Actualizat: Miercuri, 24 Aprilie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea patrimoniului public de către Î.S. „Poșta Moldovei”, pe agenda Comisiei parlamentare de profil

  • 18.05.2022
  • 1609

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a prezentat, la data de 18 mai curent, în cadrul Comisiei de control al finanțelor publice (CCFP), rezultatele Raportului auditului conformității gestionării  patrimoniului public de către Întreprinderea de Stat „Poșta Moldovei” în anul 2020.

Vicepreședintele CCRM, Viorel Chetraru și responsabilul de misiunea de audit au făcut o prezentare succintă a concluziilor raportului de audit.

Dl Chetraru a menționat care au fost obiectivele inițierii acestei misiuni de audit și rolul acestei instituții în stat. Î.S. „Poșta Moldovei” este operatorul național, care prestează servicii poștale, diverse servicii de plată și alte servicii non-poștale. Structura funcțională a Î.S. „Poșta Moldovei” este organizată pe verticală, fiind constituită pe trei nivele: administrația centrală, sucursalele și serviciile operaționale, precum și oficiile și agențiile poștale. Astfel, întreprinderea cuprinde 24 de sucursale, 5 servicii operaționale regionale, un Centru național de tranzit, 1232 oficii și agenții poștale, precum și un magazin filatelic.

Generalizând constatările și concluziile auditului se denotă că pe perioada supusă auditului Î.S. „Poșta Moldovei” a generat pierderi de circa 35,3 mil. lei, care au fost cauzate de scăderea serviciilor prestate în expresie cantitativă, legate de restricțiile impuse de pandemia COVID-19, iar pe de altă parte de managementul defectuos al formării tarifelor, nefiind revizuite și ajustate pe perioada de gestiune.

Lacunele managementului financiar-contabil au condiționat gestionarea neconformă a unor venituri și cheltuieli ale întreprinderii:

  • nerecunoașterea veniturilor perioadei în sumă de cca 796,3 mii lei și a cheltuielilor -  în sumă de cca 4,3 mil. lei;
  • gestionarea necorespunzătoare a obligațiilor față de personalul încadrat privind indemnizațiile de concediu anual nefolosit și a costurilor aferente, în sumă de cca 21,2 mil. lei.

Î.S. „Poșta Moldovei” nu cunoaște obiectiv patrimoniul gestionat, dat fiind faptul că inventarierea clădirilor, terenurilor și a activelor necorporale a fost desfășurată într-un mod formal. Astfel, întreprinderea nu a asigurat gestionarea conformă și managementul responsabil a categoriilor de active menționate, fiind admise un șir de iregularități:

  • neînregistrarea în evidență contabilă a 32 loturi de teren cu valoarea cadastrală de cca 0,8 mil. lei și a 16 clădiri cu valoare cadastrală de cca 1,5 mil. lei;
  • neînregistrarea dreptului de proprietate asupra 11 loturi de teren cu valoarea cadastrală totală de cca 1,5 mil. lei și asupra a 7 clădiri cu costul de intrare de 1,3 mil. lei;
  • lipsa datelor privind bunurile imobile amplasate pe adresa a 383 de subdiviziuni structurale;
  • neînregistrarea contabilă a 2 mărci comerciale deținute: Marca comercială „Poșta Moldovei” și Marca comercială „Curier Rapid”.

Auditul a abordat, de asemenea, domeniul achizițiilor de bunuri, lucrări și servicii destinate acoperii necesităților de producere și asigurării bazei tehnico-materiale a Î.S. „Poșta Moldovei”. Întreprinderea nu cunoaște volumul real de achiziții realizate în anul 2020, care, potrivit estimărilor de audit, au constituit cca 59,5 mil. lei. Au fost admise un șir de neconformități, cum ar fi nepublicarea planului de achiziții; nepublicarea anunțurilor de participare la licitații deschise aferente achizițiilor cu valoare de 7,3 mil.lei; întocmirea necorespunzătoare a caietelor de sarcini, nefiind descrise cu exactitate volumul și tipul lucrărilor de reparații curente în suma totală de cca 2 mil. lei; divizarea achizițiilor prin încheiere de contracte separate în suma totală de 862,5 mii lei etc.

Menționăm că, rezultatele auditului privind conformitatea gestionării patrimoniului public de către Î.S. „Poșta Moldovei” în anul 2020 indică asupra neconcordanței managementului la principiile de bună guvernare, precum și asupra controlului intern managerial neperformant. În contextul deficiențelor identificate, Curtea de Conturi a înaintat 17 recomandări entității auditate, care urmează a fi implementate în termenii stabiliți.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY