Curtea de Conturi, în prezenţa preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii dl N.Timofti, ministrului justiţiei dl A.Tănase, directorului interimar al Departamentului de Administrare Judecătorească dl C.Bragoi, preşedinţilor Curţii de Apel Chişinău şi Curţii de Apel Bălţi dnii A.Doga şi Gh. Scutelnic, vicepreşedintelui Curţii de Apel Economice dna M.Moraru, şefului secţiei finanţele justiţiei şi securităţii statului a Ministerului Finanţelor dna S.Cotun, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008[1], a examinat Raportul auditului regularităţii gestionării resurselor financiare publice şi administrării patrimoniului public din exerciţiul bugetar 2010 la Curtea de Apel Chişinău, Curtea de Apel Bălţi şi Curtea de Apel Economică.
Misiunea de audit s-a desfăşurat la Curtea de Apel Chişinău, Curtea de Apel Bălţi şi la Curtea de Apel Economică în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2011[2]. Scopul auditului a constat în oferirea unei asigurări rezonabile referitor la faptul că Rapoartele financiare ale Curţii de Apel Chişinău, Curţii de Apel Bălţi şi Curţii de Apel Economice pe anul 2010, în toate aspectele semnificative, oferă o imagine reală şi fidelă asupra situaţiilor financiare şi patrimoniale ale acestora, iar utilizarea mijloacelor alocate de la bugetul de stat, precum şi operaţiunile financiare efectuate sînt corecte şi conform prevederilor legale.
Auditul a fost planificat şi s-a efectuat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi[3]. În vederea susţinerii constatărilor, formulării concluziilor şi recomandărilor, precum şi exprimării opiniilor de audit, probele de audit au fost obţinute prin desfăşurarea procedurilor de evaluare a riscului şi a procedurilor de audit ulterioare, care au cuprins testul controalelor şi proceduri de fond. În funcţie de contextul în care au fost aplicate de audit, acestea au inclus diferite examinări, observări, confirmări, recalculări, intervievări etc.
Examinînd rezultatele auditului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţă, Curtea de Conturi
a constatat:
Urmare verificărilor efectuate în cadrul auditului la Curtea de Apel Chişinău, Curtea de Apel Bălţi şi la Curtea de Apel Economică, şi expuse în Raportul de audit, se relevă:
♦ Unele neregularităţii la efectuarea achiziţiilor publice, care se exprimă prin organizarea neadecvată a activităţii grupurilor de lucru pentru achiziţii, precum şi a supravegherii executării contractelor.
♦ Un nivel scăzut de administrare a patrimoniului, nefiind asigurată în toate cazurile respectarea modului de înregistrare a drepturilor patrimoniale şi de ţinere a evidenţei contabile.
♦ Aspecte problematice şi de incertitudine la evidenţa şi raportarea taxei de stat, care se motivează prin imperfecţiunea cadrului legal ce vizează acest capitol.
♦ Admiterea iregularităţilor, care este o consecinţă a neimplementării la nivelul corespunzător a elementelor sistemului de management financiar şi control intern în cadrul entităţilor auditate.
♦ Verificarea nesistematică a corectitudinii încasării taxei de stat, precum şi a trecerii ei în termen şi integral la buget, ceea ce prezintă un risc pentru corectitudinea calculării şi plenitudinea încasării la bugetul de stat.
Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c), art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
1. Se aprobă Raportul auditului regularităţii gestionării resurselor financiare publice şi administrării patrimoniului public din exerciţiul bugetar 2010 la Curtea de Apel Chişinău, Curtea de Apel Bălţi şi Curtea de Apel Economică, care este parte componentă a prezentei hotărîri, şi se remit:
1.1. Curţii de Apel Chişinău, Curţii de Apel Bălţi şi Curţii de Apel Economice, pentru documentare şi implementarea recomandărilor auditului;
1.2. Ministerului Justiţiei, Departamentului de Administrare Judecătorească, în comun cu Ministerul Finanţelor, pentru documentare privind rezultatele auditului, şi se cere examinarea situaţiei la compartimentul taxa de stat, pentru o eventuală revizuire a actualului cadru juridic privind plenitudinea încasării, evidenţei şi raportării, prin prisma eficienţei acumulărilor la buget.
1.3. Parlamentului, pentru documentare.
1.4. Consiliului Superior al Magistraturii, pentru luare de cunoştinţă.
2. Despre implementarea recomandărilor auditului, precum şi despre executarea cerinţelor subpct. 1.1. şi subpct. 1.2. se va informa Curtea de Conturi în termen de 4 luni.
3. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.
[1] M.O., 2008, nr.237-240, art.864.
[2] Hotărîrea Curţii de Conturi nr.74 din 30.12.2010,, Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2011''.
[3] Hotărîrea Curţii de Conturi nr.58 din 28.12.2009 "Despre aprobarea Standardelor generale de audit şi Standardelor auditului regularităţii".