Curtea de Conturi, în prezenţa deputatului Parlamentului Republicii Moldova dna E.Frumosu, preşedintelui raionului Criuleni dl V.Rotaru, ex-preşedintelui raionului Criuleni dl D.Simon, şefului Direcţiei Generale Finanţe dna V.Anii, şefului Direcţiei Asistenţă Socială şi Protecţie a Familiei dl I.Ţîgovas, şefului Direcţiei Cultură şi Turism dna V.Bobeico, şefului Direcţiei Generale Învăţămînt dl Vl.Soltanici, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere din cadrul entităţilor auditate, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008[1], a examinat Raportul auditului bugetului raional Criuleni pe anul 2010 şi gestionării patrimoniului public.
Misiunea de audit s-a realizat în conformitate cu prevederile art.28 şi art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 şi cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2011, avînd drept obiectiv evaluarea conformităţii execuţiei veniturilor şi cheltuielilor bugetului raional, verificarea corespunderii raportării situaţiilor patrimoniale, precum şi gestionării patrimoniului public aflat în proprietate.
Auditul a fost planificat şi s-a efectuat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi. Probele de audit au fost obţinute în urma aplicării procedurilor analitice şi efectuării testelor de fond, cu folosirea diferitor tehnici şi metode, cum ar fi: examinarea rapoartelor financiare, registrelor contabile, documentelor primare; analiza comparativă a datelor şi informaţiilor financiare; observaţiile directe.
Examinînd rezultatele auditului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţă, Curtea de Conturi
a constatat:
Auditul bugetului raional Criuleni pe anul 2010 şi gestionării patrimoniului public a constatat un şir de nereguli şi abateri în exerciţiul bugetar şi în gestiunea patrimoniului public local.
În acest context, se relevă că:
- Procedurile bugetare privind analiza şi planificarea veniturilor nu asigură veridicitate şi credibilitate, indicatorii fiind subestimaţi şi planificaţi necorespunzător. Numai în cazul impozitului pe venit din salariu, Direcţia Generală Finanţe, în lipsa unei fundamentări de rigoare, a diminuat indicatorii de buget pentru UAT de nivelul I cu 10 la sută. Această situaţie şi altele similare denotă abilităţile profesionale necorespunzătoare, soldate cu devieri semnificative dintre indicatorii aprobaţi şi cei realizaţi. În rezultat, relaţiile interbugetare dintre autorităţile locale şi bugetul de stat s-au constituit cu disproporţii, transferurile fiind determinate nejustificat.
- Auditul a constatat abateri şi la formarea şi executarea părţii de cheltuieli.
Astfel:
- conducătorii autorităţilor administraţiei publice locale, nerespectînd rigorile, au admis abuzuri, prin acordarea diferitor premii şi sporuri, precum şi risipă de mijloace în sumă totală de 203,1 mii lei;
- procesul de achiziţionare a mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor nu a întrunit aspectul legal, fiind constatate diferite nereguli la încheierea a 98 contracte în sumă totală de 25,9 mil.lei, inclusiv privind divizarea achiziţiei publice - 1,1 mil.lei. Au fost elucidate cazuri de achiziţionare de către conducătorii instituţiei publice a unor bunuri materiale de la agentul economic în cadrul căruia deţine calitatea de fondator fără a prezenta declaraţia intereselor personale. Toate neregulile admise în acest domeniu au ca impact diminuarea eficienţei utilizării mijloacelor publice.
- Indisciplină financiară din partea executorilor de buget s-a constatat în procesul derulării lucrărilor de reparaţii capitale, fiind utilizate mijloace bugetare în sumă totală de 2953,2 mii lei. Această stare de lucruri generează eventuale riscuri de majorare a volumului de lucrări, precum şi limitează controlul asupra valorificării mijloacelor publice în acest scop. Au fost executate lucrări de reparaţii capitale în sumă de 259,9 mii lei de către persoane fizice care nu dispuneau de licenţele respective în domeniu, fapt ce determină riscul executării necalitative a lucrărilor. Atît administraţia raională, cît şi cea locală nu dispun de un studiu de impact privind mijloacele necesare pentru finalizarea unor obiective iniţiate anterior (inclusiv în anii 1990-1992), precum şi de o previziune privind gestionarea acestora pe viitor.
- Managementul şi controlul intern insuficient în procesul de gestionare a patrimoniului public creează premisele unor riscuri de neintegritate a patrimoniului public local. Astfel, nu a fost soluţionată problema ce ţine de evaluarea şi înregistrarea în evidenţa contabilă a terenurilor proprietate publică, fapt ce determină denaturarea datelor privind valoarea patrimoniului aflat în proprietatea UAT. O altă problemă nesoluţionată de mai mulţi ani este neînregistrarea la organul cadastral a patrimoniului public local - bunuri imobiliare în valoare totală de 99,0 mil.lei.
- Nereguli semnificative s-au înregistrat în gestionarea patrimoniului public aflat în proprietatea UAT - 21 reţele de gaze cu valoarea de 16,8 mil.lei, edificate din contul mijloacelor bugetului de stat şi bugetelor UAT, deşi în realitate sînt gestionate de un agent economic, fără ca statul sau UAT să obţină avantaj economic.
- Nu corespunde rigorilor nici nivelul asigurării evidenţei contabile la entităţi. Încălcările admise de factorii de decizie au condiţionat erori contabile în sumă de 13,0 mil.lei, precum şi denaturarea datelor rapoartelor financiare cu suma totală de 4,9 mil.lei.
Iregularităţile şi abaterile existente se datorează nivelului scăzut al responsabilităţii atît a conducerii raionului Criuleni, cît şi a factorilor de decizie din cadrul instituţiilor verificate, nerespectării întocmai a normelor în materie de disciplină financiar-bugetară, precum şi controlului intern nesatisfăcător.
Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c), art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
1. Se aprobă Raportul auditului bugetului raional Criuleni pe anul 2010 şi gestionării patrimoniului public, care se anexează la prezenta Hotărîre.
2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
2.1. Aparatului preşedintelui raionului Criuleni, Direcţiei Generale Finanţe, Direcţiei Generale Învăţămînt, Direcţiei Asistenţă Socială şi Protecţie a Familiei, Direcţiei Cultură şi Turism, pentru implementarea recomandărilor auditului, indicate în Raport, cu determinarea acţiunilor concrete în vederea remedierii deficienţelor constatate şi stabilirea termenelor şi persoanelor responsabile de implementarea recomandărilor;
2.2. Inspecţiei de Stat în Construcţii, pentru verificarea volumelor de lucrări executate de persoane fizice la reparaţia capitală a acoperişului gimnaziului din or.Criuleni.
3. Se informează Ministerul Finanţelor despre neajunsurile constatate la executarea bugetului raional Criuleni pe anul 2010 şi se solicită:
3.1. să ia atitudine privind subestimarea veniturilor proprii ale bugetelor UAT, fapt ce afectează raporturile interbugetare stabilite la alocarea transferurilor din fondul de susţinere financiară a acestora, precum şi privind nerespectarea normativelor de cheltuieli pentru întreţinerea transportului de serviciu;
3.2. în procesul de estimare bugetară, să ceară Aparatului preşedintelui raionului Criuleni şi primăriei s.Cruglic fundamentarea mijloacelor necesare pentru finalizarea obiectivului "Anexe la şcoala din s.Cruglic", reieşind din utilitatea în perspectivă a acestuia.
4. Se solicită Guvernului Republicii Moldova să întreprindă măsuri în vederea soluţionării problemei ce ţine de proprietatea UAT - reţelele de gaze, edificate din contul mijloacelor bugetului de stat şi bugetelor UAT, care în realitate sînt gestionate de întreprinderile de gaze ale S.A. "Moldovagaz".
5. Se informează Comisia economie, buget şi finanţe a Parlamentului Republicii Moldova despre rezultatele auditului bugetului raional Criuleni pe anul 2010.
6. Despre măsurile întreprinse pentru executarea pct.2 din prezenta Hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni.
7. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.
[1] M.O., 2008, nr.237-240, art.864.