Actualizat: Marți, 21 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Nereguli și contraperformanțе relevante în domeniul aviației civile

  • 04.05.2012
  • 1253

La 27 aprilie și 3 mai curent, Plenul Curții de Conturi a audiat rezultatele auditelor efectuate la entitățile economice din domeniul aviației civile.

Importanța ramurii respective și creșterea cererii pe piață a serviciilor prestate de entitățile din domeniu au determinat ca auditul să se axeze și să cuprindă  97% din totalul patrimoniului statului din acest domeniu, fiind verificați 6 operatori economici -  Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău", Î.S. „MoldATSA", S.A. „Aeroport Handling", S.A. „Aeroport Catering", Administrația de Stat a Aviației Civile și Î.S. C.A. „Air Moldova", activitățile cărora în totalitate influențează direct asupra costurilor serviciilor prestate beneficiarilor. În contextul respectiv, auditul a analizat sistemul instituțional existent, implicat în prestarea serviciilor aeronautice, și relevă că acesta este foarte complex și nu dispune de criterii și procese în vederea eficientizării activităților și îmbunătățirii calității serviciilor prestate beneficiarilor.

Pentru perioada auditată, activitatea economico-financiară a entităților verificate a înregistrat un declin economic. Astfel, ritmul de creștere a cheltuielilor a depășit ritmul de creștere a veniturilor cu 8,7 puncte procentuale și este caracteristic pentru toate entitățile auditate. În aceste condiții, rezultatul din activitatea operațională a entităților verificate a fost în descreștere în anul 2011, comparativ cu anul 2009, cu 68,5 mil.lei, iar profitul net pentru aceeași perioadă s-a diminuat cu 49,5 mil.lei.

În totalul cheltuielilor de domeniu o cotă semnificativă o dețin cele destinate remunerării muncii, care în anul 2010 au constituit 247,7 mil.lei, iar în anul 2011 - 255,1 mil.lei. Studiul componentelor acestor cheltuieli a evidențiat că din totalul cheltuielilor respective pe 2 ani de circa 500 mil.lei, doar 200 mil.lei au fost alocate pentru salariul tarifar și peste 300 mil.lei -  pentru suplimente și premii. Salariul mediu anual al  celor 2047 de angajați care activează în domeniu în anul 2011 a constituit 125 mii lei. Totodată, se menționează că pentru unele categorii de angajați salariile au depășit suma de 200 mii lei anual. Astfel, numărul acestora în anul 2010 a fost de 221 de angajați, iar în anul 2011 numărul acestora a crescut și a constituit 265 de angajați.

În cadrul auditelor au fost constatate probleme și nereguli de sistem, cum ar fi:

  • N-a fost asigurată o gestionare eficientă a patrimoniului public de către entitățile auditate, iar fondatorii n-au întreprins măsurile necesare în vederea monitorizării stricte a situației patrimoniale în domeniu, condiții în care nu se asigură integritatea acestuia. În acest aspect, se relevă neînregistrarea conformă în evidența unităților economice din domeniu a bunurilor imobile, inclusiv a terenurilor aferente, precum și a drepturilor asupra acestora la organele cadastrale; netransmiterea regulamentară în gestiune a bunurilor statului etc.
  • Întreprinderile din domeniul aviației civile nu dispun de un cadru regulator relevant privind organizarea și desfășurarea procedurilor de achiziție a bunurilor și serviciilor, iar atribuțiile personalului implicat în aceste procese denotă un nivel scăzut de responsabilitate. Astfel, pentru achizițiile efectuate de către entitățile auditate în valori semnificative de 509,2 mil.lei și 83,7 mil.lei n-au fost respectate principiile transparenței, eficienței și economicității.
  • Lipsa reglementărilor la capitolul politici tarifare pentru serviciile prestate de către entitățile din domeniul aviației civile generează precondiții pentru majorarea neargumentată a costurilor acestora.
  • Verificarea justificării și temeinicii cheltuielilor incluse în serviciile prestate a stabilit posibilitatea de diminuare a costurilor biletelor avia tur/retur în sumă de circa 800 lei, care au fost determinate de majorarea neargumentată a cheltuielilor salariale; a plăților pentru prime și suplimente, în lipsa indicatorilor de performanță și eficiență; a pierderilor suportate de la prestarea serviciilor prin Sala delegațiilor oficiale și Sala VIP; includerea neargumentată în cheltuieli a uzurii pentru unele echipamente care nu funcționau; cheltuieli de sponsorizare etc.

Reieșind din situațiile constatate de audit, se relevă că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii  Drumurilor (MTID) și Agenția Proprietății Publice, în calitate de fondatori ai unităților economice din acest domeniu, nu și-au onorat cu prudență atribuțiile, n-au supravegheat riguros implementarea de către entitățile auditate a unui management responsabil și eficient, ceea ce a determinat administrarea patrimoniului și gestiunea economică în detrimentul intereselor publice, iar serviciile prestate au generat inegalități sociale.

La data de 3 mai curent au fost audiate rezultatele rapoartelor auditelor gestionării patrimoniului public în domeniul aviației civile de către Administrația de Stat a Aviației Civile și Î.S. C.A. „Air Moldova".

Pentru perioada auditată, activitatea Administrației de Stat a Aviației Civile s-a caracterizat printr-o situație nedeterminată regulamentar și incertă. Astfel, începînd cu septembrie 2008, în legătură cu reorganizarea unor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, prin intermediul instituţiilor subordonate, a preluat realizarea unor atribuţii specifice în  domeniul aviaţiei civile, inclusiv  a atribuțiilor Administrației de Stat a Aviației Civile (ASAC).

Totodată,  potrivit Hotărîrii Guvernului nr.1057 din 19.10.1998, care nu a fost abrogată sau modificată, ASAC a rămas desemnată în continuare ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul aviaţiei civile, avînd și atribuții de supraveghere, certificare și control în domeniu, fiind subordonată Guvernului.

În același timp, prin modificarea Legii aviației civile, Administrația de Stat a Aviației Civile a pierdut atribuțiile de exercitare a activităților de certificare, supraveghere și control în domeniul aviației civile, acestea fiind atribuite noului organ public instituit - Autoritatea Aeronautică Civilă, care pînă în prezent nu dispune de reglementări privind organizarea și desfățurarea activităților. Concomitent, ASAC i-au fost delegate atribuţiile Autorităţii Aeronatice Civile stabilite conform normelor legale.

La capitolul gestionarea patrimoniului public, Administrația de Stat a Aviației Civile n-a înregistrat în evidența contabilă un teren, deținut în folosință, cu suprafața de 1,3 ha.

Auditul remarcă că ASAC, cu neregularități, a contractat și a executat lucrări de construcție a unei piste de decolare a elicopterelor (în s. Giurgiulești) în valoare de 689,1 mii lei,  pentru care pînă în prezent nu s-a efectuat recepția finală.

La capitolul reglementarea tarifelor pentru serviciile prestate, ASAC n-a dispus de modalitatea de formare a tarifelor, care au fost stabilite arbitrar, în baza ordinului directorului general din anul 2007, generînd profituri, pentru perioada auditată, în sumă de 17,7 mil.lei.

 În aspectul ce ține de regularitatea efectuării cheltuielilor, se menționează că ASAC a alocat nelegitim 2,1 mil.lei, în scopul majorării capitalului social al unor entități, al căror fondator este MTID. 

La capitolul regularitatea remunerării muncii, în lipsa evaluării performanțelor angajaților, ASAC, în condiții subiective, a achitat 580,0 mii lei pentru înaltă eficiență, complexitate și intensitatea muncii.

Misiunea de audit la Întreprinderea de Stat Compania Aeriană „Air Moldova" a constatat unele nereguli privind gestionarea patrimoniului public. Fondatorul întreprinderii - Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor și Consiliul de administrație nu și-au realizat pe deplin atribuțiile de monitorizare și control asupra activității întreprinderii, ceea ce a condiționat înregistrarea unei situații economice precare. Aceasta este exprimată prin depășirea ritmului de creștere a cheltuielilor, în raport cu cel al veniturilor, cu 1,7%, micșorarea nivelului de rentabilitate a vînzărilor de la 13,8% la începutul a.2010  la 6,5% - la finele anului 2011.

De asemenea, fondatorul n-a stabilit indici economici întreprinderii, ceea ce a condiționat planificarea arbitrară a volumelor de venituri, astfel s-au creat condiții pentru nerealizarea uneia din sarcinile principale, prevăzute de legislație, privind asigurarea dezvoltării durabile a întreprinderii.

Efectuarea inventarierii mijloacelor fixe cu unele abateri de la prevederile regulamentare, în consecință, a generat divergențe între datele din evidența contabilă și cele din listele de inventariere inclusiv aferente unui motor avia și unei aeronave, care efectiv sînt lipsă la întreprindere.

Nivelul înalt de îndatorare a întreprinderii creează precondiții de încasare forțată a patrimoniului statului. În acest context, auditul relevă că contractarea creditelor semnificative de la instituțiile financiare în sumă de 369,8 mil.lei, pentru procurarea unei aeronave, a condiționat: gajarea mijloacelor fixe, gestionate de întreprindere, în proporție de circa 94%, suportarea cheltuielilor aferente plăților pentru dobînzile bancare în sumă de 65,7 mil.lei.

La capitolul remunerarea muncii s-a constatat că compania, pentru perioada auditată, nu dispunea de reglementări și metodologii de stabilire a indicatorilor măsurabili, precum și de evaluare a activității angajaților, fapt ce a condiționat achitarea unor sporuri la salarii pentru eficiența muncii în sumă de 26,8 mil.lei, în condițiile diminuării esențiale a indicatorilor activității economice. Cu abateri de prevederile statutare au fost achitate premii angajaților în sumă de 4,1 mil. lei.

Plenul Curții de Conturi, de asemenea, a evidențiat că managementul neconform și contraperformant, precum și gestiunea economico-financiară defectuoasă sînt cauzate și de iresponsabilitatea și ineficiența activității membrilor Consiliilor de administrație ale întreprinderilor de stat ce gestionează patrimoniul public, a reprezentanților statului în societățile pe acțiuni cu capital social majoritar de  stat, delegați de către ministere și alte autorități publice centrale în organele de conducere ale entităților auditate.

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY