Actualizat: Vineri, 29 Martie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Unele obiective ale Legii privind achiziţiile publice nr.96-XVI din 13.04.2007 s-au realizat, dar sînt necesare unele îmbunătăţiri

  • 28.05.2009
  • 1507

  
    La această concluzie finală a ajuns Curtea de Conturi în urma examinării, în cadrul şedinţei plenare din 28 mai 2009, a rezultatelor auditului performanţei privind achiziţiile publice efectuate în contextul noii legi. La şedinţă au participat persoanele cu funcţii de răspundere din cadrul Agenţiei Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare, Ministerului Finanţelor, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Direcţiei Pază de Stat, Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, Serviciului Grăniceri, Departamentului Instituţiilor Penitenciare, precum şi preşedinţii raioanelor Hînceşti, Nisporeni, Drochia, Sîngerei, Edineţ şi  Donduşeni.

    Sectorul public achiziţionează anual un volum mare de bunuri, servicii şi lucrări. După volumul şi complexitatea lor, achiziţiile publice antrenează considerabile resurse financiare, umane şi de timp. Experienţa pe scară mondială denotă că anume în acest domeniu predomină cel mai mare risc de  abuz, fraudă şi risipă. Dat fiind aceasta, precum şi caracterul nou al activităţii de achiziţii în condiţiile noii Legi privind achiziţiile publice, Curtea de Conturi a decis să includă domeniul achiziţiilor publice în unul din auditele-pilot ale performanţei.

    Obiectivul general al auditului a constat în formarea unei imagini de ansamblu asupra procesului de achiziţii publice efectuate în condiţiile noii legi, cu formularea unor recomandări în scopul îmbunătăţirii domeniului vizat. În particular, Curtea de Conturi a fost interesată în determinarea faptului dacă obiectivele propuse de noua Lege privind achiziţiile publice au fost realizate.
Generalizind rezultatele auditului, Curtea de Conturi a concluzionat următoarele:
   • Implementarea Legii nr.96-XVI este un pas eficient spre bunele practici, care a dus la reînnoirea procesului de achiziţii în Republica Moldova, la creşterea numărului de contracte încheiate şi a volumului achiziţiilor efectuate prin proceduri competitive.
   • Autorităţile contractante au format noi grupuri de lucru, au desfăşurat mai multe proceduri de achiziţii, respectînd principiul transparenţei.
   • În documentaţia de licitaţie au stabilit noi cerinţe de calificare a operatorilor economici. 
   • Personalul a fost antrenat în mai multe programe de instruire în domeniul achiziţiilor publice.
    • Au fost formate structuri de monitorizare mai eficientă a contractelor.
    • Numărul participanţilor la licitaţiile publice şi la alte proceduri desfăşurate în acest domeniu a crescut esenţial, fiind antrenaţi noi operatori economici.
    În acelaşi timp, constatările din raport evidenţiază prezenţa unor nereguli şi disfuncţionalităţi la organizarea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice, ale căror cauze şi efecte au fost menţionate distinct. Totodată, neregulile consemnate sînt generate şi de faptul că:
   • conducătorii autorităţilor contractante tratează superficial domeniul achiziţiilor publice, neasigurînd controlul managerial adecvat al proceselor aferente achiziţiilor publice;
   • cunoştinţele reduse ale unor membri ai grupurilor de lucru şi lipsa procedurilor scrise privind atribuţiile şi responsabilităţile acestora determină abaterile permanente de la prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice la etapa iniţierii şi desfăşurării procedurilor de achiziţii publice, precum şi la etapele de atribuire şi de monitorizare a executării contractelor;
    • termenele restrînse prevăzute pentru elaborarea şi/sau modificarea actelor normative privind implementarea noii legi, personalul insuficient şi fluctuaţia acestuia în cadrul Agenţiei au influenţat îndeplinirea cu certitudine a tuturor sarcinilor şi atribuţiilor prevăzute de noua lege, precum şi a planurilor de acţiuni ale Guvernului.
    În acest context, menţionăm că auditul a avut ca scop localizarea zonelor în care rezultatele activităţii publice au înregistrat performanţe reduse şi identificarea cauzelor acestora, cu formularea recomandărilor menite să îmbunătăţească managementul în domeniul achiziţiilor publice.
    Curtea de Conturi speră că constatările din raport vor prezenta interes pentru toate părţile interesate, sînt expuse pe înţelesul cetăţeanului de rînd, care, în calitate de contribuabil, are dreptul să se asigure că administraţia publică are grijă de gestionarea eficientă a mijloacelor publice, precum şi că recomandările oferite vor contribui la sporirea responsabilităţii tuturor participanţilor la achiziţii şi la îmbunătăţirea întregului proces de achiziţii publice, totodată asigurînd transparenţa în procesul decizional şi eficienţa la utilizarea banului public.
   
   Hotărîrea şi Raportul de audit ale Curţii de Conturi vor fi publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

1


reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY