Actualizat: Joi, 28 Martie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr.46 din 29 iulie 2021 cu privire la Raportul auditului conformității asupra achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului în anii 2019-2020

Nr. 46 din 29.07.2021
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Misiunea de audit public extern s-a realizat conform Programelor activității de audit ale Curții de Conturi pe anii 2020 și 2021 (cu modificările ulterioare)1, având drept scop evaluarea conformității desfășurării achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului în anii 2019-2020.
Auditul a fost planificat și s-a desfășurat în conformitate cu Standardele Internaționale ale Instituțiilor Supreme de Audit aplicate de Curtea de Conturi (ISSAI 100, ISSAI 400 și ISSAI 4000)2.
Examinând Raportul de audit, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente la ședința video, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
achizițiile publice desfășurate în cadrul sistemului Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului în anii 2019-2020 nu au întrunit în totalitate principiile fundamentale care guvernează acest domeniu, fiind identificate următoarele probleme: reglementarea internă necorespunzătoare a activității grupurilor de lucru pentru achiziții din cadrul autorităților contractante; calitatea redusă a planificării achizițiilor publice; lipsa de raportare și analiză a achizițiilor publice desfășurate ș.a. În consecință, cele consemnate au influențat în mod negativ procesele de estimare, planificare și executare a bugetelor autorităților contractante în corelare cu principiile de bună guvernare, au limitat transparența în ceea ce privește informarea și accesibilitatea operatorilor economici privind achizițiile publice desfășurate.

1 Hotărârea Curții de Conturi nr.77 din 27.12.2019 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2020” (cu modificările și completările ulterioare); Hotărârea Curții de Conturi nr.62 din 10.12.2020 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2021” (cu modificările și completările ulterioare).
2 Hotărârea Curții de Conturi nr.2 din 24.01.2020 „Cu privire la Cadrul Declarațiilor Profesionale ale INTOSAI”.
Recomandarea: 2.4. Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului și instituțiilor din subordine supuse auditului, pentru luare de atitudine și asigurarea implementării recomandărilor din Raportul de audit;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Răspunsul autorității:
Prin Ordinul MAIA nr.14 din 21.09.2021 se aprobă planul de implementare a recomandărilor din HCC nr.46 din 29.07.2021. RO_8385_14_21.09.2021 (1).pdf RO_8386_HCC46-MM.pdf

Recomandarea: 2.5. Ministerului Finanțelor, pentru luare de atitudine și se recomandă: 2.5.1. aprobarea alocațiilor pentru obiectivele de investiții multianuale care urmează a fi finanțate din bugetul de stat doar în baza unor analize privind starea lor, relevanța și eficiența alocării resurselor, în scopul finalizării și/sau dării în exploatare a acestora;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 25.02.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/18/272 din 25.02.2022: începând cu etapa prezentării propunerilor pentru CBTM 2023-2025 și elaborării proiectului bugetului de stat pentru anul 2023, în formularul „Propuneri privind repartizarea alocațiilor pentru finanțarea proiectelor de investiții capitale în curs de execuție” APC vor prezenta argumente suplimentare privind necesitatea continuării proiectului și informație succintă despre implementarea proiectului.
Completare 14.09.2022
Scris.MF nr.05-10/84/1184 din 26.08.2022: În proiectul scrisorii MF către APC referitor la particularitățile privind elaborarea și prezentarea de către autoritățile bugetare a propunerilor de buget pentru anul 2023 și estimărilor pentru anii 2024-2025, în formularul nr.3 „Propuneri privind repartizarea alocațiilor pentru finanțarea proiectelor de investiții capitale în curs de execuție” APC urmează să prezinte argumente suplimentare privind necesitatea continuării proiectului și informație succintă despre implementarea acestuia. RO_8728_MinFin 25.02.22.pdf

Recomandarea: 2.5.2. dezvoltarea Sistemului Informațional Automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice”/MTender în scopul armonizării funcționalităților cu prevederile cadrului regulator în domeniu, prin asigurarea stocării informațiilor aferente întregului proces al achizițiilor publice (planificare, desfășurare, monitorizare) în sistemul de achiziții electronice;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 25.02.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/18/272 din 25.02.2022: întru asigurarea procesului de desfășurare a procedurilor de achiziții publice a fost dezvoltată platforma Ministerului Finanțelor https://mtender.md/ care permite inițierea procedurii de la planificare până la atribuirea câștigatorului. Monitorizarea procedurii poate fi efectaută prin intermediul platformei sau a portalului public https://mtender.gov.md/. Accesarea compartientului de Business Intelegence https://bi.open-contracting.org/moldova/ permite efectuarea raportării privind procedurile desfășurate în cadrul Sistemului Informațional Automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice”(MTender).
Totodată, în ianuarie 2022, în urma deciziei comune a Ministerului Finanțelor și a Delegației UE, activitățile Proiectului ”Asistența tehnică pentru dezvoltarea unui sistem de achiziții electronice în Republica Moldova de către Delegația UE”, suspendate о perioada, au fost reluate.
Proiectul dat, urmarește trecerea de la Sistemul multi-platforma la Sistemul cu о singură platforma (centralizată). În consecință, urmează să fie modificat Conceptul tehnic al SIA RSAP, (Hotărârea Guvernului nr. 705/2018), acțiune ce se realizează la moment de comun cu Delegația UE.
Până in octombrie 2022 dezvoltatorul, angajat de către Delegația UE, urmează să livreze sistemul în corespundere cu Conceptul menționat supra.
Ministerul Finanțelor va include în caietul de sarcini cerințele tehnice necesare pentru implementarea recomandărilor Curții de Conturi.
Totodată, în Planul de acțiuni al Ministerului Finanțelor pentru anul 2022 este prevazută acțiunea 10.3.1. Dezvoltarea integrală a Sistemului informațional automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice "(MTender).

Completare 14.09.2022
Scris. MF nr.05-10/84/1184 din 26.08.2022: Întru asigurarea procesului de desfășurare a procedurilor de achiziții publice a fost dezvoltată platforma MF https://mtender.md/ care permite inițierea procedurii de la planificare până la atribuirea câștigatorului. Monitorizarea procedurii poate fi efectaută prin intermediul platformei sau a portalului public https://mtender.gov.md/. Accesarca compartientului de Business Intelegence https://bi.open-contracting.org/moldova/ permite efectuarea raportării privind procedurile desfășurate în cadrul Sistemului Informațional Automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice” (MTender).
Totodată, în ianuarie 2022, în urma deciziei comune a MF și a Delegației UE, activitățile Proiectului „Asistența tehnică pentru dezvoltarea unui sistem de achiziții electronice în Republica Moldova de către Delegația UE”, suspendat о perioadă, a fost reluat. Proiectul dat, urmarește trecerea de la Sistemul multi -platforma la Sistemul cu о singură platformă (centralizată). În consecință, urmează să fie modificat Conceptul tehnic al SIA RSAP, (HG nr. 705/2018), acțiune ce se realizează la moment de comun cu Delegația UE.
Până în octombrie 2022 dezvoltatorul, angajat de către Delegația UE, urmează să livreze sistemul în corespundere cu Conceptul menționat supra.
MF va include în caietul de sarcini cerințele tehnice necesare pentru implementarea recomandării Curții de Conturi.
Totodată, în Planul de acțiuni al MF pentru anul 2022 este prevazută acțunea 10.3.1. Dezvoltarea integrală a Sistemului informațional automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice” (MTender). MF din 26.08.2022.pdf

Recomandarea: 2.5.3. formalizarea întregului proces al achizițiilor, inclusiv electronice, astfel ca informațiile din documentele formalizate să fie adaptate pentru generalizare, sintetizare și analiză;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 25.02.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/18/272 din 25.02.2022: vezi pct.2.5.2.

Recomandarea: 2.5.4. aducerea în concordanță a prevederilor legislației secundare cu prevederile cadrului normativ;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 25.02.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/18/272 din 25.02.2022: începand cu anul 2018 de către Ministerul Finanfelor au fost elaborate și aprobate mai multe acte normative pentru punerea în aplicare a Legii 131/2015 privind achizițiile publice.
La moment sunt în curs de realizare:
1. Proiectul HG pentru elaborarea Regulamentului cu privire la modul de întocmire a Listei de interdicție a operatorilor economici (nr. unic 996/MF/2020);
2. Proiectul HG pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mica (nr.unic 184/MF/2021);
3. Proiectul HG pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de atribuire a contractelor de achiziții sectoriale/acordurilor-cadru în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale (numar unic 233/MF/2021);
4. Proiectul HG pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de achiziție publică licitație restrânsă;
5. Proiectul HG pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea furnizorilor de servicii de achiziții;
6. Proiectul HG pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de achiziție publica dialog competitiv;
7. Proiectul HG pentru aprobarea Regulamentului privind certificarea în domeniul achizițiilor publice.

Recomandarea: 2.5.5. asigurarea interconexiunii între Lista de interdicție din MTender și ofertele depuse în cadrul achizițiilor electronice, cu identificarea și excluderea de la licitațiile electronice a operatorilor economici neeligibili, incluși în aceasta;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 25.02.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/18/272 din 25.02.2022: Conform prevederilor art.19 din Legea privind achizițiile publice nr. 131/2015, doar autoritatea contractantă, poate exclude operatorii economici din procedura de achiziție publică.
Totodată, același art. la alin. 10-13 prevede situația în care autoritatea contractantă poate cere operatorului economic demonstrarea fiabilității, în caz ca ultimul și-o demonstrează fiabilitatea, autoritatea contractantă are dreptul de al accepta la procedura respectivă.
Având în vedere că, recomandarea (în redacția dată) contravine prevederilor Legii privind achizițiile publice nr. 131/2015, odata cu dezvoltarea Sistemului Informațional Automatizat „Registrul de stat al chizițiilor publice” (Mtender) (Recomandarea 2.5.2.) urmează și asigurarea interconexiunii între Lista de interdicție din Mtender și ofertele depuse în cadrul achizițiilor electronice, cu identificarea de către sistem și notificarea autorității contractante despre faptul ca operatorul economic este inclus în Lista de interdicție.
Ordinul MF nr.82 din 26.09.2023

Recomandarea: 2.5.6. asigurarea instruirilor pentru autoritățile contractante în scopul dezvoltării abilităților de întocmite a documentațiilor de atribuire, pentru a exclude cazurile de conținere în specificațiile tehnice a clauzelor părtinitoare, incomplete sau vagi, în comparație cu importanța/complexitatea contractului care urmează să fie încheiat, în vederea diminuării numărului de contestări ale licitațiilor publice și tergiversării realizării procedurii de achiziție în termene rezonabile, precum și în vederea dezvoltării cunoștințelor și înțelegerii avantajelor de stabilire drept criterii de evaluare a ofertelor a altor criterii decât „cel mai mic preț”, pentru a crește abilitățile de utilizare a lor;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 25.02.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/18/272 din 25.02.2022: Prin scrisoarca nr. 27/259-97 din 03.02.2022, Agenția Achiziții Publice a informat Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și Ministerul Mediului despre desfășurarea unei instruiri pe data de 10 și 11 martie 2022 în vederea consolidării capacitaților reprezentanților ministerelor și a instituțiilor subordonate în domeniul achizițiilor publice.

Recomandarea: 2.6. Ministerului Finanțelor, de comun cu Ministerul Economiei și Infrastructurii, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, Agenția pentru Supraveghere Tehnică, pentru luare de atitudine și se recomandă dezvoltarea, inclusiv cu suportul, după caz, al altor organe abilitate din diferite sectoare ale economiei naționale, a datelor din Specificațiile tehnice și din Caietul de sarcini model privitor la caracteristicile funcționale și performanța obiectului de achiziție, cu elaborarea îndrumărilor/ghidurilor în acest sens, ceea ce va permite aplicarea în calitate de criterii de evaluare în cadrul achizițiilor electronice nu doar a criteriului „cel mai mic preț”, dar și a altora prevăzute în cadrul regulator, inclusiv „cel mai bun raport calitate-preț” și „cel mai bun raport calitate-cost”;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 25.02.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/18/272 din 25.02.2022: în Planul de acțiuni al Ministerului Finanțelor pentru anul 2022 este prevazută acțiunea 10.1.13. Dezvoltarea datelor din Specificațiile tehnice și din Caietul de sarcini model privitor la caracteristicile funcționale pe performanța obiectului de achiziție, cu elaborarea îndrumărilor/ghidurilor în acest sens, cu termenul de realizare în august 2022.

Completare 15.09.2022
Scris. MF nr.05-10/84/1184 din 26.08.2022: Se menționează că, Agenția Achiziții Publice s-a adresat către MAIA prin scrisoarea nr. 27/216-671 din 05.08.2022 cu solicitarea de prezentare a specificațiilor tehnice model pentru achiziționarea de mere, în special pentru instituțiile de învățământ și către ANSP prin scrisoarea nr. 27/216-668 din 05.08.2022 cu solicitarea de prezentare a specificațiilor tehnice model pentru achiziționarea grupului de produse dezinfectante (produse biocide de dezinfecție) utilizate de către IMSP pentru dezinfecția suprafețelor, utilajelor și dispozitivelor medicate, echipamentului sanitar etc. MAIA și ANSP au oferit răspunsurile lor respectiv prin scrisorile nr. 04-04/268/2441 din 22.08.2022 și nr. 01-13/4-3222 din 15.08.2022, oferind informația solicitată. Astfel, informația prezentată de către autoritățile menționate supra, în termeni proximi, urmează a fi definitivată și plasată pe pagina web a Agenției Achiziții Publice în scopul utilizării de către autoritaățe contractante interesate. MF din 26.08.2022.pdf

Recomandarea: 2.7. Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, de comun cu Agenția Proprietății Publice și Universitatea Agrară de Stat a Moldovei, pentru luare de atitudine și asigurarea întocmirii actului de primire-predare a terenurilor gestionate de Universitatea Agrară de Stat a Moldovei către Agenția Proprietății Publice, în scopul realizării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 161 din 07.03.2019 „Cu privire la aprobarea listei terenurilor proprietate publică a statului din administrarea Agenției Proprietății Publice”, cu încheierea, după caz, a contractului de arendă a terenului aferent construcției nefinisate;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 26.08.2021
Răspunsul autorității:
Scris.UASM nr.01-1047 din 26.08.21: în temeiul prevederilor stabilite la pct.10, alin. 2), lit.b, din Regulamentul cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică aprobat prin Hotărîrea Guvemului nr.901 din 2015, Decizia de transmitere a bunurilor proprietate publica (terenul UASM la caz) este luata de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare încalitate de fondator al UASM, care va emite ordinul de transmitere a terenului proprietate publica a UASM către APP. În sensul grăbirii procesului de transmitere a terenului proprietate publică, UASM a emis deja ordinul nr.119-A din 26.08.2021 cu privire la delegarea reprezentantului UASM în comisia de transmitere. RO_8241_UAS h_46_2021.pdf RO_8245_UAS_anexe.pdf RO_8246_UAS.pdf

Recomandarea: 1. Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului și instituțiilor din subordine, să asigure: 1.1. elaborarea și realizarea unui plan de măsuri pentru lichidarea iregularităților și neajunsurilor constatate și enunțate în Raportul de audit, inclusiv în perioadele de gestiune viitoare;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 15.09.2021
Răspunsul autorității:
Scris.nr.03-05-45/3013 din 15.09.2021: a fost elaborat plan de măsuri pentru lichidarea iregularităților și neajunsurilor constatate și enunțate în Raportul de audit (anexă- 4 file). RO_8239_MAIA.pdf

Recomandarea: 1.2. consolidarea măsurilor de control intern în scopul asigurării conforme a întregului proces de efectuare a achizițiilor publice, în special de achiziționare a lucrărilor cu caracter capital (pct.4.1; 4.2; 4.3);

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 20.05.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-01/126 din 18.01.2022: Realizat https://www.centrulmetodic.md/categorie/achizitii-publice/
Realizat Procese verbale a grupului de lucru.
Completare 07.06.2022
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-12 din 20.05.2022: MAIA pentru planificarea achizițiilor se ia în considerare și cele planificate în CBTM. La fortificarea controlului intern managerial se planifică activitățile în activitatea subdiviziunilor structural se identifică și evaluează riscurile, iar la finele anului se completeaza Raportul consolidate privind CIM. Prin solicitarea electronică din 21.09.2021 secția financiar-administrativă a solicitat subdiviziunilor din cadrul Ministerului prezentarea informației în contextul elaborării propunerilor de buget pentru anul 2022 și a estimărilor pentru anii 2023-2024.
Totodată, în contextul circularei MF cu privire la inițierea procesului de elaborare și prezentare a propunerilor de buget pentru anul 2022 și a estimărilor pentru anii 2023-2024, la data de 16.09.2021 a fost transmisă solicitarea către instituții din subordinea MAIA, privind prezentarea propunerilor de buget. Estimarea corectă a valorii bunurilor, serviciilor și lucrărilor a fost efectuată cu ajutorul consultării pieței și a prețurilor actuale. Estimarea costurilor, ce stau la baza planificării planului provizoriu/anual al achizițiilor publice se conduce dupa urmatoarele principii - minimizarea costurilor, economisirea mijloacelor bănești, asigurarea principiului celerității/operativității în cadrul achizițiilor, utilizarea eficientă a mijloacelor financiare (vezi anexa).
Conform prevederilor HG nr.1419 din 28.12.2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de planificare a contractelor de achiziții publice, grupul de lucru în domeniul achizițiilor în urma stabilirii necesităților din cadrul Ministerului la data de 03.12.2021 prin proces-verbal nr.23 a aprobat planul provizoriu de achiziții publice pentru anul bugetar 2022. Planul provizoriu a fost publicat, conform procedurii în termen de 15 zile de la data aprobării, pe pagina web a Ministerului (vezi anexă).(https://maia.gov.md/sites/default/files/Documente%20atasate%20Advance%20Pagines/planul%20provizoriu.pdf).
Ulterior, în baza aprobării alocațiilor bugetare în Legea bugetului de stat pentru anul 2022, nr. 205/2021, grupul de lucru în domeniul achizițiilor la data de 17.01.2022 prin proces-verbal nr.1 a aprobat planul anual al achizițiilor publice pentru anul bugetar 2022. Planul anual a fost publicat pe pagina web a Ministerului (https://maia.gov.md/sites/default/files/Documente%20atasate%20Advance%20Pagines/planul%20anual.pdf). (vezi anexa)
Verificarea anuală de către Minister a publicării pe pagina web de către structurile organizaționale din sfera sa de competenta a publicării planurilor de achiziție și a anunțurilor de intenție. https://www.maia.gov.md/ro/content/achizi%C8%9B îi
Comisia de Stat pentru testarea soiurilor de plante - http://cstsp.md/ro/planurile-de-achizitii-pubIice.html; Oficiul Național al Viei și Vinului https://wineofmoldova.com/ro/transparenta-decizionala/; SERVICIUL SPECIAL PENTRU INFLUENTE ACTIVE ASUPRA PROCESELOR HIDROMETEOROLOGICE http://www.antigrindina.md/achizitii.html; InstitutuI Stiințific-Practic de Biotehnologii în Zootehnie și Medicina Veterinară (http://izmv.gov.md/ro/content/achizi%C8%9Bii- publice);
IP Colegiul Tehnic Agricol din Soroca https://ipctasoroca.md/evidenta-contabilitate/; IP Colegiul tehnic agricol din Svetlii (https://drive.google.eom/file/d/105revRvhdgBtAQvTiIUIXb6 v3AHMv7/view); UASM (https://drive.google.com/file/d/IL4021b-I0IKFiVDGHGuU41htkX7YHT4S/viewanunturile de intenție); https://tender.gov.md/ro/svstem/files/bap/2014/bap nr 25 1 .pdf; https://tender.gov.md/го/svstem/files/bap/2014/bap nr 27 4.pdf;
https://tender.gov.md/ro/svstem/files/bap/2014/bap nг 35 l.pdf; AIPA http://aipa.gov.md/ro/achizitii publice Colegiul Agro Industrial din Râșcani - https://www.cairiscani.md/achizitii/; СЕНТА http://cehta.md/acizitii-publice/;
CMI https://www.centrulmetodic.md/categorie/achizitii-publice/; CMVEA Brătușeni https://cmveabratuseni.md/achizitii/; Colegiul Agroindustrial "Gheorghe Răducan" din Grinauti https://colegiugrinauti.md/achizitii-publice/;
IPIF PORUMBENI https://porumbeni.md/noutati; ISST „Inteahgro” -a fost aprobat Regulamentul privind achizitionarea bunurilor, lucrarilor si serviciilor, prin ordinul nr. 18 din 01.10.2021, precum și achizițiile efectuate în anul 2022 au fost publicate pe pagina web intehagro.com (link: http://intehagro.com/achizitionari) pentru asigurarea transparentei decizionale.
Planurile de achizitii publice nu sunt publicate la urmatoarele institutii: Colegiul Agroindustrial din Ungheni IPAPS „N.DIMO”; Institutul de cercetari pentru culturile de camp „SELECTIA”; I.P. Centrul de Excelenta in Viticultura si Vinificatie din Chisinau https://cevvc.md/achizitii/ Planul 2022 nu este publicat INSTITUTUL ȘTIINTIFICO-PRACTIC DE HORTICULTURA ȘI TEHNOLOGII ALIMENTARE https://isphta.md/achizitii/ Planul pentru anul 2022 nu este publicat.

Recomandarea: 1.3. desemnarea conformă a grupului de lucru pentru achiziții și stabilirea atribuțiilor concrete membrilor acestuia (inclusiv pentru achiziții de valoare mică și monitorizarea respectării clauzelor contractuale) (pct.4.1.2);

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 20.05.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-01/126 din 18.01.2022: A fost elaborat Ordinul prin care s-a numit membrii supleanți cu stabilirea atribuțiilor grupului de lucru. (vezi Anexa nr.28)
Completare 07.06.2022
Scris.MAIA nr.01/6-06-12/1434 din 20.05.2022: în temeiul pct. 16 din Regulamentul cu privire la crearea grupului de lucru pentru achiziții, aprobat prin HG nr. 667/2016, a fost modificat Ordinul nr. 188/2019 prin Ordin MAIA nr.3 din 24 august 2021 (cu ulterioare modificări prin Ordin nr. 4/2022). Prin Ordinele menționate s-a modificat componența Grupului de lucru în domeniul achizițiilor al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, precum și s-au delimitat mai clar atribuțiile membrilor Grupului de lucru.
La data de 11.03.2022 prin ordinul nr. 37 au fost aprobate modificări la Manualul de proceduri privind achizițiile publice din cadrul AIPA, care vin să îmbunătățească procesul de achiziții publice (vezi anexa nr.1,3 (1-17)).
MAIA din 20.05.2022_anexe.pdf MAIA din 20.05.2022_scris.pdf

Recomandarea: 1.4. instituirea măsurilor de control, prin care să excludă divizarea achizițiilor publice, iar cazurile admise să fie susținute cu justificări documentate, care ar demonstra că divizarea acestora nu va afecta transparența și concurența (pct.4.2.2);

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 20.05.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-01/126 din 18.01.2022: Este inclus ca un obiectiv ”de a organiza ateliere de lucru” de către angajatul din cadrul Sectiei Juridice în Trimestrul II, 2022
Completare 07.06.2022
Scris.MAIA nr.01/6-06-12/1434 din 20.05.2022: Membrii grupului de lucru în domeniul achizițiilor al MAIA participă periodic la Webinare online, desfășurate de Agenția Achiziții Publice, cu tematici ce țin de Achiziții publice, cadrul legal și desfășurarea acestora:
- 15 octombrie 2021 seminarul de instruire „Derularea procedurilor de achiziții publice. Achiziții de valoare mică”;
- 20 ianuarie 2022 seminarul de instruire cu tematica „Desfășurarea procedurilor de achiziții publice”;
- 3 februarie 2022 seminarul de instruire „Tipuri de proceduri, tehnici instrumente specifice de atribuire”;
- 10-11 martie 2022 seminarul de instruire „Achizitii publice, cadrul legal și desfășurarea acestora”;
- 11-13 aprilie 2022 cu tematica „Bune practici de achiziții publice: gestiunea contractului, executare, modificare și răspunsuri în achiziții publice în circumstanțe de urgență”.
Seminarul a fost organizat în format online pe platforma ZOOM cu suportul Programului de Dezvoltare al Dreptului Comercial (CLDP) al Departamentului de Comerț al SUA, în cooperare cu Agenda Achiziții Publice. Anexa 1.4 (1-7)

MAIA din 20.05.2022_anexe.pdf MAIA din 20.05.2022_anexe.pdf MAIA din 20.05.2022_scris.pdf

Recomandarea: 1.5. monitorizarea și controlul executării contractelor de achiziții publice, cu desemnarea persoanelor responsabile (pct. 4.2.3);

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 20.05.2022
Răspunsul autorității:
Scris.MAIA nr.01/6-06-12/1434 din 20.05.2022: în conformitate cu pct.24 al Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică, aprobat prin HG 655/2016 și conform atribuțiilor stabilite, secretarul Grupului de lucru în domeniul achizițiilor din cadrul MAIA întocmește și prezintă anual, până la data de 1 februarie al anului următor, Agenției Achiziții Publice о dare de seamă privind contractele de achiziții publice de valoare mică semnate și înregistrate la Trezorerie în perioada de referință.
Totodată, secretarul grupului de lucru în domeniul achizițiilor întocmește rapoarte de monitorizare a contractelor în dependență de gradul de realizare a acestora, conform Anexei nr.2 din Regulamentul cu privire la activitatea grupului de lucru în domeniul achizițiilor publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.10/2021.
https://maia.gov.md/sites/default/files/Documente%20atasate%20Advance%20Paeines/Raport%20privind%20monitorizarea%20contractelor%20de%20achizi%C8%9Bii%20publice.pdf
Comisia de Stat pentru testarea soiurilor de plante - http://cstsp.md/ro/nlanurile-de-achizitii-publice.html
- CMI - https://www.centrulmetodic.md/cateeorie/achizitii-publice/ (darea de seamă).
Prin Darea de seamă din 24 ianuarie 2022, AIPA a prezentat Agenției Achiziții Publice realizarea achizițiilor pentru anul 2021. Totodată, AIPA trimestrial întocmește rapoarte de monitorizare a contractelor în dependență de gradul de realizare a acestora. Anexa 1.5 (1-17) MAIA din 20.05.2022_anexe.pdf MAIA din 20.05.2022_scris.pdf

Recomandarea: 2. Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, de comun cu Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole s. Țaul: să asigure reflectarea corectă în registrele de evidență contabilă a cheltuielilor pentru reparația capitală a mijloacelor fixe, cu majorarea capitalizării valorii aferente reconstrucției Centrului de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole s. Țaul (pct.4.3.3);

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 20.05.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-01/126 din 18.01.2022: S-a transmis terenul, mijloacele fixe și alte active proprietate publică. (vezi Anexa nr.29)

Completare 07.06.2022
Scris.MAIA nr.01/6-06-12/1434 din 20.05.2022: Pentru reflectarea în evidența contabilă a sumei întegrale de investiții capital la lucrările de reconstrucție și modernizare a Centrului de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole a fost transmisă, conform actului de transmitere a terenurilor, mijloacelor fixe și altor active proprietate publică din 15.12.2021. Valoarea investiției de la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (Investitor) către I.P. СЕНТА din Țaul (Beneficiar) și reflectată în evidența contabilă la cont 121.1 - 15296361,15 lei, majorând valoarea patrimoniului la contul 427 - 15296361,15 lei. Valoarea totală a investițiilor la efectuarea lucrărilor de reconstrucție și modernizare a Centrului de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din Țaul reflectate la contul 121.1 - 20239736,71 lei au fost trecute, în baza Procesului-verbal de recepție finală a lucrărilor de reconstrucție și modernizare a blocului de studii a instituției, la contul 123.1 „Clădiri”. MAIA din 20.05.2022_anexe.pdf MAIA din 20.05.2022_scris.pdf

Recomandarea: 3. Institutului de Cercetări pentru Culturile de Câmp „Selecția”, să asigure capitalizarea valorii mijlocului de transport, cu 41,0 mii lei (pct.4.2.2);

Autoritatea:ÎNTREPRINDEREA DE STAT INSTITUTUL DE CERCETÃRI PENTRU CULTURILE DE CÎMP SELECŢIA

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 20.05.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-01/126 din 18.01.2022: Prin Ordinul 127/2021, cu privire la inventarierea și casarea patrimoniului institutului, unde a fost inclus și creanțele și datoriile la situația 31.12.2021, concomitent și a creanțelor reflectate la contul extrabilanțier 822420. Ulterior s-a adresat la IP ASP (vezi Anexa nr. 30)
Completare 07.06.2022
Scris.MAIA nr.01/6-06-12/1434 din 20.05.2022: Prin Ordinul 127/2021, cu privire la inventarierea și casarea patrimoniului institutului, unde a fost inclus creanțele și datoriile la situația 31.12.2021, concomitent și a creanțelor reflectate la contul extrabilanțier 822420. Ulterior s-a adresat la IP ASP. Anexa 4.2.2 (1)
MAIA din 20.05.2022_anexe.pdf MAIA din 20.05.2022_scris.pdf

Recomandarea: 4. Agenției pentru Geologie și Resurse Minerale, să prezinte la Agenția Achiziții Publice darea de seamă privind procedura de achiziție publică „negociere fără publicare” (pct. 4.2.1);

Autoritatea:AGENŢIA PENTRU GEOLOGIE ŞI RESURSE MINERALE

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 19.08.2021
Răspunsul autorității:
Scris.nr. 591/02 din 19.08.2021: În a.2019- Procedura de achiziții publice privind desfășurarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare a fost efectuată prin sistemul achizițiilor publice și private -E- achiziții cu plasarea pachetul documentelor necesare în conformitate cu legislați în vigoare, inclusiv darea de seamă privind desfășurarea procedurii sus numite. Dar din motive tehnicefără legatura cu activitatea Agenției, procedura dată nu a fost publicată în BAP (anexa - 3 file).
În a.2020- Pachetul documentelor necesare pentru desfășurarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, inclusiv darea de seamă privind desfășurarea procedurii sus numite au fost expediate pentru inregistrarea direct la Trezoreria Regională Chișinău în conformitate cu ordinului Ministerului Finanțelor nr.24/2019 si nr.167/2019 (anexa - 2 file).
În a.2021- Pachetul documenteior necesare pentru desfăurarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, inclusiv darea de seamă privind desfășurarea procedurii sus numite au fost expediate prin poșta electronică la adresa AAP. După verficare procedura a fost publicată pe saitul AAP rubrica-contractele atribuite (anexa-1 filă). RO_8238_AGRM.pdf

Recomandarea: 5. Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, de comun cu Universitatea Agrară de Stat din Moldova: 5.1. să analizeze starea obiectivului de construcție a Clinicii veterinare a Universității Agrare de Stat din Moldova, cu luarea deciziei privitor la continuarea sau nu a lucrărilor de construcție si, după caz, a deciziei de conservare a obiectivului nefinisat sau de revizuire a documentației de proiect în contextul necesității obiectivului în modul conceput în documentația de proiect ori revizuirea acesteia reieșind din necesitatea și disponibilitatea resurselor financiare pentru finisarea lui (pct. 4.3.3);

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 20.05.2022
Răspunsul autorității:
Scris.UASM nr.01-1047 din 25.08.2021: A fost creată în cadrul UASM comisia de evaluare a starii obiectivului nefinisat ’’Construcția clădirilor Clinicii veterinare a Universitatii Agrare de Stat din Moldova” prin ordinul nr. 118-A din 26.08.2021.
Constatarile comisiei vor fi examinate de către Consiliul de administrate pentru luarea deciziei privitor la continuarea sau nu a lucrarilor de constructie si, dupa caz, a deciziei de conservare a obiectivului nefinisat.
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-01/126 din 18.01.2022: Crearea în cadrul UASM a comisiei de evaluare a stării obiectivului nefinisat ”Construcția clădirilor Clinicii veterinare a UASM” prin ordinul 11/2021 (vezi Anexa nr.31).
Completare 07.06.2022
Scris.MAIA nr.01/6-06-12/1434 din 20.05.2022: în contextul realizării recomandărilor Hotărârii CCRM nr.66 din 16 decembrie 2020, cu privire la Raportul auditului asupra situațiilor financiare ale Universității Agrare de Stat din Moldova încheiate la 31 decembrie 2019, în partea ce ține de problema...Clinica Veterinară, ținem să Vă comunicăm următoarele.
Având în vedere timpul scurs de la inițierea lucrărilor de construcție a Clinicii Veterinare s-a pus problema viabilității proiectului menționat.
În această circumstanță și conducând-se de prevederile HG nr.1029/2013 cu privire la investițiile capitale publice, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a inițiat procesul de identificare a mijloacelor financiare necesare realizării unui studiu de fezabilitate care urmează să răspundă la problema viabilității continuării lucrărilor de construcție a Clinicii Veterinare.
În acest scop, s-a solicitată Organizației pentru Alimentație și Agricultură (FAO) în Moldova, asistență pentru efectuarea studiului de fezabilitate a construcției ’’Clinicii veterinare” a Universității Agrare de Stat din Moldova.
Prin scrisoarea din 17 decembrie 2021, FAO a comunicat că examinează posibilitatea de a contribui la elaborarea studiului, ca ulterior, să ne informeze că nu dispun de experți în domeniul construcțiilor și nu au posibilitatea să definitiveze un studiu ce vizează constructia unei astfel de obiect.
Demersuri similare au fost îndreptate și către alte unități de implementare a proiectelor ..., care, însa, au comunicat ca studiul solicitat nu se încadrează în scopul proiectelor aflate în proces de implementare. Astfel, Ministerul a inițiat activitățile de planificare a acoperirii cheltuielilor pentru efectuarea studiului de fezabilitate din bugetul de stat pentru anul 2023. Anexa 4.3.3. (29-31) RO_8241_UAS h_46_2021.pdf RO_8245_UAS_anexe.pdf RO_8246_UAS.pdf MAIA din 20.05.2022_anexe.pdf MAIA din 20.05.2022_scris.pdf

Recomandarea: 5.2. să analizeze și să revizuiască situația cu privire la utilizarea gratuită a energiei electrice de către executantul lucrărilor de construcție a Clinicii veterinare a UASM, în condițiile sistării lucrărilor încă din anul 2016, cu asigurarea compensării cheltuielilor respective de către executantul lucrărilor către UASM (pct.4.3.3).

Autoritatea:Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediu

Termen implementare: 24.08.2022
Data implementării: 20.05.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-01/126 din 18.01.2022: Prin scrisoarea 25-992/2021 adresată antreprenorului SRL ”Getracon Grup” i-a fost remis proiectul contractului de refacturate a energiei electrice consumate pentru semnare.
Crearea comisiei în baza Ordinului UASM 115-A/2021 (vezi Anexa nr.32).

Completare 07.06.2022
Scris.MAIA nr.01/6-06-12/1434 din 20.05.2022: situația cu privire la utilizare gratuită a energiei electrice de către executantul lucrărilor de construcției a Clinicii veterinare a UASM a fost înlăturat prin încheierea cu SRL ’’Getarcon Grup” a Contractului de nefacturare a energiei electrice. Anexa 5.2 (1) MAIA din 20.05.2022_anexe.pdf MAIA din 20.05.2022_scris.pdf

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY