte legislative și normative. Atribuţiile de bază ale CCA sunt: supravegherea respectării de către instituţiile audiovizuale publice și private a modului în care își îndeplinesc obligațiile asumate în licența de emisie, în condițiile și cu respectarea prevederilor legale, licenţierea genurilor de programe audiovizuale, monitorizarea programelor audiovizuale etc. CCA este compus din 9 membri desemnaţi de Parlament şi este condus de un preşedinte.

Pentru anul 2012, CCA i-au fost precizate limite de alocații în sumă de 5332,2 mii lei, inclusiv 3132,2 mii lei (61%) de la componenta de bază și 2200 mii lei (39%) de la componenta mijloace speciale. Cheltuielile de casă au fost executate la nivel de 87,8%, sau cu 647 mii lei mai puțin, iar cele efective - de 93,7%, sau cu 337,8 mii lei mai puțin, în comparație cu indicii precizați pe an, situație condiționată de planificarea cu exces a necesităților de cheltuieli. În rezultatul execuției bugetare, au fost formate datorii debitoare în sumă de 178,2 mii lei și creditoare de 220,6 mii lei, inclusiv 220,2 mii lei calculate la retribuirea muncii pentru luna decembrie 2012.

Iregularități și deficiențe

CCA n-a asigurat înregistrarea în evidența contabilă a terenului aferent cu suprafața de 0,119 ha, care, potrivit datelor Oficiului cadastral teritorial, are valoare estimată de 3464,9 mii lei. Concomitent, nu a fost executată o recomandare din hotărârile precedente a Curții de Conturi, privind preluarea de la Policlinica Asociației Curativ-Sanatoriale și de Recuperare a Aparatului Guvernului a galeriei de trecere (cu suprafaţa de circa 9 m2), reparată în anul 2008 din contul alocaţiilor CCA.

Potrivit prevederilor regulamentare, CCA gestionează Fondul de susţinere a radiodifuzorilor, constituit din veniturile provenite din taxe pentru licenţiere și taxe anuale de acoperire a cheltuielilor de reglementare, plătite de radiodifuzori, în proporţie de 1% din cifra de afaceri anuală. Datele raportate denotă că, veniturile acumulate de CCA în Fond au fost executate în sumă de 1782,9 mii lei (80,6% față de nivelul precizat pentru perioada de gestiune), cheltuielile fiind executate în sumă de 1553,2 mii lei (70,6% în comparație cu limitele precizate pentru perioada de gestiune). Se relevă prezența atât la începutul anului, cât și la finele anului de gestiune a soldului semnificativ ce constituie 3080 mii lei și, respectiv, 3307,4 mii lei. Această situație denotă că, mijloacele acumulate nu au fost utilizate integral în scopurile stabilite la constituirea acestui Fond, creându-se premise de acumulare continuă și nemotivată a mijloacelor și posibilitatea utilizării neplanificate.

CCA n-a întreprins în termenul stabilit acțiunile necesare pentru a reglementa mărimea taxei pentru licențiere la capitolul „Activitatea de emisie pentru difuzarea serviciilor de programe pe cale radioelectrică terestră şi/sau prin orice alte mijloace de telecomunicaţii, decât cele radioelectrice terestre", care urma să fie stipulată prin Codul audiovizualului. Drept urmare, CCA nu a inițiat modificarea Codului audiovizualului în vederea stabilirii cuantumului taxei pentru genul de activitate menționat, în contextul în care mărimea taxei pentru acesta a fost exclusă din Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, fiind format un vacuum în cadrul legislativ. În aceste circumstanțe, CCA aplică taxa de licență în mărimea indicată anterior în Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător - 2500 lei. Această sumă a fost revăzută pentru ultima oară în anul 2005 și este aplicată pentru toate categoriile de radiodifuzori.

Nu este reglementată procedura de control intern asupra achitării integrale și la timp a taxei de reglementare de către radiodifuzori, lipsește prescrierea responsabilizării pentru monitorizare și nu au fost întreprinse toate măsurile legale pentru a obliga încasarea în termen a taxei de reglementare. În aceste circumstanțe, au fost înregistrate restanțe la taxele de reglementare de la 77,1% până la 91,6% din totalul taxelor calculate.

CCA nu dispune de reglementări privind pârghiile de verificare a cifrei anuale de afaceri raportate de către radiodifuzori. În această situație, auditul denotă riscul de raportare eronată de către radiodifuzori a cifrei de afaceri, ceea ce ar putea diminua taxa de reglementare, cu afectarea încasării veniturilor în Fondul de susţinere a radiodifuzorilor. În unele cazuri, s-a admis prezentarea de către radiodifuzori a rapoartelor trimestriale, utilizate de CCA la calcularea taxelor, cu depășirea termenului stabilit legal de la 1 până la 579 zile.

Au fost admise unele nereguli și erori la ținerea evidenței contabile. Astfel,  nu au fost reflectate regulamentar, ca venituri calculate ale anului 2012, veniturile provenite din taxa de reglementare aferente trimestrului IV. Totodată, s-a admis denaturarea părții de venituri, ca rezultat al includerii neregulamentare la venituri a sumei de 44,2 mii lei, fapt care a influențat nesemnificativ corectitudinea datelor raportate la executarea mijloacelor speciale, fiind majorate în aceeași mărime.

La achiziționarea de programe informatice, s-a constatat că, CCA a desemnat câștigător un operator economic, în lipsa unei concurențe conforme și, respectiv, s-a identificat riscul de utilizare ineficientă a mijloacelor publice. CCA, la evaluarea ofertelor pentru programe informatice, a desemnat câștigător operatorul economic, care a propus cel mai mic preț. Însă, a doua zi operatorul a anunțat retragerea din concurs, invocând ca motiv termenul limitat de executare a lucrărilor. Ca rezultat, grupul de lucru pentru achiziții a decis achiziționarea serviciului de la operatorul economic, care a propus prețul de 384 mii lei. Astfel, CCA nu și-a exercitat drepturile de anulare a procedurii de achiziție, în conformitate cu prevederile legale, în condițiile, în care prețul operatorului contractat era de circa 4 ori mai mare față de celălalt operator economic participant la achiziție.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY