Actualizat: Vineri, 17 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

La Glodeni managementul financiar nu s-a încadrat în normele legale prevăzute

  • 29.05.2012
  • 555

La şedinţa Plenului Curţii de Conturi din 29 mai 2012 a fost examinat raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public din raionul Glodeni pe anul 2011. CCRM a verificat, în special, respectarea de către autorităţile administraţiei publice locale a prevederilor regulamentare în exerciţiul bugetar; corespunderea cadrului normativ a procedurilor de evaluare, planificare şi colectare a impozitelor şi taxelor locale, precum şi de planificare, executare şi raportare a cheltuielilor bugetare; administrarea şi integritatea patrimoniului public.

Auditul efectuat de CCRM a relevat, că autorităţile administraţiei publice locale (AAPL) din raionul Glodeni nu au asigurat în măsura necesară o disciplină financiar-bugetară care să întrunească rigorile de legalitate şi regularitate în procesul bugetar şi gestionarea patrimoniului public. Autorităţile nu au evaluat şi nu au monitorizat în mod corect potenţialul economico-financiar, respectiv nu au asigurat estimarea la justa valoare a bazei de impozitare. Nu au fost elaboraţi indicii fiscali şi bugetari, care ar asigura sustenabilitatea financiară a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale (UAT) de nivelul I şi II din raion.

Direcţia Generală Finanţe (DGF) nu şi-a exercitat exhaustiv atribuţiile în cadrul procedural de elaborare a bugetelor locale. DGF nu a dispus de proceduri şi instrumente de formare a bazei impozabile şi nu a conlucrat eficient, în acest sens, cu AAPL şi organele fiscale, precum şi agenţii economici, care contribuie semnificativ la formarea veniturilor bugetare. Ca urmare, lipsa sau irelevanţa unor obiective de evaluare credibilă a bazei de impozitare formată din activităţile din teritoriu, lipsa cadrului metodologic adecvat şi a instrumentelor analitice de evaluare a prognozelor bugetare, aferente formării indicatorilor respectivi, precum şi, nu în ultimul rând, exercitarea necorespunzătoare a atribuţiilor de către personalul angajat în acest proces, a subminat capacitatea de formare a prognozelor şi de planificare a veniturilor proprii în bugetele locale. Deficienţele respective au condus la neluarea în calcul privind formarea părţii de venituri a bugetelor locale cu suma totală de minim 2,6 mil.lei.

AAPL din raion (de nivelul I şi II) au demonstrat incapacitate în calitatea estimărilor de prognozare bugetară, iresponsabilitate şi lipsă de interes privind extinderea veniturilor proprii. Autorităţile locale nu au conlucrat cu autoritatea fiscală din teritoriu, astfel a fost denaturată baza impozabilă şi, respectiv, au fost ratate venituri în bugetele locale în sumă totală (estimată de audit) de 7,9 mil. lei.

Managementul defectuos din partea unor AAPL din raion la administrarea terenurilor-proprietate publică nu a permis încasarea la bugetul de stat a compensaţiei legate de scoaterea terenurilor din circuitul agricol în sumă totală de 12,9 mil. lei.

O rezervă semnificativă la acumularea veniturilor proprii în bugetele locale o constituie şi restanţele contribuabililor, care, la situaţia din 31.12.2011, au constituit 4,4 mil lei.

Managementul financiar al executării cheltuielilor bugetelor UAT din raion nu s-a încadrat în normele legale prevăzute, în consecinţă fiind admise un şir de nereguli şi abateri de la cadrul regulator, care afectează eficienţa utilizării mijloacelor publice.

Lipsa unui mecanism bine definit de stabilire a normativelor de cheltuieli în domeniul învăţământului şi a numărului real de beneficiari al transferurilor din contul bugetului de stat în acest scop, a generat faptul, că în anul 2011, bugetul raional a beneficiat de transferuri din bugetul de stat în sumă totală de 7,9 mil.lei, acestea fiind utilizate în alte scopuri, inclusiv la majorarea cheltuielilor pentru întreţinerea aparatului administrativ (2,5 mil. lei), cultura (1,4 mil. lei), gospodăria comunală (1,1 mil. lei) etc.

La executarea cheltuielilor din bugetele locale pentru retribuirea muncii nu au fost respectate prevederile legale, în anul 2011, în acest scop, fiind utilizate neregulamentar 287,9 mii lei.

În raion nu există o strategie de dezvoltare, bazată pe mijloace investiţionale şi capitale, ce ar prevedea modalitatea de selectare a obiectivelor, reieşind din priorităţile raionului, necesităţile de mijloace financiare şi posibilele surse de acoperire a cheltuielilor capitale destinate implementării politicilor sectoriale. Managementul ineficient în valorificarea mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, precum şi nerespectarea legislaţiei în vigoare ce ţine de acest domeniu au determinat folosirea neregulamentară a resurselor financiare (268,8 mii lei).

La executarea unor cheltuieli din contul bugetului raional nu s-a ţinut cont de competenţele instituţionale în efectuarea cheltuielilor publice, fiind finanţate unele cheltuieli ce nu se încadrează în limitele prevederilor regulamentare, precum şi de modalitatea de delimitare a cheltuielilor stabilită de legislaţie (2032,8 mii lei).

Sistemul de management al gestionării patrimoniului public în raionul Glodeni nu a fost conformat prevederilor legale, astfel fiind afectat de un şir de deficienţe şi lacune, ce se exprimă prin: lipsa unei evidenţe corespunzătoare a patrimoniului public şi a raportării veridice a situaţiilor patrimoniale; neasigurarea înregistrării integrale a dreptului de proprietate; neîncheierea contractelor de comodat privind transmiterea patrimoniului în gestiune; nedeterminarea responsabilităţii manageriale a conducătorilor întreprinderilor pentru buna gestiune a bunurilor încredinţate, lipsa cadrului legal privind majorarea valorii mijloacelor fixe transmise în gestiune economică din contul reparaţiilor capitale din alte surse, etc.

Totodată, activitatea iresponsabilă a factorilor de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I şi nivelul II) din raion în vederea asigurării regularităţii şi legalităţii administrării patrimoniului public, condiţionată de iregularităţile menţionate, s-a soldat cu gestionarea eronată a patrimoniului public în sumă totală de peste 96 mil. lei.

Iregularităţile constatate sunt rezultatul iresponsabilităţii şi indisciplinei de care au dat dovadă factorii de decizie din cadrul AAPL ( de nivelul I şi II) din raionul Glodeni la utilizarea banilor publici şi la gestionarea patrimoniului public local, precum şi lipsei unui sistem al controlului intern eficient în toate domeniile verificate.

Raportul Curţii de Conturi va fi dat publicităţii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM şi să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării raportului.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY